• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403052818908
  • منبع : نمایندگی مرکزی

افزایش دوبرابری اعتبارات آبخیزداری استان مرکزی

افزایش دوبرابری اعتبارات آبخیزداری استان مرکزی

ایسنا/مرکزی معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اعتبارات منابع طبیعی در سال ۱۴۰۳ در بخش آبخیزداری دو برابر شده است که نشانگر پی بردن سیاستگزاران به اهمیت منابع طبیعی و امور آبخیزداری است.

رضا عظیمی در گفت و گو با ایسنا، افزود: متاسفانه وضعیت بارندگی ها در استان مطلوب نیست. در این حوزه زمان بارش بسیار مهم است. از اوایل مهرماه تا مردادماه باید بارندگی با پراکنش بسیار خوب اتفاق بیفتد ولی متاسفانه وضعیت بارش ها تغییر کرده و برای مثال بارش برف در فصل زمستان کاهش پیدا کرده و در فصل بهار بارش زیاد شده که رشد موقتی گیاهان یکساله را باعث می شود. همین امر افزایش آمار آتش سوزی در مراتع را موجب می شود و از سوی دیگر به دلیل خشکی زمین، این بارش ها منجر به تغذیه منابع آب زیرزمینی نمی شوند.

عظیمی گفت: به دلیل خشکسالی سال های گذشته تا امروز، وضعیت منابع آبی بحرانی است و سطح آب های زیرزمینی پایین رفته است. از آنجاکه بارش برف نیز بسیار کاهش پیدا کرده، زمان بسیار زیادی لازم است تا سطح این منابع بالا بیاید.

وی ضمن توصیه به صرفه جویی در مصرف آب در بخش های شرب و کشاورزی به عنوان یکی ضرورت، اظهار کرد: براساس تصاویر و نقشه های پیش بینی بارش ها، وضعیت بارندگی در پاییز امسال نیز چندان مطلوب نیست و منابع آب پشت سدها نیز وضعیت مطلوبی ندارند. باید درخصوص تامین منابع آب چاره اندیشی شود و شهروندان نیز الگوی مصرف را رعایت کنند.

عظیمی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات منابع طبیعی در سال ۱۴۰۳ در بخش آبخیزداری دو برابر شده است، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد تومان اعتبارات استانی داشتیم ولی امسال این رقم به ۴۶ میلیارد تومان رسیده است که نشانگر پی بردن سیاستگزاران به اهمیت منابع طبیعی و امور آبخیزداری و لزوم انجام اقدامات زیربنایی برای کاهش مشکلات در این حوزه و افزایش تاب آوری در برابر خشکسالی و تغییرات اقلیمی است.

وی از افزایش ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی در سال جاری خبر داد و گفت: این اعتبارات در سال گذشته  ۲۸ میلیارد تومان بوده و امسال ۳۸ میلیارد تومان است که در راستای اجرای پروژه های آبخیزداری و مدیریت رواناب‌ها بکار گرفته می شود تا در نهایت، تغذیه منابع آب زیرزمینی انجام شود.

عظیمی خاطرنشان کرد: پروژه های آبخیزداری اکثرا به سمتی پیش می روند که آب در همان محل بارش جمع آوری شده و در زمین نفوذ داده شود، در این صورت تبخیر کاهش پیدا می کند و تغذیه قنوات و چاه ها نیز ممکن می شود.  

وی با بیان اینکه از دهه ۷۰ تاکنون ۱۲ هزار و ۸۰۰ نقطه پروژه آبخیزداری در استان اجرایی شده گفت: به صورت متوسط سالانه حدود ۹۲ میلیون متر مکعب از رواناب هایی که به صورت سیلاب هستند و می توانند مخرب باشند در سازه های آبخیزداری مدیریت شده و به زمین نفوذ داده می شوند.

عظیمی همچنین پرهیز از روشن کردن آتش در طبیعت توسط طبیعت گردان را خواستار شد و گفت: متاسفانه در سال جاری ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی استان دچار حریق شده که همگی ناشی از سهل انگاری مردم در جریان طبیعت گردی هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha