• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403052416451
  • خبرنگار : 71442

در نشست این برنامه محرمی مطرح شد

«حسینیه معلی» جنس اشک‌ها را عوض کند/ نجم‌الدین شریعتی: صرفا دنبال جذب مخاطب نبودیم

«حسینیه معلی» جنس اشک‌ها را عوض کند/ نجم‌الدین شریعتی: صرفا دنبال جذب مخاطب نبودیم

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در نشست «حسینیه معلی» گفت: در عصری که مخاطب برودکست ریزش دارد و در این حجم از تهاجم فرهنگی، این میزان مخاطب برای برنامه‌ای مثل «حسینیه معلی» قابل توجه است. تعداد بیننده «حسینه معلی» رکورد برنامه‌های محرمی صداوسیما را با ۴۳ درصد شکسته و دلیل آن وجود تیم حرفه‌ای و کارگردانی خوب است؛ باید گفت رقیب «حسینیه معلی» خودش است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست علمی برنامه «حسینیه معلی» با حضور مدیران شبکه سه، عوامل برنامه و مدیران مرکز تحقیقات سازمان صبح چهارشنبه ـ ۲۴ مرداد ماه ـ در حوزه هنری برگزار شد.

سید بشیر حسینی (کارگردان حسینیه معلی)، میلاد نوریانی (مدیر گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما)، سعید ستودگان (تهیه‌کننده)، مهدی بلوکات (قائم مقام شبکه سه سیما)، نجم‌الدین شریعتی (مجری) و محسن شاکری‌نژاد (رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما)، از جمله سخنرانان این نشست بودند.

در بخش ابتدایی این نشست از نجم‌الدین شریعتی از عوامل و مدیریت شبکه سه بابت حمایت‌هایشان از این برنامه تشکر کرد و یادآور شد که برنامه «حسینیه معلی» طبق نظرسنجی‌های اخیر یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون بوده است.

وی همچنین بیان کرد: چیزی که برای من جالب بود این است که ما بخشی به نام خردسالان را به مخاطبان شبکه سه اضافه کردیم که خیلی علاقه‌مند به برنامه «حسینیه معلی» هستند.

شاکری‌نژاد هم در سخنانی اظهار کرد: ما در عصری هستیم که تعداد مخاطب تلویزیون‌های خطی در دنیا در حال کاهش است. بررسی‌ها حاکی از آن است که حوزه برودبند مخاطبانش را به فضای مجازی واگذار می‌کند. با این همه در سال قبل میزان مخاطبان «حسینیه معلی» ۳۶ درصد بود و امسال عددی که به آن رسیدیم ۴۳ درصد بوده است.

او یادآور شد: ویژه برنامه‌ها در ایام مختلف پخش، جداگانه نظرسنجی می‌شوند؛ به عنوان مثال یک سریال ۹۰ قسمتی چندین بار نظرسنجی می‌شود. فصل جدید «حسینیه معلی» هم با ۴۳ درصد مخاطب برآیندی دارد که ۳۰ میلیون مخاطب داشته است و در مقایسه با تراز آخرین فصل از عصر جدید که ۴۶ درصد مخاطب داشت، قابل تامل است.

شاکری‌نژاد بیان کرد: در این عصری که مخاطب برودکست ریزش دارد و با وجود این میزان تهاجم فرهنگی این میزان مخاطب برای برنامه‌ای مثل «حسینیه معلی» قابل توجه است و رکورد برنامه‌های محرمی رسانه ملی را شکسته و دلیل آن وجود تیم حرفه‌ای و کارگردانی خوب است.

او درباره علت حدف نام عوامل از تیتراژ برنامه بیان کرد: در تیتراژ برنامه «حسینیه معلی» اسمی از عوامل برده نمی‌شود و این نشان‌دهنده اخلاص است که یکی از ویژگی‌های بازخورد بالای برنامه‌ است.

در ادامه مهدی شریفی، استاد دانشگاه در سخنانی هشدار داد: رسانه‌ای که می‌خواهد چنین برنامه‌هایی را عالمانه نشان دهد و مرجعیت دینداری اندیشمندانه را بر عهده بگیرد، اگر می‌خواهد خوی شهامت را بالا ببرد و آتش جهل را خاموش کند، باید جنس اشک‌ها را عوض کند. آیا اشک و عاطفه خام ما را همراه خواهد کرد؟ اشکی است که بیشتر دل را می‌سوزاند.

این استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران با اشاره به هدف و خروجی برنامه «حسینیه معلی» در ادامه اظهار کرد: شکوفاگران عقل در این مجلس چقدر حضور دارند و چقدر به دنبال دینداری معرفت‌اندیش هستیم؟ اگر دعوا بر سر این باشد که کدام مداح بیاید تا آغاز گرم‌تری داشته باشد و جمعیت جمع کنیم، این خیانت بر اسلام است. ما صحبت‌های معقول و اندیشمندانه را بیشتر در صحبت‌های کارشناسان برنامه دیدیم تا مداحان و نواها.

شریفی در عین حال یادآور شد که بیان این نکات بالا به این دلیل است که نمره ۱۹ برنامه ۱۹ و نیم شود.

«حسینیه معلی» جنس اشک‌ها را عوض کند/ نجم‌الدین شریعتی: صرفا دنبال جذب مخاطب نبودیم

نجم‌الدین شریعتی هم در ادامه صحبت‌های شریفی بیان کرد: هیچگاه صرفا به دنبال جذب مخاطب نبودیم و کار خودمان را کردیم؛ اینکه از این عواطف و احساسات عبور کنیم و نکاتی در میز ذاکران بگوییم که آگاهی دهنده باشد.

مجری «حسینیه معلی» در بخشی از نشست یادآور شد: امسال «حسنیه معلی» را به غیر از زبان فارسی به چهار زبان دیگر در آمریکا، اروپا، سوریه و لبنان پخش کردیم که از افتخارات این برنامه بود. همچنین آیین‌هایی که برگزار شد به دلیل محدویت‌های ضبط برنامه کامل پخش نشد.

«حسینیه معلی» جنس اشک‌ها را عوض کند/ نجم‌الدین شریعتی: صرفا دنبال جذب مخاطب نبودیم

سیدبشیر حسینی با اشاره به تیم ۴۰۰ نفره برنامه «حسینیه معلی» و خروجی آن گفت: بزرگ‌ترین وظیفه من تشکر از عوامل حرفه‌ای است که ماه‌ها مجاهدت کردند. ان‌شاءالله که اخلاص در کار تیم ما بوده است. شاید این میزان مخاطب هم به همان دلیل مجاهدت اعضا بوده است. برای ضبط این برنامه بیش از ۳۰۰ سفر رفتیم و اندک کمکی داشتیم و همه را اغلب خودمان میدانی رفتیم. یکی از مشکلات ما این بود که اقوام مناطق کم‌برخوردار برای اجرای آیین به سختی همکاری داشتند و ممانعت می‌کردند. آن هم به این دلیل که خجالت می‌کشیدند و عنوان می‌کردند آیینشان مورد تمسخر قرار می‌گیرد. باورمان نمی‌شد این میزان آیین داریم و حتی در فصل‌های قبل هم به این میزان اشراف نداشتیم.او گفت: در «حسینیه معلی» بِرندهایی که همراهشان بودیم با قیمت‌های بسیار پایین‌تر همکاری کردند و درخصوص دستمزدها فضایمان هیات حسینی و موکبی بود و نرخ متعارف حرفه‌ای پرداخت نکردیم. در تمام ضبط برنامه، پیش از شروع، زیارت عاشورا می‌خواندیم. اگر نام مقدس امام حسین (ع) نبود این میزان مخاطب نداشتیم و این وجهی است که نادیده می‌گیریم. در فصل اول نگران بودیم که «حسینیه معلی» واکنش‌های منفی داشته باشد به‌ همین دلیل بدن خبر و زیرنویس رفتیم و در این راه ریسک‌پذیری و خطرپذیری بزرگی بود که حسینه به راه بیاندازیم و کاملا به سمت هیات غش کردیم.قبلا مسابقات مداحی داشتیم اما این برنامه حسینیه واقعی بود. چراکه حال و هوای حسینیه دیده نشدن و مسابقه ندادن بود. هیچ جایزه و رقابتی نداشتیم و این قاعده را تمرین کردیم که خداراشکر کمیت و کیفیت به کام مردم شیرین آمده و ان‌شاءالله خودمان با خودمان رقابت می‌کنیم.

او در پایان گفت: ما تلاش می‌کنیم هر نقدی در باب «حسینیه معلی» منتشر می‌شود را کامل و دقیق مطالعه کنیم. ما برنامه مناسبتی را مناسبتی نساختیم. یک مجاهدت یک ساله برای پخش ۱۳ قسمت داشتیم.

«حسینیه معلی» جنس اشک‌ها را عوض کند/ نجم‌الدین شریعتی: صرفا دنبال جذب مخاطب نبودیم

بر اساس این گزارش ایسنا، سعید ستودگان، تهیه‌کننده در سخنانی گفت: به عنوان خادمان حسینه معلی سعی کردیم با گوشت و پوست و جانمان این بیت را تکرار کنیم و آن تک بیت این است: «این همه آوازه‌ها از شه بود/ گرچه از حلقوم عبدالله بود».

او با اشاره به ساخت چنین برنامه‌ای و تجربه‌اش گفت: جا دارد به حرکتی که در شبکه سه سیما از سه سال پیش شکل گرفت اشاره کنم. این حرکت نگاه متفاوت به برنامه‌های معارفی با برنامه‌ای نظیر «حسینیه معلی» بود که بسیار جای تحسین دارد.

او با اشاره به دشواری‌های تولید این برنامه گفت: در عین اینکه می‌خواستیم حسینیه باشیم می‌خواستیم برنامه تلویزیونی هم باشیم. پیشتر در تلویزیون در مناسبت‌های محرم در هیات‌ها دوربین می‌گذاشتیم و پخش می‌کردیم اما آنچه کار «حسینه معلی» را متمرکز کرد رعایت کردن هیات و روضه بودن و تاکید بر برنامه تلویزیونی بود.

این تهیه‌کننده با اشاره به نقد شریفی استاد دانشگاه تهران  در راستای این برنامه گفت: کاری که چه در خصوص شرکت‌کنندگان مد نظر بود و از آن طرف اتفاقی که در میز داوران و اجرا صورت گرفت بر این محور بود که محدود به ظلم اشقیا نبودیم و نکاتی که گفته می‌شد متناسب با شعور حسینی بود. به عنوان خادمان «حسینیه معلی» سر نترس داشتیم و پشتمان گرم بود و این برنامه انتهای توانمان بود. صدمان را گذاشتیم و لطف اهل بیت (ع) بود که باعث شد کار برکت داشته باشد. این برنامه باعث شد که این همه افراد قهر کرده بازگردند.

جریان این نشست خبری به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha