• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052315634
  • منبع : نمایندگی گیلان

مهمترین تهدیدات دریای خزر؛ از تغییر کاربری اراضی تا دپوی زباله

مهمترین تهدیدات دریای خزر؛ از تغییر کاربری اراضی تا دپوی زباله

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مهمترین تهدیدات دریای خزر را شامل تغییر کاربری اراضی با محوریت تخریب و استحصال اراضی برای ساخت و سازهای بی‌رویه و غیر اصولی در مناطق ساحلی دانست و گفت: تخلیه مستقیم آلودگی‌های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا نیز تهدیدی برای سلامت خزر محسوب می‌شود.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، دریای خزر را بزرگترین دریاچه جهان و نماد یکی از ارزشمندترین مواهب طبیعی و گنجینه‌ای در شمال کشور دانست و گفت: دریای خزر پنج کشور ساحلی شامل ایران، آذربایجان، قزاقستان،‌ روسیه و ترکمنستان دارد.

وی حفظ و حراست از این بدنه آبی را در زمان کنونی واجب و لازم دانست و اظهار کرد: دریای خزر دارای گونه‌های ارزشمندی از ذخایر زیستی بوده که از شاخص‌ترین گونه‌های آبزی خزر ماهیان خاویاری و فوک خزری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به حضور بیش از ۴۰۰ گونه آبزی در دریای خزر، تصریح کرد: سلامت این دریا سلامت آبزیان و سلامت انسان‌هایی که از نعمت‌های آن بهره‌مند می‌شوند را رقم می‌زند.

محمدی تغییر کاربری اراضی شامل تخریب و استحصال اراضی برای ساخت و سازهای بی‌رویه و غیر اصولی در مناطق ساحلی، توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، تخلیه مستقیم آلودگی‌های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا و رهاسازی زباله‌ها در اراضی مجاور ساحل و دریا و دپوی نامناسب زباله‌ها را از جمله تهدیدات دریای خزر دانست و بیان کرد: نبود شبکه فاضلاب شهری و سیستم تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی در شهرهای ساحلی و شهرهای واقع در حوضه آبریز خزر، تغییرات فیزیکی در رژیم طبیعی رودخانه‌ها مانند سدسازی و استخراج شن و ماسه و انقراض برخی گونه‌های ارزشمند دریای خزر از دیگر تهدیدات محسوب می‌شود.

وی حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی این دریا را جهت پایداری زیست محیطی و توان زیستی بسیار مهم و ضروری دانست و متذکر شد: در کنار حفاظت از دریای خزر با توجه به سهم بسیار پایین در GDP ایران از حوزه کسب‌وکارهای دریایی به‌ تازگی اهمیت اقتصاد دریامحور مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان حوزه اقتصاد دریا را فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی دانست و گفت: اقتصاد دریامحور مستلزم ظهور صنایع مرتبط با آب و دریا از جمله حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدن کاری دریایی است.

محمدی با بیان اینکه در توسعه دریامحور، توجه به موضوعات کلیدی از قبیل آینده نگری، رقابت جهانی، تحولات جهانی در حوزه صنایع و حمل و نقل دریایی، لجستیک و زنجیره تامین، توسعه یکپارچه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی و ارتقای نسل بنادر باید انجام شود، افزود: باید با همراهی نخبگان و تمامی فرهیختگان در این حوزه تصویر روشن و شفافی از اقتصاد دریامحور را برای تمامی فعالان اقتصادی ترسیم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha