• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403052416188
  • خبرنگار : 50160

گذرگاه اشراق زنجان؛

گذرگاه گذری

گذرگاه گذری

ایسنا/زنجان گردشگری یکی از مهمترین رویکردهای ملل مختلف به منظور توسعه پایدار است. از این رو توجه بیشتر به انواع گردشگری، می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد بازی کند.

زنجان نیز از جنبه‌های تاریخی و فرهنگی می‌تواند مقصد گردشگری مهمی در منطقه باشد، داشتن بزرگترین گنبد تاریخی کشور در کنار داشتن جاذبه‌های طبیعی و وجود کوه‌های رنگی در کنار غار کتله‌خور می‌توان گردشگر را به خود جذب کند ولی در دنیای کنونی روش‌های دیگری نیز برای جذب مسافر و گردشگر در راستای افزایش سهم این صنعت در بخش درآمدزایی طراحی شده است. احداث فضاهای جدید و جذاب در کنار بهره‌مندی هوشمندانه از سنت و اقلیم منطقه کارکردی است که برگ برنده در این حوزه به‌شمار می‌آید.

در استان زنجان نیز قطعا برنامه‌ریزی‌هایی برای جذب گردشگر تدوین شده و مواردی نیز در ادوار مختلف به مرحله اجرا درآمده است؛ همچون ایجاد گذرهای گردشگری و پیاده‌راه در نقاط مختلف شهر که آغاز به‌کار آن با راه‌اندازی پیاده‌راه سبزه‌میدان بود. ادامه این روند با افتتاح گذرهای گردشگری ملت و اشراق بود. گذرگاه‌هایی که هر کدام با سرنوشت خاص مواجه شده‌اند.

یکی از نکات بارز در اجرای طرح‌های شهری برای ایجاد فضای مناسب برای حضور شهروندان و توجه به جذابیت‌های شهری اصل اول در اجرای این طرح‌ها بوده ولی آنچه که بیشتر نمود دارد سرنوشت این طرح‌ها است. پیاده‌راه سبزه‌میدان که به‌عنوان اولین پیاده راه زنجان افتتاح شد ولی ادامه کار نشان می‌دهد به هر چیزی می‌تواند تبدیل شود جز پیاده راه و دیگری گذرگاه گردشگری اشراق است که با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ساخته شد. در این گذر گردشگری ۱۴ غرفه غذایی در نظر گرفته شده و طراحی آن برگرفته از باغ همایون و استاد معین تهران اعلام شده است.

گذرگاه گذری

این گذرگاه در سال اول افتتاح با استقبال شهروندان مواجه شد ولی از سال گذشته به جز دو تا سه غرفه بقیه غرفه‌ها تعطیل شده و شهروندان فقط از فضای سبز موجود استفاده می‌کنند در حالی که در تعریف احداث این گذرگاه به موضوع گردشگری غذا نیز توجه شده بود. سال گذشته با پیگیری خبرنگار ایسنا، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در رابطه با عدم فعالیت غرفه‌ها عنوان کرد: زمان قرارداد پیمانکار گذر اشراق زنجان به اتمام رسیده و دلیل فعال نبودن تعدادی از غرفه‌ها به همین خاطر است.

سیداسماعیل موسوی هدف از اجرای این طرح‌ها را طراحی و اجرای طرح‌هایی همچون گذر تفریحی اشراق به خاطر بهره‌مندی شهروندان از فضاهای موجود و گذران ساعاتی خوش در کنار خانواده‌ها است.

وی تصریح کرد: در ابتدای کار چشم‌اندازی برای فعال نگه داشتن چنین مناطقی ترسیم و مقرر شده بود با توجه به سرمای هوای زنجان شرایط مناسب برای استفاده شهروندان از این محل فراهم شود ولی متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم خانواده‌ها در زمان سردی هوا از منازل خارج نمی‌شوند.

شهردار زنجان نیز در زمان افتتاح این طرح عنوان کرد: با اجرای طرح توسعه‌ای گذر گردشگری اشراق و ملت به هم متصل خواهند شد.

علیرضا فیروزفر در آن زمان عنوان کرد: یکی از اولویت‌های شهرداری زنجان ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است که در همین راستا از سال گذشته ایجاد تفرجگاه‌های فصلی و دائمی در دستور کار قرار گرفته است.

گذرگاه گذری

شهردار زنجان با بیان اینکه گذر گردشگری اشراق به صورت چهار فصل و دائمی فعالیت خواهد کرد، افزود: برای استفاده دائمی از این گذر محل با گرماتاب و گازرسانی تجهیز شده است تا در فصل سرما به لحاظ گرمایشی مشکلی نداشته باشد.

طول مسیر گذر گردشگری اشراق ۳۰۰ متر است که از ورودی بلوار اشراق از سمت صداوسیمای زنجان آغاز می‌شود تمام این مسیر پوشیده از فضای سبز بوده و نورپردازی برای آن در نظر گرفته شده است.  گذرهای گردشگری شهرداری در یک محیط دارای فضای سبز ایجاد شده و با کف‌سازی، مسیر چوبی، آلاچیق‌ها، میزهای شطرنج، المان‌های جدید نوری و تاپیاری، نورپردازی جدید و غرفه‌های عرضه مواد غذایی تجهیز شده است؛ ولی سوال این است چرا گذر گردشگری اشراق بلااستفاده مانده و هزینه‌های انجام شده که در نوع خود در زنجان کم‌سابقه بود بلاتکلیف باقی مانده است؟

نه آن‌که در بسیاری از موارد در کشورهای مقصد گردشگری مشاهده می‌کنیم بهره‌مندی هوشمندانه از یک علاقه عمومی همچون دیوارهای رنگی در یک خیابان یا یک طراحی ساده معماری و حتی وجود یک درخت قدیمی در معبری خاص توانسته جذب گردشگر کند ولی چرا در شهرهای ایران همچون زنجان که می‌تواند در همه فصول بنا به علاقه، گردشگر جذب کند هنوز نتوانسته‌ایم از فضاهای ایجاد شده نیز بهره لازم را ببریم و سرمایه‌های شهری در حال خاک خوردن هستند. اینکه مشکل از کجاست شاید همه بدانیم ولی نکته این است که توان پذیرفتن آن را نداریم و در واکاوی مشکل فقط یک بخش را متهم می‌کنیم در حالی‌که این شهر برای تک تک مردم است و رونق آن باعث تغییر در زندگی همه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha