• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403052315458
  • خبرنگار : 50212

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی:

هرگونه خدمت به مددجویان کمیته امداد باید از مسیر علم عبور کند

هرگونه خدمت به مددجویان کمیته امداد باید از مسیر علم عبور کند

ایسنا/مرکزی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی بر ضرورت توانمندسازی مددجویان در قالب انعقاد تفاهم نامه مشترک بین این نهاد و جهاد دانشگاهی تاکید کرد و گفت: هرگونه خدمت به مددجویان کمیته امداد باید از مسیر علم عبور کند.

سیدمهدی عبادی در بازدید از جهاد دانشگاهی و ایسنا در استان مرکزی اظهار کرد: نگاه اولیه به عمق محرومیت، فلسفه تشکیل کمیته امداد در کشور بود که پس از آن ماموریت‌های متعددی برای این نهاد در نظر گرفته شد ولی در سال ۱۳۹۳ اساسنامه کمیته امداد مورد بازنگری قرار گرفت و تغییرات جدی در امداد شکل گرفت و مهمترین رویکردی که مورد توجه قرار گرفت حرکت به سمت توانمندسازی جامعه هدف بود. در این راستا به دنبال به فعل درآوردن توانمندی‌های بالقوه خانواده‌های تحت پوشش هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته افزون بر ۱۰۰ هزار نفر مددجوی کمیته امداد در سراسر کشور به دلیل توانمندشدن از چرخه حمایتی خارج شدند، گفت: کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست بلکه این نهاد مقدس ماموریت بازدارندگی در مقابل فقری که در جامعه تولید می‌شود را برعهده دارد و اینکار با توانمندسازی و حمایت جامعه هدف انجام می شود و در واقع آنان را در برابر تبعات پدیده فقر مراقبت می‌کند.

او با بیان اینکه کمیته امداد یک نهاد امنیت آفرین در جامعه است، اظهار کرد: ارائه خدمات امداد از طریق سامانه و جلوگیری از مراجعه حضوری مددجویان به امداد از جمله اقدامات این نهاد است که خدمات آنرا از حالت سنتی خارج کرده و خدمات مربوطه از طریق سامانه ارائه می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در ادامه با اشاره به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و علمی توسط جهاد دانشگاهی گفت: جای خدمات جهادگران جهاد دانشگاهی در کمیته امداد خالی است. به عنوان مثال اگر اعطای تسهیلات کشاورزی به مددجویان منوط به انجام کار علمی آزمایشگاهی درخصوص سلامت خاک زمین کشاورزی یا دیگر ابعاد این مهم توسط جهاد دانشگاهی شود قطعا تسهیلات درست و در مسیر اجرای کشاورزی علمی هزینه شده و از انجام عملیات کشاورزی سنتی یا هرگونه ضرر و زیان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی خواستار انعقاد تفاهم نامه مشترک بین جهاد دانشگاهی و کمیته امداد برای ارائه خدمات با کیفیت و علمی به مددجویان شد و گفت: توانمندسازی صرفا اعطای تسهیلات نیست بلکه باید از تمامی ظرفیت‌های مددجویان برای توانمندسازی و رسیدن به خودکفایی استفاده کرد. باید تمامی ابعاد یک خانوار را بررسی کرد تا بتوانند توانمند شوند به عنوان مثال اگر مشکل درمان یا تحصیل یک خانواده نیازمند برطرف شود قطعا نیاز مالی کمتری پیدا کرده و با رفع هزینه درمان، حتی بدون دریافت تسهیلات توانمند خواهد شد.

عبادی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت واحدهای تولیدی و صنعتی، مهارت آموزی از طریق مراکز فنی و حرفه ای و نیز جهاد دانشگاهی موجب خواهد شد تا مددجویان به کمک آموزش توانمند شده و بتوانند با انتخاب شغلی مناسب از چرخه حمایتی خارج شوند.

وی گفت: در حوزه پنل خورشیدی نیز به عنوان یک فعالیت درآمدزا برای مددجویان اقداماتی انجام شده است، حتی با یک شرکت وارد مذاکره شدیم تا بتوان نخستین مزرعه خورشیدی ویژه مددجویان استان مرکزی را طراحی و اجرا کرد. استفاده از مزیت صنعت فرش استان، استخرهای پرورش ماهی و گلخانه‌ها و دامداری از دیگر کانون‌های ایجاد اشتغال برای مددجویان است تا علاوه بر ایجاد فرصت شغلی به سرانه تولید استان کمک شود.

عبادی با بیان اینکه باید بجای کار خدماتی فعالیت تولیدی کرد، گفت: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که سهم کمیته امداد از میزان تولید استان در حوزه‌های گوناگون نظیر تولید فرآورده‌های دامی و لبنی مشخص شود. 

وی در ادامه، پایدارسازی مددجویان با اجرای طرح‌های آموزشی و مهارتی را از دیگر خدمات برشمرد و گفت: امسال برای ۸۰۰ نفر کاریابی هدفگذاری شده است و به کارفرمایانی که مددجویان امداد را دعوت به کار کنند و بیمه آنان را به مدت سه سال بپردازند به ازای هر شغل مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود و برای حق بیمه کارفرمایی نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. 

وی به ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های گوناگون به مددجویان در قالب تیم‌های مشاوره اشاره کرد و گفت: معتقدم در کنار هر فعالیتی که انجام شود باید کار مشاوره‌ای انجام شده و از مسیر علم عبور کنیم و قطعا علاوه بر جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری نیز می تواند در این زمینه همکاری های بسیار خوب و نوینی با کمیته امداد داشته باشد که خواستار و پیگیر این مهم در قالب همکاری با پارک هستیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی از بخش های مختلف فعالیت جهاد دانشگاهی استان بازدید و از خبرنگاران ایسنا به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار تقدیر کرد.

هرگونه خدمت به مددجویان کمیته امداد باید از مسیر علم عبور کند

هرگونه خدمت به مددجویان کمیته امداد باید از مسیر علم عبور کند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha