• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403052818962
  • خبرنگار : 71567

راه‌اندازی و استقرار سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی تربیت مدرس

راه‌اندازی و استقرار سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی تربیت مدرس

سامانه‌ علم‌سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس به همت مدیریت فناوری اطلاعات و آمار راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا؛ سید حمید خداداد حسینی درخصوص این سامانه گفت: سامانه‌ علم‌سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس به آدرس https://scimet.modares.ac.ir استقرار و راه‌اندازی شد. یکی از مهمترین ابزارهای تولید و اشاعه علم و فناوری و دانش در هر کشور به ویژه در دانشگاه‌ها، کتب و مقالات است و از رایج‌ترین روش‌های ارزیابی و سنجش این بروندادهای علمی، ابزارهای تحت وب موجود در عرصه علم‌سنجی است.

وی تاکید کرد: این سامانه با هدف زمینه‌سازی مناسب جهت معرفی فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی در سطوح داخلی و بین‌المللی با ایجاد داشبوردهای متنوع اقدام به رصد، احصا و نمایش این گونه فعالیت‌ها با استفاده از یکی از سامانه‌های کارآمد علم‌سنجی کشور، مبتنی بر تحلیل استنادی برای بهره مندی مدیران ارشد و اعضای هیئت علمی کرده است.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس افزود: از اهداف دیگر راه‌اندازی و استقرار این سامانه بهبود رؤیت پذیری و امکان رهگیری مقالات منتشر شده اعضای هیأت علمی در نمایه‌های معتبر استنادی و موتورهای جستجوگر شناخته شده دنیای علم، نظیر Scopus, Google Scholar و WoS ISI در یک داشبورد به صورت یکجا است.

وی افزود: همچنین این سامانه با استفاده از شناسه‌های پژوهشی شامل Scopus Author ID، Researcher ID، Google Scholar و غیره به صورت مستمر اطلاعات اعضای هیات علمی را استخراج خواهد کرد و با اتصال به سیستم پژوهشی گلستان و پارسه خروجی از اطلاعات طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها، کتب و اختراعات را نیز نمایش خواهد داد.

این مقام مسئول اظهار کرد: شاخص‌های علم سنجی مورد پشتیبانی در این سامانه شامل مقالات تک نویسنده، با همکاری بین‌المللی، نویسنده مسئول، نویسنده اول، o طبقه‌بندی براساس چارک (Quartile) با معیارهای (IF ،CiteScore ،SNIP و SJR)، شاخص H-Index (هرش) و (G-Index) در حالت استاندارد، بدون در نظر گرفتن خود استنادی، بدون در نظر گرفتن استنادات نویسندگان (Co-Authors)، بدون در نظر گرفتن استنادات از کتب، بدون در نظر گرفتن استنادات از پنج سال به قبل، شاخص استنادات (Citations) (در حالت استاندارد، بدون در نظر گرفتن خود استنادی، بدون در نظر گرفتن استنادات نویسندگان (Co-Authors)، بدون در نظر گرفتن استنادات از کتب، بدون در نظر گرفتن استنادات از پنج سال به قبل، متوسط استنادات به ازای هر مقاله) و معیار i-10 (زمینه‌های کاری محقق به صورت ابر کلمه (Word Cloud)، شبکه همکاری نویسندگان به صورت گرافیکی و تعاملی (قابل مرور)، گستره جغرافیایی همکاری‌های بین‌المللی با نمایش روی نقشه، علم سنجی رشته‌های تحصیلی) می‌باشد.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: این سامانه با ارائه آمارهای دقیق و بروز از خروجی های پژوهشی، تصویر دقیقی از وضعیت اعضای هیات علمی مهیا نموده و دانشگاه با بهره‌گیری از گزارش‌های موردی، موضوعی یا تجمیعی قادر خواهد بود ضمن رصد مستمر تمامی فعالیت‌های پژوهشی بین‌المللی اساتید، امکانات آن‌ را در اختیار سایر مراجع تصمیم‌گیرنده داخل دانشگاه نظیر معاونت پژوهشی، مدیریت امور هیات علمی، کمیته ترفیع، هیأت ممیزه، مدیریت نظارت و ارزیابی، کمیته انتخاب اساتید برگزیده و نظایر آن قرار دهد. برای دانشگاه نیز یک صفحه پروفایل ایجاد شده است که کلیه آمار علم‌سنجی را به صورت فهرستی، نموداری، ابر کلمه و گراف ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به امکان تکمیل یا اصلاح اطلاعات از سوی اعضای هیات علمی گفت: مدیریت فناوری اطلاعات و آمار با استقرار این سامانه و پشتیبانی فنی آن، شناسه آکادمیک و پروفایل بین‌المللی اعضای هیأت علمی را از طریق دو مرحله مکاتبه رسمی و چندین مرحله پیگیری تلفنی با دانشکده‌ها دریافت کرده است که احتمال کاستی و عدم ارسال کامل اطلاعات توسط دانشکده‌ها در این داده‌ها وجود دارد. برای رفع این ایرادات احتمالی، اساتید محترم قادر خواهند بود تا زمان اضافه شدن فیلدهای اطلاعاتی موردنیاز در سیستم پژوهشی گلستان از طریق فرم‌های الکترونیکی اطلاعات خود را تکمیل یا اصلاح نمایند.

به گفته وی، کمک‌رسانی برای تکمیل اطلاعات شناسه پژوهشی و پروفایل بین‌المللی برای همه‌ اساتید، تکمیل نسخه انگلیسی سامانه و تحویل فاز اول طرح به معاونت پژوهشی جهت به‌روزرسانی مستمر و پایش و تحلیل استنادی تولیدات علمی، صحت‌سنجی روش ارزشیابی علم‌سنجی سامانه از برنامه‌های آتی این معاونت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha