• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052214843
  • خبرنگار : 71588

بحران دیپلماتیک بین طرابلس لیبی و قاهره

بحران دیپلماتیک بین طرابلس لیبی و قاهره

دولت وحدت ملی لیبی به مقامات اطلاعاتی مصر در طرابلس اطلاع داد که فورا این کشور را ترک کنند.

به گزارش ایسنا، یک منبع از دولت وحدت ملی لیبی تاکید کرد که این دولت به مقامات اطلاعاتی مصر که در سفارت قاهره در طرابلس مشغول به کار بودند، اطلاع داد که فورا خاک لیبی را ترک کنند.

شبکه «لیبیا الاحرار» گزارش داد که این اطلاعیه ساعاتی پس از دیدار مصطفی المدبولی، نخست‌وزیر مصر با اسامه حماد، نخست‌وزیر مکلف ازسوی پارلمان شرق لیبی و  بلقاسم حفتر، مدیر صندوق توسعه و بازسازی لیبی به‌منظور رایزنی درخصوص نقش شرکت‌های مصری در بازسازی لیبی صادر شد.

پیشتر وزارت خارجه دولت وحدت ملی لیبی با صدور بیانیه‌ای نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را از این اقدام ابراز و اعلام کرد این اقدام به مثابه «انحراف از وحدت موضع بین‌المللی است که با بازگشت کشور به وضعیت دودستگی و نزاع» مخالفت دارد.

دولت وحدت ملی در بیانیه خود تاکید کرد که این دولت از ابتدای فعالیت خود تلاش کرده است بر وضعیت قطب‌بندی بین‌المللی غلبه کند و با تمامی کشورهای مرتبط با پرونده لیبی به‌ویژه با مصر برخوردی متوازن و متعادل داشته باشد.

در همین رابطه، وزارت خارجه دولت مکلف از سوی پارلمان شرق لیبی نسبت به بیانیه دولت وحدت ملی ابراز تعجب کرد و آن را ناقض قوانین و مصوبه‌های صادر شده از سوی مجلس نمایندگان توصیف کرد.

در همین پیوند، اسامه حماد موضع مصر در حمایت از روابط دوجانبه میان ۲ کشور را ستود.

وی اوضاع امنیتی طرابلس را «بی‌ثبات» توصیف کرد و از تمامی کشورها خواست سفارت خود را به شهر «بنغازی» که منطقه‌ای «امن و باثبات» است، منتقل کنند.

لیبی پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی»، دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ دچار دودستگی شده است. در سال ۲۰۱۵ دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی مستقر در طبرق تشکیل شد و این مساله موجب بروز درگیری میان ۲ طرف شد و دولت موازی در سال ۲۰۲۰ به طرابلس حمله کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha