• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403052114436
  • خبرنگار : 50976

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس خبر داد:

احداث ۵ خط شیرین‌سازی آب دریا/ پرآب‌ترین سدهای فارس کدامند

احداث ۵ خط شیرین‌سازی آب دریا/ پرآب‌ترین سدهای فارس کدامند

ایسنا/فارس مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از احداث ۵ خط شیرین‌سازی آب دریا در کشور خبر داد و گفت: سهم استان فارس از شیرین‌سازی آب دریا ۱۴۵ میلیون متر مکعب است.

سیاوش بدری امروز، ۲۱ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه ۵ خط شیرین‌سازی آب دریا در کشور در حال احداث است و سهم استان فارس از شیرین‌سازی آب دریا ۱۴۵ میلیون مترمکعب است، بیان کرد: بهره‌برداری از ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از این طرح به پیمانکار واگذار شده است و این طرح هم‌اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: طول این طرح حدود یک هزار و ۵۰ کیلومتر است و در ۳ فاز اجرا خواهد شد و سرمایه‌گذار هم اکنون در جنوب استان فارس در قالب این طرح در حال فعالیت است. در اجرای پروژه انتقال آب دریا به فارس از شهرستان‌های جویم، پارسیان، لامرد و شهرستان‌های جنوب فارس و سروستان می‌گذرد و نهایتاً به آباده می‌رسد.

بدری تصریح کرد: میانگین بارندگی در استان فارس که در سال آبی جاری از مهرماه آغاز می‌شود، به طور متوسط ۲۵۷ میلی‌متر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۲۶۲ میلی‌متر بوده ۱.۸ درصد کاهش داشته است و نسبت به ۵۵ سال گذشته ۱۴.۶ درصد کاهش داشته است و بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان سپیدان با میزان ۵۹۴ میلی‌متر است و کمترین بارندگی هم مربوط به بخش فورگ در شهرستان داراب به میزان ۱۲۷ میلیمتر است.

وی ادامه داد: این آمار مربوط به ۳۱ ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف فارس است. در استان کمینه بارش باران ۱۰۰ میلی متر و بیشینه ۶۰۰ میلی متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه استان از ۹ سد در دست بهره‌برداری برخوردار است، گفت: این سدها امکان ذخیره‌سازی ۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون مترمکعب آب را دارند و تا امروز میزان آب ذخیره شده پشت سدها هزار و ۱۹۷ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۳۴ میلیون مترمکعب حجم مخزن رو به‌رو شده‌ایم.

بدری ادامه داد: تا روز گذشته میزان ورودی سدها حدود ۱۵.۹ مترمکعب بر ثانیه بوده، این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۸ مترمکعب بر ثانیه بوده است، همچنین بیشترین آمار آب موجود در پشت سدها مربوط به سدهای سلمان فارسی، درود زن و ملاصدرا است.

وی اظهار کرد: درصد حجم آب موجود سد نسبت به حجم کل مخزن ۴۰.۷ درصد و درصد حجم آب مفید در سدها نسبت به حجم مفید مخازن ۳۰ درصد است، لازم به ذکر است که سد هایقر فیروزآباد در حال احداث است و آبگیری آن انجام شده است و هم اکنون ۱۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با تأکید بر اینکه مسئله کمبود آب در دنیا یکی از چالش‌های بزرگ جوامع بشری است و استان فارس نیز به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک و عدم توازن بارش‌ها به جهت مکانی و زمانی با کمبود آب و تنش آبی مواجه است، گفت: باید تمهیدات خاصی برای مدیریت منابع موجود در نظر بگیریم.

بدری بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در سال ۹۸ از کل آبی که استفاده می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار منبع آبی شامل چشمه، قنات، چاه و ایستگاه‌های پمپاژ می‌شود که در طول سال حدود ۷ میلیارد مترمکعب از این منابع برداشت می‌شود و از این میزان آب حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، ۸ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت صرف می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه استان فارس استانی صنعتی نیست اما از آنجا که صنعت مصرف آب کمتر و درآمدزایی و اشتغال‌زایی بیشتری دارد باید به سمت صنعتی شدن حرکت کند. همچنین مصرف بهینه در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل نصب ابزار اندازه‌گیری و کنتورهای هوشمندی روی همه چاه‌ها باید در دستورکار قرار بگیرد.

بدری ادامه داد: در حال حاضر استان فارس از۶۴ هزار چاه مجاز برخوردار است که تاکنون ۲۶ هزار کنتور چاه نصب شده است یعنی معادل ۴۱ درصد چاه‌های مجاز دارای کنتور هستند. برنامه زمان‌بندی نصب کنتور بر روی تمام چاه‌ها تعریف شده و استان فارس از وضعیت مطلوبی در این زمینه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد چاه‌های غیرمجاز خشک هستند، افزود: اقدامات لازم برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز، مدیریت توأمان آب و برق، نصب کنتور هوشمند، شیرین‌سازی آب دریا و بازچرخانی پساب انجام شده است. صنایع و فضای سبز باید از پساب استفاده کنند و برای تحقق بخشیدن به این مهم تعداد قابل توجهی تصفیه‌خانه در استان احداث شده و تعدادی هم در دست برنامه‌ریزی است و تدابیر لازم برای اینکه مصارف صنعت را به سمت پساب ببریم اتخاذ شده است.

بدری با بیان اینکه تمام طرح‌های در دست اجرا و یا به بهره‌برداری رسیده توسط متخصصان و مهندسان داخلی صورت گرفته است، ادامه داد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از مجموعه اقدامات ضروری در مصرف بهینه است و باید موضوع تنش آبی و صرفه‌جویی آب جدی گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در ادامه به مقایسه‌ای از اقدامات قبل و بعد از انقلاب در حوزه آب پرداخت و گفت: تا پیش از انقلاب ۳۰ درصد روستاها از خطوط انتقال آب و شبکه آب بهره‌مند بودند، امروز این عدد به ۸۷ درصد ارتقا پیدا کرده است، این رقم در بخش شهری هم از ۷۶ درصد به ۹۹.۹ درصد رسیده است. در حال حاضر تمام شهرها به آب شرب با کیفیت و پایدار مجهز هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha