• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403052214888
  • خبرنگار : 50163

/گزارش/

بافت فرسوده، زخمی بر پیکر ابهر

بافت فرسوده، زخمی بر پیکر ابهر

ایسنا/زنجان وجود بافت فرسوده و ناکارآمد، یکی از مشکلاتی است که اغلب شهرهای استان زنجان با آن درگیر است که این موضوع در شهر ابهر نیز نمود دارد.

یکی از چالش‌های موجود در کشور چالش بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است، زیرا وجود این قبیل بافت‌ها در بدنه و شهرها به سهم خود مشکلات و مسائلی را پیش آورده است و مانند زخمی بر پیشانی شهرها خودنمایی می‌کند.

وجود بافت فرسوده در نقاط مختلف شهرها، مشکلات و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را دارد، به طوری که این قبیل بافت‌ها در برابر حوادث بسیار آسیب‌پذیرند و در بیشتر موارد از دسترسی به امکانات و خدمات شهری بی‌بهره‌اند و ساکنان آن نیز به‌دلیل وجود خانه‌های مخروبه و متروکه اغلب از لحاظ امنیتی نیز مشکلاتی دارند.

برای حل این مشکل، احیای بافت‌های فرسوده با تخصیص بسته‌های تشویقی و حمایتی برای احیا و بازآفرینی در قالب طرح بازآفرینی شهری یکی از موضوعاتی است که در این بافت‌ها دنبال می‌شود که این امر مهمترین فرصت دستیابی به توسعه پایدار اجتماعی و فرهنگی برای نیل به جامعه‌ای متعال است.

بافت فرسوده، زخمی بر پیکر ابهر

استان زنجان از وجود بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در امان نیست به‌طوری که بنا بر اعلام رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی اداره‌ کل راه و شهرسازی زنجان، این استان ۷۵۰ هکتار بافت فرسوده و ۴۵۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که در مجموع ۱۲۰۰ هکتار بافت‌های هدف بازآفرینی شهری وجود دارد.

علی عباسی با اشاره به اینکه تا امروز چهار شهر ابهر، خرم‌دره، زنجان و قیدار به‌عنوان هدف بازآفرینی شهری تثبیت شده است، گفت: هرچند بخشی از سلطانیه نیز به‌لحاظ بافت تاریخی در پاره‌ای از اوقات مورد توجه قرار می‌گیرد.

شاید مساحت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در شهرهای زنجان،‌ ابهر، خرم‌دره و قیدار بیش از هر شهری رخ‌نمایی کند، به طوری که ۴۹۲.۵ هکتار از این محدوده‌ها در شهر زنجان، ۸۳ هکتار در ابهر، ۷۳.۹ هکتار در خرمدره و ۲۲ هکتار نیز در شهر قیدار واقع شده است.

شهر ابهر یکی از شهرهای مهم و پرجمعیت استان زنجان محسوب می‌شود. این شهر بیش از ۱۰۰ هزار جمعیت دارد و اغلب بافت فرسوده آن نیز در هسته مرکزی شهر قرار گرفته است که قطعاً توجه به احیای بافت فرسوده در این نقطه از شهر سبب پویایی و توسعه هرچه بیشتر آن می‌شود.

بافت فرسوده، زخمی بر پیکر ابهر

در همین رابطه، شهردار ابهر به خبرنگار ایسنا، گفت: در راستای احیای بافت فرسوده شهرداری سال گذشته نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرده که در این اقدام، وضعیت شهر از لحاظ سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده تعیین تکلیف شده است.

عباس‌رضا حیدری با تاکید بر اینکه در این مسیر، اقدامات خوبی هم در شهرداری و هم در شورای شهر انجام شده است، ادامه داد: با اهتمامی که در این حوزه وجود داشت توانستیم در کارگروه‌ها و ستادهای استانی و شهرستانی مجوز لازم را اخذ کنیم و همچنین کمیسیون ماده ۵ نیز از بابت بافت ناکارآمد شهری ابلاغ شده است.

وی با توضیح اینکه علاوه بر بسته‌های تشویقی در نظر گرفته‌شده از سوی دولت، شهرداری و شورای اسلامی شهر ابهر بسته‌های بومی را نیز برای تشویق به ساخت‌وساز در این بافت‌ها در نظر گرفته است، اظهار کرد: این بسته‌ها شامل کسر پارکینگ و افزایش طبقات است.

او با بیان اینکه شهرداری آمادگی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را دارد، افزود: احیای بافت فرسوده می‌تواند گام موثری در توسعه و پیشرفت شهر ابهر باشد.

بافت فرسوده، زخمی بر پیکر ابهر

شهردار ابهر با توضیح اینکه کوچه حاجی‌خانی و خیابان شهید داوری در این زمینه دو اولویت کاری و مصوب کارگروه شهرستانی و استانی است، بیان کرد: در کوتاه‌ترین زمان، دفاتر تسهیل‌گری در این زمینه در ابهر راه‌انداری خواهد شد.

عضو شورای شهر ابهر نیز با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده در این حوزه به خبرنگار ایسنا گفت: در بحث بازآفرینی و بافت فرسوده شهری، ضوابط و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی آغاز شده و تا به امروز همه برنامه‌های لازم در مساجد و محلات برگزار شده و همچنین هماهنگی‌های لازم با اداره‌ها انجام شده است.

سعید بهاوری با بیان اینکه دولت برای اجرای این طرح تشویقی شامل تراکم طبقات و حذف پارکینگ در نظر گرفته است، ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح و تشویق مردم به ساخت‌وساز در مناطق فرسوده شهرداری و شورای اسلامی شهر ابهر نیز بسته‌های بومی در نظر گرفته‌اند.

وی با یادآوری اینکه امیدواریم با استفاده از این بسته‌ها شاهد ساخت‌وساز در هسته مرکزی شهر باشیم که کاربری مسکونی داشته و بدون استفاده رها شده است، افزود: در کنار توسعه شهرک‌های جدید اهتمام به ساخت‌وساز در این محلات‌ تا حد بسیار زیادی می‌تواند منجر به حل مشکل مسکن در ابهر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha