• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403052416726
  • خبرنگار : 71664

رئیس شورای عالی نظام پزشکی:

کمبود نقدینگی گریبان «دارو» را گرفته است/ساماندهی دارو در دستور کار «ظفرقندی» است

کمبود نقدینگی گریبان «دارو» را گرفته است/ساماندهی دارو در دستور کار «ظفرقندی» است

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه کمبود نقدینگی گریبان داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی را گرفته است، با اشاره به جلسه‌ای با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، گفت: ساماندهی حوزه دارو بسیار اهمیت دارد و این موضوع در دستور کار دکتر ظفرقندی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود فاضل در چهل‌وششمین همایش ملی روز داروسازی که امروز، چهارشنبه، ۲۴ مرداد ماه در سالن همایش رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به مشکلات ناشی از تعرفه‌های غیرواقعی، صدور مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان و ... اظهار کرد: تعرض به هویت داروسازی از مشکلات نظام دارویی کشور است و این اقدامات می‌تواند شامل تعرفه‌ها، صدور مجوزها و دخالت‌های نهادهای غیر تخصصی و ... باشد.

وی ادامه داد: ایجاد شورای رقابت سبب بروز مشکلات و آسیب‌هایی به نظام سلامت شد. نکته مهم و اساسی این است که نظام سلامت از نظام عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کند و اقداماتی در این جهت سبب می‌شود که از مزایا و مواهب نظام سلامت برخوردار نشویم.

رئیس شورای عالی نظام‌پزشکی با اشاره به جلسه‌ای با دکتر ظفرقندی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت تصریح کرد: در این جلسه، بازنگری هیات مقررات زدایی را مطالبه کردیم. اگر صدماتی که هیات مقررات‌زدایی به نظام سلامت کشور وارد کرده، استمرار داشته باشد، به صدمات جبران‌ناپذیر تبدیل می‌شود.

فاضل با اشاره به مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها و داروسازان افزود: جامعه فنی و علمی نباید به دنبال معاش باشد؛ این درحالیست که اکنون شرایط اقتصادی طوری شده که جامعه داروسازی کشور به دنبال معاش است. جامعه داروساز به عنوان عضوی از جامعه سلامت کشور باید به نحوی عمل کند که جامعه آرامش خاطر بیشتری داشته باشد و فکر آن باشد که چگونه خدمات بهتری ارائه دهند. 

وی با اشاره به اهمیت جایگاه علم اظهار کرد: امیدوارم که دولت و مجلس جدید به جایگاه علم توجه کنند و صاحبان علم را در کانون توجه قرار دهند. جامعه پزشکی از گروه‌های پزشکی به عنوان شغل یاد نمی‌کند و آن را حرف پزشکی می‌دانند. بنابراین وجه اقتصاد باید وجه ثانویه باشد؛ اما در حال حاضر به این نحو نیست.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به کمبود نقدینگی در عرصه دارویی کشور گفت: مشکلات نقدینگی از سطح شرکت‌ها فراتر رفته و گریبان داروخانه‌ها را در دست گرفته است. تمام سه سطح دارویی کشور به واسطه برنامه‌ها و سیاست‌های نادرست دچار مشکلات نقدینگی شده‌اند.

فاضل با بیان اینکه ساماندهی حوزه دارویی کشور جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی دکتر پزشکیان برای تصدی وزارت بهداشت است، افزود: ساماندهی سازمان غذا و داروی در عرصه دارویی کشور بسیار اهمیت دارد و این موضوع در دستور کار دکتر ظفرقندی قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت تفویض برخی اختیارات به نهادهایی همچون سازمان نظام پزشکی و نقش تولیت و نظارتی دولت بر امور، گفت: تفویض اختیارات به نهادهایی مانند سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای باید در دستور کار قرار گیرد. دولت می‌بایست تصدی‌گری را رها کند و به سمت وظایف اصلی خود یعنی نظارت عالیه و تولیت گام بردارد.

فاضل با بیان اینکه انقلاب نگرش تخصصی باید در حاکمان ایجاد شود، توضیح داد: انقلاب تخصصی باید در رویکرد، نگرش و بینش تمام حاکمان ایجاد شود. «تخصص» و «تحفظ»، دو بال یک مدیر هستند. بسیاری از مسوولان کشور «پاسخگویی» و «مسئولیت‌پذیری» ندارند و بروز مشکلات به دلیل عدم پاسخگویی و عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان کشور است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی، بیانیه‌هایی در ارتباط با انتظارات از وزیر بهداشت دولت چهاردهم منتشر کرده، افزود: علاوه بر این، موضوعات متعددی درباره انتظارت نظام سلامت را به دکتر پزشکیان و دکتر ظفرقندی اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت دیپلماسی در عرصه نظام سلامت گفت: اگر به دیپلماسی سلامت و دارویی دست نیابیم و از مسائلی مانند مهاجرت نخبگان جلوگیری نکنیم، نظام سلامت دچار مشکل و گسست می‌شود.

فاضل در پایان گفت: ما از دولت چهاردهم و وزیر ایشان می‌خواهیم که به استانداردهای ۵گانه مصوب نظام پزشکی که چهار سال پیش به تصویب رسید، پایبند شوند. این استانداردهای ۵گانه نه تنها سبب افزایش اعتبار جامعه داروسازی می‌شود بلکه باعث افزایش درآمد حلال می‌شود. می‌بایست به دنبال وضعیت کسب حلال باشیم؛ افزایش ناگهانی تعداد داروخانه‌ها سبب از بین رفتن کسب حلال و ارتباط نامتعارف پزشک و داروساز می‌شود.

وی در پایان گفت: جامعه پزشکی از وزیر بهداشت دولت چهاردهم می‌خواهد که در عرصه سیاستگذاری از نظر ذی‌نفعان جامعه پزشکی مانند سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان ایران استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha