• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403052819278
  • خبرنگار : 30189

جشنواره «نقش دوستی» در مسکو کار خود را آغاز کرد

جشنواره «نقش دوستی» در مسکو کار خود را آغاز کرد

به ابتکار و همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و با همکاری آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو، جشنواره نقاشی با عنوان «نقش دوستی» در مسکو به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، جشنواره نقاشی با عنوان «نقش دوستی» که به ابتکار و همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و با همکاری آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو به نام آندریاکی در سطح مردمی و بین هنرمندان نقاش دو کشور تدارک دیده شده با برگزاری آیین افتتاحیه، کار خود را آغاز کرد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد که با حضور کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان برگزار شد، برخی فعالان عرصه فرهنگی، هنرمندان و اهالی رسانه از دو کشور شرکت داشتند.

احمدوند ضمن ابراز تشکر از کمک بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور، پیرامون فرآیند برگزاری این جشنواره که برای نخستین بار بین ایران و روسیه با موضوع «نقاشی» به صورت مشترک برگزار می‌شود، توضیحاتی ارائه داد.

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت: این جشنواره فرآیندی شش ماهه را طی کرده و در مدت تعیین شده پس از انتشار فراخوان، افزون بر ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره در تهران و مسکو ارسال شدند.

وی ادامه داد: در این جشنواره که ۱۰۰ اثر درباره سوژه‌های مختلف از ایران توسط هنرمندان روس و در مقابل ۱۰۰ اثر درباره موضوعات مربوط به روسیه از هنرمندان ایرانی و ۴۰ اثر از اساتید دو کشور در این رشته که مختص این رویداد خلق شده بودند، توسط گروهی از داوران بین‌المللی به عنوان منتخب اعلام شدند.

احمدوند بیان کرد: نمایشگاه آثار برگزیده به مدت یک ماه در مسکو برپا خواهد بود و پس از آن، یک ماه در هریک از شهرهای سن‌پترزبورگ و قازان به نمایش در می‌آیند.

رایزن فرهنگی کشورمان گفت:‌ آثار منتخب سپس به ایران ارسال خواهند شد و در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز هرکدام به مدت یک ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت و این رویداد طی حدود شش ماه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین، افزود: با هدف شناخت استعدادهای جوان، بخشی از این رویداد به آثار آنان اختصاص یافت که هنرمندان جوان سنین ۱۳ تا ۱۶ سال نیز در زمره برگزیدگان قرار دارند.

احمدوند مطرح کرد: بخشی مختص رأی مردمی در نظر گرفته شده که از میان آثار دریافتی و منتشرشده در وبسایت و صفحات اجتماعی این جشنواره، انتخاب خواهد شد.

رایزن فرهنگی کشورمان عنوان کرد: این رویداد فرهنگی هنری که با موضوع نقاشی به صورت مشترک برگزار می‌شود، اولین موضوع از سلسله موضوعاتی‌ست که در حوزه‌های مختلف، تحت عنوان «نقش دوستی» طراحی شده و طی ماه‌های آینده برپا خواهند شد.

جشنواره نقش دوستی؛ سرآغاز تحکیم پیوندهای مردمی دو کشور روسیه و ایران 

یلیزاوتا آندریاکی، استاد دانشگاه و فرزند هنرمند نقاش فقید روس؛ سرگی آندریاکی طی سخنانی ضمن تشکر از ایده برگزاری این جشنواره توسط رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، آن را رویدادی منحصر بفرد در راستای گسترش همکاری‌های هنری بین دو ملت ایران و روسیه دانست.

ویچسلاو ژیلواکوف، رئیس آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو نیز در این آیین، گفت: پیش از این ما میزبان نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندانی بودیم که مخاطبان را با تاریخ و فرهنگ روسیه آشنا می‌کردند اما امروز این افتخار را داریم که در این آکادمی، آثار نقاشان ایرانی را ببینیم که بسیار دقیق و زیبا خلق شده و به راستی قبل از خواندن مشخصات آثار، نمی‌توان حدس زد که آنها کار هنرمندان ایرانی است که بدین ظرافت موضوعات روسی را نقاشی کرده‌اند.

ویاچسلاو ژیلواکوف افزود: آثار نقاشی به نمایش درآمده در این نمایشگاه، بیانگر سطح بالای دانش هنری هنرمندان دو کشور و گویای آن است که ایران و روسیه صاحب نقاشان حرفه‌ای و زبردستی هستند که به شناخت فرهنگ یکدیگر علاقه‌مندند.

وی ادامه داد: نمایشگاه آثار منتخب جشنواره مشترک دو کشور به مدت یک ماه در این آکادمی برپا خواهد بود و نه تنها برای دانشجویان ما، بلکه توجه همه اهالی مسکو را به خود جلب خواهد کرد.

ژیلواکوف اظهار کرد: این جشنواره می‌تواند سرآغاز دوباره‌ای برای تحکیم پیوندهای مردمی دو کشور بزرگ روسیه و ایران و به عنوان نشان برجسته دوستی باشد.

جشنواره «نقش دوستی» در مسکو کار خود را آغاز کرد

هنر ابزاری قوی در حوزه دیپلماسی است

در ادامه این رویداد، جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد هنرمند فقید روس سرگئی آندریاکی عنوان کرد: هنر ابزاری قوی در حوزه دیپلماسی است و دو ملت بزرگ ایران و روسیه با سابقه فرهنگی و تمدنی طولانی می‌توانند در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و هنری با یکدیگر، بیش از پیش نزدیک باشند.

وی با اشاره به آنکه هر دو کشور در شرایط فعلی با دشمنانی روبرو هستند که می‌خواهند روابط خوبی بین ایران و روسیه شکل نگیرد، گفت: این نمایشگاه و این رویداد بسیار با اهمیت است؛ چراکه دشمنان روابط خوب دو کشور، همواره درصدد تخریب این تعاملات هستند چون می‌دانند برگزاری چنین رویدادهایی به نزدیکی و تعمیق دوستی‌ها کمک خواهد کرد.

بنابر اعلام این خبر، این جشنواره که با همکاری اجرایی گالری‌های ساره در روسیه و آبتیبیشن در ایران در حال برگزاری‌ است، مورد استقبال کم نظیر بازدیدکنندگان در روز اول نمایشگاه قرار گرفت و برگزیدگان آن در مراسم افتتاحیه تجلیل شده جوایز خود را دریافت کردند.

اولین جایزه توسط مراد صفروف، مورخ روسی و عضو دپارتمان فرهنگ اداره دینی مسلمانان روسیه به هنرمند ایرانی که مسجد جامع مسکو را به تصویر کشیده بود، اعطا شد.

همچنین، سفیر جمهوری اسلامی ایران از هنرمند روس که تصویر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی را خلق کرده بود، به صورت ویژه قدردانی کرد.

نفرات برتر به انتخاب هیأت داوران به شرح ذیل است:

رتبه اول از ایران: فاطمه آشتیانی با موضوع سنت‌پترزبورگ - وجه نقد

رتبه اول از روسیه: سوتلانا زوباروا با موضوع حرم حضرت معصومه(س) – وجه نقد

رتبه دوم از ایران: پوریا زرشناس با موضوع داستایوفسکی، تور یک هفته‌ای به روسیه از طرف گروه توریستی ماکان

رتبه دوم از روسیه: اولگا میخاسوا با موضوع گل رزی از باغچه، تور یک هفته سفر به ایران از طرف گروه توریستی ماکان و شرکت مسافرتی تریپ تو پرشیا

رتبه سوم از ایران: مسعود اسدی‌کرم با موضوع ریاضیدان معروف روسی نیکولا لباچوفسکی، تور یک هفته‌ای به روسیه از طرف گروه توریستی ماکان

رتبه سوم از روسیه: دیانا اسلیپسکایا با موضوع لباس بانوان قشقایی، تور یک هفته به ایران از طرف گروه توریستی ماکان و شرکت مسافرتی تریپ تو پرشیا

نفرات برتر به انتخاب آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو:

آلینا خاتکوا با موضوع افسانه اصفهانی

مرتضی تکلو با موضوع زمستان در سنت‌پترزبورگ

تانزیلیا ناسونوا با موضوع مسجد امام اصفهان

مارینا آندریاکا با موضوع آخرین پرتو خورشید

الهام بیات با موضوع جشن های روسیه

کسینیا اسپیریدونوا با موضوع میراث پرشیا

النا کولیچفسایا با موضوع صبحگاه در شهر تاریخی

زهره سمیعی با موضوع کلیسا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha