• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403052818788
  • منبع : مطبوعات

ملت بزرگ، دشمن کوچک

ملت بزرگ، دشمن کوچک

نباید در مواجهه با جنگ روانی دچار ساده‌انگاری، سوء‌محاسبه یا سوءتدبیر شد. آنچه مانع از تسلط ما بر داشته‌ها و بایسته‌های مواجهه با دشمن در عرصه جنگ روانی می‌شود، انفعال است و بس! بنا به تعابیر مکرررهبرمعظم انقلاب اسلامی،دراین عرصه حتی در مواردی باید رویکردی آفندی و مبتکرانه داشت و به رویکرد پدافندی و دفاعی در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن اکتفا نکرد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی در جام جم نوشت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی اخیرا در دیداردست‌اندرکاران ستاد کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به ترفندبدخواهان ایران درایجاد جنگ روانی و ترس برای به عقب‌نشینی واداشتن ملت ایران در عرصه‌های گوناگون، شناخت توانایی‌های خود و پرهیز از بزرگ‌نمایی توان بدخواهان را راه مقابله با این ترفند خوانده و تاکید کردند: «نتیجه بزرگ‌نمایی دشمن در میدان فرهنگ، احساس انفعال، مجذوب فرهنگ دشمن شدن و تحقیر فرهنگ خود است. نتیجه چنین انفعالی، قبول سبک زندگی طرف مقابل و حتی استفاده از واژگان و تعابیر بیگانه است.»

درخصوص فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه و تأمل قرار گیرد:

نخست این‌که جنگ روانی، کالبد و فرامتن اصلی عملیات دشمن در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود. در این معادله، جنگ روانی محیط بر دیگر ابعاد نبرد دشمن بوده و خواهد بود. برخی تصور می‌کنند جنگ روانی را باید هم‌عرض جنگ اقتصادی یا جنگ نظامی تلقی کنند اما این تصور صحیح نیست. در جنگ روانی، باورها، ثوابت فکری، اعتقادی و نگاه کلان افراد نسبت به مقولات مهم و سرنوشت‌ساز به چالش کشیده می‌شود و این دگرگونی، به دستمایه و پیش‌شرطی برای عملیات دشمن در دیگر ابعاد تبدیل می‌شود. جنگ روانی در یک تعریف گویا و ساده، حمله به ذهنیت و ادراک انسان‌ها و زمینه‌سازی برای پذیرش نشانه‌های انحرافی و گمراه‌کننده از سوی آنهاست. 

نکته دوم، معطوف به یکی از مصادیق مهم جنگ روانی دشمنان یعنی بزرگ‌نمایی جریان باطل و کوچک‌نمایی جریان حق مربوط می‌شود. دشمن در میدان جنگ روانی و شناختی، خود را به‌مثابه یک «واقعیت شکست‌ناپذیر» و«توانمند» توصیف کرده و دیگران را متهم به عدم توانایی مواجهه با این قدرت می‌کند.زمانی که این باور نادرست دراذهان(‌با استناد به روش‌ها و ابزارهای گوناگون) القا و تثبیت شود، انسان‌ها و جوامع به مرحله«خودناباوری» و«دگرباوری»خواهندرسید.دراین صورت فرهنگ، باورهاواعتقادات کشورها ازسوی ملت‌هایشان پس زده شده وموردتحقیر قرارمی‌گیرد. تغییرسبک زندگی،آخرین حلقه وخروجی جنگ روانی و شناختی دشمن محسوب می‌شود. زمانی که سبک زندگی افراد تحت تاثیر پیش‌فرض‌ها و القائات بیگانگان تغییر پیدا کند، خود به جزئی از بازی دشمن در تقابل با خویشتن تبدیل می‌شود. 

نکته سوم، معطوف به ظرفیت‌های گسترده و بی‌نظیر فرهنگی، دینی، گفتمانی و تمدنی ما در مواجهه با جنگ روانی دشمن است. مهم‌ترین دلایل ناکامی دشمن در پیشبرد و تکمیل مصادیق و حلقه‌های جنگ روانی علیه جامعه ما در طول سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همین استحکام و تجمیع ظرفیت‌های ذاتی و اکتسابی ما بوده است. با این حال نباید در مواجهه با جنگ روانی دچار ساده‌انگاری، سوء‌محاسبه یا سوءتدبیر شد. آنچه مانع از تسلط ما بر داشته‌ها و بایسته‌های مواجهه با دشمن در عرصه جنگ روانی می‌شود، انفعال است و بس! بنا به تعابیر مکرررهبرمعظم انقلاب اسلامی،دراین عرصه حتی در مواردی باید رویکردی آفندی و مبتکرانه داشت و به رویکرد پدافندی و دفاعی در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن اکتفا نکرد. زمانی که جنگ روانی به‌مثابه فرامتن و ظرف بازی دشمنان درهم شکسته شود، دیگر مصادیق جنگ و مواجهه با ملت ایران نیز یکی پس از دیگری با تباهی و شکست مواجه خواهد شد. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha