• جمعه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403052617536
  • خبرنگار : 30190

نگاهی به فیلم های پایان هفته تلویزیون

پخش زندگی اولین سیاهپوست تاریخ NBA

پخش زندگی اولین سیاهپوست تاریخ NBA
فیلم «سوئیت واتر»

تلویزیون در روزهای آخر هفته، فیلم‌های قابل توجهی از تاریخ سینمای ایران و جهان را روی آنتن برده و می‌برد.

به گزارش ایسنا، شبکه‌های سیما پخش ۳۴ فیلم را در برنامه چهارمین آخر هفته مردادماه ۱۴۰۳ دارند که از این میان، ۱۲ فیلم ایرانی و ۲۲ فیلم خارجی‌اند.

در فهرست این آثار، فیلم‌های شاخصی مثل «در مسیر تندباد»، «بید مجنون» و «پای چپ من» و آثاری از فیلمسازان شناخته شده داخلی و خارجی چون سیروس مقدم، تری گیلیام و جان استرجس دیده می‌شود.

فهرست فیلم‌های این آخر هفته تحت تأثیر مناسبت ۲۶ مردادماه سالروز ورود آزادگان دفاع مقدس به کشور است که با پخش فیلم‌هایی چون «آقا باجی»، «۲۳ نفر»، «شماره ۱۰»، «شکوه بازگشت» و «پرواز از اردوگاه» گرامی داشته می‌شود.

در میان آثار بازپخشی این روزها، فیلم دفاع مقدسی «پرواز از اردوگاه» که جمعه ساعت ۱۷ از شبکه افق پخش خواهد شد، نکات جالبی دارد. پرواز از اردوگاه فیلمی به کارگردانی حسن کاربخش و نویسندگی سیدمحمدرضا عالی‌پیام ساختهٔ سال ۱۳۷۲ است. در این فیلم چند رزمی‌کار مشهور مانند احمد میررفیعی قهرمان اسبق تکواندوی جهان، احمد صافی سرمربی کنونی تیم ملی کاراته عراق و فریدون مالکی پیشکسوت سابق کاراته نیز حضور دارند و جالب آن که مالکی در پوستر رسمی فیلم، با عنوان «سلطان رینگ جهان» معرفی شده است. هنرپیشه اصلی این اثر جمشید هاشم‌پور است.

پخش زندگی اولین سیاهپوست تاریخ NBA

در فهرست رسمی فیلم‌های این آخر هفته که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی سیما منتشر شده، نام ۶ اثر به عنوان فیلم‌های جدید معرفی شده، ولی نیمی از آن‌ها شامل «فرشته محافظ»، «چوپای شگفت انگیز» و «یک روز عالی» پیش از این روی آنتن رفته و جدید به شمار نمی‌روند. بنابراین سه فیلم «آقا باجی»، «سوئیت واتر» و «اسطوره و پروانه» در این آخر هفته برای اولین بار از شبکه‌های سیما به پخش می‌رسند.

اولین فیلم جدید این آخر هفته، «اسطوره و پروانه» به کارگردانی کیشی اوتومو است که پنج‌شنبه ساعت ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود. این فیلم در ژانر عاشقانه تاریخی حماسی با بودجه قابل توجه دو میلیارد ین، به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس استودیوی «تویی» یکی از ۴ استودیوی بزرگ فیلمسازی ژاپن ساخته شده است. «اسطوره و پروانه» نامزد ۲ جایزه از جوایز آکادمی فیلم ژاپن هم شده است.

پخش زندگی اولین سیاهپوست تاریخ NBA
«اسطوره و پروانه»

تله‌فیلم «آقا باجی» به کارگردانی ایمان گودرزی، به عنوان دومین فیلم جدید این آخر هفته، پنج‌شنبه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. این فیلم داستان واقعی یک آزاده دفاع مقدس در شهرستان نهاوند استان همدان را روایت می‌کند که در بدو ورود به کشور، متوجه می‌شود مادر پیرش در اثر خوشحالی شنیدن خبر بازگشت او، سکته کرده است.

پخش زندگی اولین سیاهپوست تاریخ NBA
عکس فیلم «آقا باجی»

آخرین فیلم جدید این آخر هفته، «سوئیت واتر» به کارگردانی مارتین گیگی است که جمعه ساعت ۱۴ از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این فیلم داستان واقعی نت کلیفتون ملقب به «سوئیت واتر» اولین بسکتبالیست سیاهپوست تاریخ NBA را روایت می‌کند که بعد از سال‌ها تسلط قوانین نژادپرستانه ممنوعیت حضور سیاهپوستان، به این مسابقات راه یافت.

جالب آن که مارتین گیگی، ۲۸ سال قبل از ساخت این اثر برای اولین بار تحقیق درباره سوژه فیلم را شروع کرد. این فیلمساز سفیدپوست آن‌قدر درباره این سوژه دغدغه پیدا کرده بود که در نهایت با تلاش فراوان باعث شد ۲۴ سال پس از درگذشت این بسکتبالیست، نامش رسما وارد تالار مشاهیر NBA شود.

فیلم «سوئیت واتر» در عین حال با وجود برخورداری از بودجه ۸ میلیون دلاری، تنها ۵۰۰ هزار دلار در گیشه فروخت و به یک شکست تجاری تبدیل شد. این اثر البته از نظر منتقدان وبسایت راتن تومیتوز هم نمره ضعیف ۲۵ درصد را به دست آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha