• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403052718420
  • خبرنگار : 71415

روایت سی‌ان‌ان از وحشی‌گری شهرک‌نشین‌های صهیونیست در روستای فلسطینی

روایت سی‌ان‌ان از وحشی‌گری شهرک‌نشین‌های صهیونیست در روستای فلسطینی

رسانه آمریکایی با اشاره به تداوم خشونت عنان گسیخته شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها وقوع شدیدترین شکل از این خشونت‌ها در یکی از شهرهای کرانه باختری اشغالی را گزارش داده است.

به گزارش ایسنا، اخیرا گزارش شد، شهرک‌نشینان صهیونیست در شهر جیت کرانه باختری اشغالی دست به جنایت تازه‌ای علیه فلسطینی‌ها زدند که واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت. روز پنجشنبه گذشته صدها شهرک‌نشین صهیونیست، خانه‌ها و خودروهای فلسطینی‌ها را در روستای جیت در کرانه باختری اشغالی به آتش کشیدند و یک فلسطینی را به شهادت رساندند. ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد، عصر پنج‌شنبه شهرک‌نشینان که برخی از آن‌ها نقاب به صورت داشتند، هنگام حمله به روستای جیت در نزدیکی شهر نابلس از سنگ و کوکتل‌مولوتف استفاده کرده‌اند. روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد بنا به اذعان مسئولان رژیم صهیونیستی، نظامیان این رژیم با شهرک نشینانی که به روستای جیت حمله ور شدند تبانی کرده بودند.

شبکه‌ سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی درباره این تجاوزگری شهرک‌نشینان صهیونیست نوشته است:‌ «وقتی "علی" دید که موجی از شهرک‌نشینان اسرائیلی دارند به سمت خانه او در شهر جیت در کرانه باختری هجوم می‌آورند به سراغ پنج فرزند خود رفته و با خودرو آنها را به خانه امن در همان نزدیکی منتقل کرد.

علی وقتی به خانه برگشت دید که بالغ بر ۳۰ شهرک‌نشین مسلح سیاهپوش و نقابدار از روی حصار خانه او پریده و پنجره‌ها را شکسته و کوکتل مولوتوف داخل خانه او انداختند.

سی‌ان‌ان از خانه علی بازدید و مشاهده کرد اکثر وسایل طبقه هم‌کف سوخته‌اند و از صندلی‌ها و مبل‌هایی که به سبب شعله‌های آتش توخالی شده بودند چیز چندانی باقی نمانده و آکنده از خاکستر هستند و بوی دود کل فضا را گرفته است.»

به گفته این فلسطینی این شهرک‌نشینان هم به زبان عربی و هم عبری فریاد می‌زدند: «ما دار و دسته ایتامار بن گویر (وزیر امنیت داخلی افراطگرای رژیم صهیونیستی) هستیم و آمده‌ایم تا شما و عرب‌ها را بکشیم.»

علی به سی‌ان‌ان با شرح حملاتی که روز پنجشنبه رخ دادند، گفت: «آنها به ما گفتند اینجا را ترک کنیم و به صحرای سینا، اردن و سوریه برویم. آنها گفتند که دوباره برمی‌گردیم تا شما را بکشیم.»

به نوشته سی‌ان‌ان خانه علی یکی از چندین خانه و خودروی فلسطینی‌ها است که توسط ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست طی پنجشنبه شب تخریب شدند.

روایت سی‌ان‌ان از وحشی‌گری شهرک‌نشین‌های صهیونیست در روستای فلسطینی
خودروی به آتش‌ کشیده شده توسط شهرک‌نشینان صهیونیست در جیت

ساکنان جیت شرح دادند که این شهرک‌نشین‌های مسلح در ساعت ۷ عصر به وقت محلی از سه جهت به این روستا هجوم آوردند و در آنجا گلوله و گاز اشک آور شلیک کردند و خانه‌ها و خودروها را به آتش کشیدند.

«محمد آرمان»، یک فلسطینی دیگر ساکن این شهرک است که حین تلاش برای مقابله با شهرک‌نشین‌ها به دلیل پرتاب سنگ از سوی یکی از آنها زخمی شد و لبش شکافت. مهاجمان خودروی او را به آتش‌کشیدند.

تصاویر دوربین‌های مداربسته که به دست شبکه‌سی‌ان‌ان رسید نشان داد آرمان با حداقل پنج شهرک‌نشین مقابله می‌کند. در این تصاویر مشاهده می‌شود که شهرک‌نشین‌ها همه به صورت متحد لباس سیاه پوشیده‌اند و دنبال آرمان که می‌خواهد آنها را از آنجا دور کند افتاده‌اند.

این فلسطینی گفت که آنها به سلاح‌های گرم دارای صدا خفه‌کن، چاقو و مسلسل ام‌۱۶ مجهز بودند. او ادامه داد: «آنها کار با اسلحه را بلد بودند. آنها آمدند تا در این شهر مرتکب جنایت شوند.»

ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد، عصر پنج‌شنبه شهرک‌نشینان که برخی از آن‌ها نقاب به صورت داشتند، هنگام حمله به روستای جیت در نزدیکی شهر نابلس از سنگ و کوکتل‌مولوتف استفاده کرده‌اند. حمله شهرک‌نشینان دست‌کم به شهادت یک فلسطینی به نام رشید محمود سده منجر شد. مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در مواجهه با غیرقابل دفاع بودن این حمله وحشیانه نه تنها بالاجبار این حمله را محکوم کردند بلکه متعهد شدند که عاملان آن را مجازات کنند و یک صهیونیست در رابطه با حمله جیت بازداشت شد. دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عاملان تمامی اتهامات، دستگیر شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه رشید سده ۲۳ ساله در حمله روز پنجشنبه به شهادت رسید گفت که او به دلیل اصابت گلوله‌های شهرک‌نشینان متجاوز به سینه‌اش شهید شد.

صدها نفر روز جمعه در مراسم تشییع جنازه او شرکت کرده و بدن او را که با پرچم فلسطین پوشانده بودند در خیابان‌های باریک شهر تشییع کردند.

تشییع کنندگان گفتند «بتسلئیل اسموتریچ» و «ایتامار بن گویر»، وزرای دارایی و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مقصر این حمله محسوب می‌شوند و آنها عامل تحریک خشونت شهرک نشینان به ویژه بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ هستند.

روایت سی‌ان‌ان از وحشی‌گری شهرک‌نشین‌های صهیونیست در روستای فلسطینی
تشییع جنازه رشید سده در شهر جیت

یک فلسطینی که در تشییع جنازه رشید سده شرکت داشت گفت: «نتانیاهو چیزی بجز یک اسباب بازی در دستان آنها نیست.»

اسموتریچ ماه مه گذشته اعلام کرد: اسرائیل باید 10 هزار واحد مسکونی شهرکی دیگر در کرانه باختری را تصویب کرده و در واکنش به کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسد به ازای هر کشور، یک شهرک جدید بسازد و مجوزهای مسافرتی مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین را لغو کند.

این وزیر صهیونیست در ماه ژوئن تهدید کرد تنها راه جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین که «باعث به خطر افتادن اسرائیل می‌شود» ساخت شهرک‌های جدید است.

به نوشته سی‌ان‌ان نتانیاهو مدتهاست به دنبال این است که خوشایند راست‌های افراطی در دولت ائتلافی خود رفتار کند و از سمت آنها تحت فشار است که یک توافق آتش‌بس برای جنگ غزه را به تاخیر انداخته و همچنان به جنگ در غزه که هنوز پایان آن قریب‌الوقوع نیست، ادامه دهد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در بازه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا پنج اوت ۲۰۲۴ دست کم ۱۱۴۳ مورد حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها را ثبت کرده است. از بین این حملات دست کم ۱۱۴ حمله منجر به تلفات و جراحات در میان فلسطینی‌ها شده‌اند.

این در حالی است که اسموتریچ که خودش ساکن شهرک «کدومیم» در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از جیت است، مدعی شد عاملان حملات پنجشنبه «تبهکارانی هستند که به هیچ وجه ارتباطی با شهرک‌ها و شهرک‌نشین‌ها ندارند.»

بن گویر نیز در بیانیه‌ای ادعا کرد: «اگر ارتش اسرائیل اجازه می‌داشت به کسانی در کرانه باختری که سنگ پرتاب می‌کنند شلیک کند این ناآرامی رخ نمی‌داد.»

او مدعی شد: «من به رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل عصر امروز گفتم اینکه ما نمی‌گذاریم سربازان به هر تروریستی که سنگ پرتاب می‌کند شلیک کنند این باعث رخدادهایی از جنس حملات امشب (پنجشنبه) می‌شود.»

ارتش رژیم صهیونیستی در تلاش برای محکوم کردن این حمله در بیانیه‌ای نوشت: «نیروهای اسرائیلی دقایقی بعد از دریافت گزارش مربوط به این حمله عازم جیت شدند و از تاکتیک‌های پراکنده کردن آشوبگران، شلیک گلوله‌های هوایی استفاده کردند.

این ارتش اعلام کرد یک اسرائیلی به اتهام دست داشتن در آشوب به منظور بازجویی بازداشت شده و تحقیقات درباره شهادت یک فلسطینی به اجرا در آمده است.

این در حالی است که «مراد اشتاوی»، سخنگوی جنبش فتح در استان قلقیلیه، محل استقرار جیت، گفت حملات شهرک‌نشین‌ها همیشه با دریافت چراغ سبز از سوی رهبران این شهرک‌نشین‌ها رخ می‌دهند.

او به سی‌ان‌ان تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم تناقضی که نتانیاهو اکنون تجسم آن است را باور کنیم. حالا این پیام به شهرک نشین‌ها فرستاده می‌شود مبنی بر این که می‌توانند دست به حملات علیه مردم شهر جیت بزنند. این همچنین نشان می‌دهد که نتانیاهو درباره متوقف ساختن جنگ جدی نیست.

ساکنان جیت می‌گویند از زمانی شروع کابینه جدید نتانیاهو حملات شهرک‌نشینان در جیت شایع شد و بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی این حملات شدت بیشتری یافتند اما حملات روز پنجشنبه شدیدترین و وحشیانه‌تر از هر زمان بودند.

آنها نگرانند که این حمله آخرین حمله این شهرک‌نشینان صهیونیست نباشد. «جمال یمین»،‌ یکی از ساکنان جیت و عضو کمیته شهرداری این شهر به سی‌ان‌ان گفت:‌ «رویداد روز پنجشنبه اولین نبود و آخرین هم نیست. اما این شرورانه‌ترین حمله ممکن بود.»

به گفته یمین جامعه بین‌المللی باید برای متوقف کردن این خشونت اقدام کند چون مردم فلسطین هیچ ابزاری برای مقابله با این حملات ندارند.

او تاکید کرد: «کشورهای جهان می‌بینند و می‌شنوند که چه اتفاقی می‌افتد اما هیچ کاری نمی‌کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha