• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052718412
  • خبرنگار : 71660

واشنگتن‌پست: حمله به کورسک، تلاش‌های محرمانه برای آتش‌بس در جنگ اوکراین را مختل کرد

واشنگتن‌پست: حمله به کورسک، تلاش‌های محرمانه برای آتش‌بس در جنگ اوکراین را مختل کرد

دیپلمات‌ها و مقامات آگاه می‌گویند، اوکراین و روسیه قرار بود در ماه جاری میلادی هیئت‌هایی را به دوحه اعزام کنند تا درباره توافقی مبنی بر توقف حملات به تاسیسات و زیرساخت‌های مربوط به انرژی و برق مذاکره‌ای داشته باشند، اما با حمله اوکراینی‌ها به کورسک، مذاکرات از مسیر خود خارج شده است.

به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها و مقامات آگاه می‌گویند، اوکراین و روسیه قرار بود در ماه جاری میلادی هیئت‌هایی را به دوحه اعزام کنند تا درباره توافقی مبنی بر توقف حملات به تاسیسات و زیرساخت‌های مربوط به انرژی و برق مذاکره‌ای داشته باشند.

دیپلمات‌ها و مقامات مذکور بیان کردند این مذاکرات غیرمستقیم محرمانه که قرار بوده با میانجیگری قطر انجام شود، به دلیل حملات غیرمنتظره اوکراین به «کورسک» روسیه از مسیر خود خارج شد.

این مقامات بدون افشای نام خود به روزنامه واشنگتن پست گفتند: «برخی افراد حاضر در این مذاکرات امید داشتند که این دور از مذاکرات بتواند به توافقی جامع جهت توقف جنگ منجر شود.»

هفته‌های اخیر، وضعیت جنگ اوکراین تشدید یافت و ارتش این کشور دست به حملاتی رعدآسا در منطقه «کورسک» روسیه زد؛ حملاتی که ارتش متزلزل اوکراین را که از پیش با کمبود نیرو و مهمات دست‌وپنجه نرم می‌کند در وضعیت خطرناک‌تری قرار داده زیرا روسیه وعده اقدام متقابل را داده است و نیروهای مسلح این کشور هم طی چند روز اخیر پیشروی‌هایی در میدان نبرد داشته‌اند.

یک دیپلمات آگاه به جریان مذاکرات گفت: «مقامات روسیه پس از حمله اوکراین به کورسک، جلسات خود را با مقامات قطری به تعویق انداختند و هیئت روسی این اقدام را تشدید تنش توصیف کرد. کی‌یف هم‌چنین هیچ هشداری را درباره حملات فرا مرزی‌اش به قطر عنوان نکرد.»

واشنگتن‌پست: حمله به کورسک، تلاش‌های محرمانه برای آتش‌بس در جنگ اوکراین را مختل کرد
حملات اوکراین به «کورسک» روسیه

دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به سوالاتی از سوی روزنامه واشنگتن پست در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نشست دوحه به دلیل وضعیت در خاورمیانه به تعویق افتاده اما در قالب ویدئو کنفرانس در تاریخ ۲۲ اوت (یکم شهریور) برگزار خواهد شد.»

این درحالیست که کرملین از درخواست برای اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته است که زمان و شروط توافق احتمالی آتش‌بس با روسیه صرفا به تصمیم خود اوکراین بستگی دارد.

این دپیلمات آگاه به مذاکرات افزود: «اوکراین و روسیه آمادگی خود را برای پذیرش ترتیبات مربوط به نشست ابراز کرده‌اند اما مقامات ارشد در کی‌یف انتظارات متفاوتی درباره اینکه آیا این مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر داشته‌اند؛ طوریکه برخی از آنها شانس موفقیت در مذاکرات را ۲۰ درصد و برخی دیگر حتی چشم‌اندازهای بدتری برای آن در نظر دارند، حتی در صورتی که حمله به کورسک رخ نمی‌داد. اما این مذاکرات برنامه‌ریزی شده و توافق احتمالی در حال حاضر خطرات را برای قمار زلنسکی برانگیخته است.»

یک مقام اوکراینی که در جریان این مذاکرات قرار گرفته، گفت: «ما فقط یک شانس داریم که این زمستان را پشت سر بگذرانیم؛ اینکه روس‌ها حمله‌ای را به شبکه برق ما انجام ندهند.»

یک دیپلمات آشنا به این مذاکرات گفت که قطر در دو ماه گذشته با کی‌یف و مسکو درباره ترتیب توقف حملات انرژی بحث کرده است. این مقام گفت که ۲ طرف با برگزاری نشستی در دوحه موافقت کرده بودند و مسائل جزئی باقی مانده بود.

شخص آگاه دیگری به این موضوع افزود: «پس از حمله اوکراین به کورسک، روس‌ها بحث مذاکره را متوقف کردند.»

یک تحصیلکرده روسی که ارتباط نزدیکی با دیپلمات‌های ارشد روسیه دارد، گفت: «پوتین پس از حمله اوکراین به کورسک، تمایلی برای توافق ندارد. رئیس‌جمهور روسیه معمولا تحت فشار مصالحه و سازش نمی‌کند. روسیه شاید تمایل بیشتری به در نظر گرفتن یک توافق در حوزه زیرساخت انرژی به عنوان راهی برای جذب کی‌یف به مذاکرات آتش‌بس گسترده‌تر داشته باشد.»

واشنگتن‌پست: حمله به کورسک، تلاش‌های محرمانه برای آتش‌بس در جنگ اوکراین را مختل کرد
نیروهای اوکراینی در زمستان ۲۰۲۴

مقامات اوکراینی نسبت به فصل زمستان و پیشروی نیروهای روسیه ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند شاید در روز و در ماه‌های سرد زمستان پنج الی هفت ساعت در روز برق داشته باشند. آنها هم‌چنین در حال حاضر از اقدام تلافی‌جویانه روسیه به دلیل حمله به «کورسک» واهمه دارند و کمبود نیروها و مهمات ترس آنها را چند برابر می‌کند.

یک مقام اوکراینی مطلع به مذاکرات و نشست دوحه گفت: «همه چیز باید سبک و سنگین شود؛ پتانسیل ما و آسیب‌های احتمالی به اقتصاد ما در مقابل اینکه چقدر آسیب بیشتری می‌توانیم به آنها و اقتصاد آنها وارد کنیم. اما مسئله انرژی قطعا برای ما حیاتی است. ما گاهی اوقات اقتصاد اینجا را فراموش می‌کنیم، اما اگر در زمستان نور و گرما وجود نداشته باشد، با سقوط آزاد مواجه می‌شویم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha