• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052718065
  • خبرنگار : 30147

کیفیت هوای سرخس در شرایط «خطرناک» قرار گرفته است

کیفیت هوای سرخس در شرایط «خطرناک» قرار گرفته است

ایسنا/خراسان رضوی میزان ذرات گرد و خاک از صبح امروز شنبه در سرخس بسیار افزایش یافته و بر اساس این شاخص و اعلام دستگاه‌های متولی کیفیت هوای سرخس در شرایط «خطرناک» قرار گرفته است.

محمد ملتجی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس با بیان اینکه از ساعت ۷ صبح امروز در شهرستان با افزایش غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا PM۲.۵ و PM۱۰  مواجه شدیم، اظهار کرد: میزان گرد و غبار و سرعت باد نیز در شهرستان به شدت افزایش یافته است.

وی با اعلام وضعیت شرایط خطرناک برای شهرستان سرخس تصریح کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود در حد ممکن فعالیت‌های خارج از منزل را کاهش دهند و حتی به صفر برسانند.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس با تأکید بر اینکه فعلاً بیماران قلبی، سالمندان، خانم‌های باردار، کودکان تحت هیچ شرایطی از منازل خارج نشوند، گفت: کسانی که مجبور به حضور در اماکن عمومی هستند حتماً از ماسک استفاده کنند و فعالیت را به شدت کاهش دهند.

وی با بیان اینکه هشدار سطح نارنجی شماره ۱۱ اداره کل هواشناسی خراسان رضوی از عصر روز گذشته صادر شده است، افزود: هشدارها برای امروز و فردا صادر شده است.

ملتجی با اشاره به اینکه تا فردا هم شهرستان سرخس درگیر پدیده گرد و غبار خواهد بود، تصریح کرد: AQI شهرستان از ۵۰۰ فراتر رفته و ذرات pm۱۰ نیز ۸۸۰۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی با اعلام اینکه این میزان آلایندگی نوسان دارد، در خصوص منشاء آلایندگی شهرستان گفت: متأسفانه دو کانون گردو غبار در شهرستان داریم که شهرستان از این کانون‌ها تأثیر می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس از صحرای قره قوم ترکمنستان به عنوان کانون خارجی و کانون داخلی که خودش به سه کانون اصلی تبدیل می‌شود به عنوان منشاء آلودگی‌های شهرستان نام برد و افزود: پیش‌بینی می‌شود آنچه امروز شهرستان را تحت تأثیر قرار داده مربوط به صحرای قره قوم ترکمنستان باشد اما بازهم نیاز به اعلام دقیق کارشناسان هواشناسی است.

وی در ادامه به اقداماتی که تاکنون در خصوص مهار ریزگردهای سرخس انجام شده و اعتباراتی که مقرر بود به شهرستان تخصیص یابد اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های مستمری در این خصوص تاکنون انجام شده است.

ملتجی از برگزاری جلسه کارگروه اضطرار در شهرستان با دستور کار بررسی وضعیت اعتبارات در دهم مردادماه با حضور فرماندار خبر داد و افزود: طی مکاتبه‌ای گزارش عملکرد دستگاه‌های وظیفه مند حوزه گرد و غبار خواسته شد. همچنین سه شنبه هفته گذشته کارگروه استانی پدیده گرد و غبار با اعضای استان در مشهد برگزار شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون اعتباری که از سوی وزارت نفت قرار بود برای مهار پدیده گردو غبار به شهرستان تخصیص یابد تحقق نیافته است، مبلغ این اعتبار را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون اتفاقی برای تخصیص اعتبار به شهرستان نیفتاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس در ادامه گفت: با توجه به اینکه در شیوه‌نامه اضطرار غلظت ۲۴ ساعت یک نقطه را می‌دهد که اگر بالای ۲۵۵ میکروگرم بر متر مکعب باشد وضعیت خطرناک است و باید کارگروه اضطرار تشکیل شود اما چون شرایط ویژه‌ای در شهرستان داریم درخواست تشکیل جلسه فوری شد که جلسه مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدید گردو غبار در محل فرمانداری تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha