• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403052114187
  • خبرنگار : 71614

عکاسی از سازه‌هایی مطیع و صادق

عکاسی از سازه‌هایی مطیع و صادق

در ششمین هم‌اندیشی «یک نشست یک اثر» «مخازن؛ آب، گاز و برج‌های خنک» از برن و هیلا بخر به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا ششمین هم‌اندیشی «یک نشست یک اثر» دوشنبه ۲۲ مردادماه ساعت ۱۵ با نمایش اثر برن و هیلا بخر با عنوان «مخازن؛ آب، گاز و برج‌های خنک» برگزار خواهد شد. این دو هنرمند به صورت مشترک فعالیت می‌کردند.

در ششمین هم‌اندیشی از این مجموعه که با محوریت هنرهای تجسمی ـ عکاسی است محمد مترجم زاده ـ پژوهشگر، مدرس و عضو هیات‌ علمی دانشگاه هنر ـ و روزبه سلطان محمدی ـ دبیر جلسه ـ حضور خواهند داشت.

برن و هیلا بخر یک زوج هنرمند آلمانی و عکاسانی بودند که به‌خاطر پروژه‌های عکاسی گسترده‌شان از ساختارهای صنعتی و معماری در طول قرن بیستم  شناخته شدند. بسیاری پژوهشگران معتقدند که آثار آن‌ها تأثیر عمیقی بر عکاسی معاصر و به‌ ویژه بر جنبش هنر مفهومی داشته است.

آن‌ها بیشتر با مجموعه عکس‌های سیاه‌ و سفید از سازه‌های صنعتی، مانند «مخازن؛ آب، گاز و برج‌های خنک» شناخته شدند. این هنرمندان از سازه‌ها با دقتی بسیار بالا و در زوایای خاص عکاسی کرده و اغلب تصاویر را به‌صورت شبکه‌ای مرتب می‌کردند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های میانشان را به نمایش بگذارند.

عکاسی از سازه‌هایی مطیع و صادق
Bernd & Hilla Becher

هیلا بخر در گفت و گویی، عکاسی از کوره‌ها و تسمه‌های رونده را اینچنین معرفی کرده بود «آن‌ها صادق‌اند و مطیع امر و هر آنچه که انجام می‌دهند را برملا می‌سازند و این همان نکته‌ی مطلوب ماست. آدم‌ها همواره شبیه آنچه می‌خواهند باشند، هستند و نه شبیه آنچه واقعاً هستند. حتی حیوانات هم معمولاً جلوی دوربین نقش بازی می‌کنند.»

او درباره اینکه عکاسی از سازه‌های صنعتی برای او و برند بخر تصمیمی آگاهانه بوده است نیز گفته بود «ابتدا برند می‌خواست عکس‌ها تداعی‌گر دوران کودکی‌اش باشند. او در سیجرلند میان کوره‌ها و معادن سنگ معدن بزرگ شده بود؛ این همان چیزی بود که با عکاسی در جستجوی آن بودیم.»

او که خود متولد پوتسدام است و گذشته‌ کاملا متفاوتی نسبت به برند بخر داشته، در این باره نیز گفته است که «زمانی‌که بچه بودم از کاخ‌ها و باغ‌ها عکاسی می‌کردم؛ تصاویری که همواره مورد علاقه هر کسی است. اما به تدریج از آن کار خسته شدم. پس از آن برای نخستین بار به منطقه‌ی رور ـ منطقه‌ای صنعتی در آلمان ـ آمدم. شگفت‌زده شده بودم تا پیش از آن مکانی شبیه آنجا ندیده بودم. برایم جدید و بیگانه و شبیه ماجراجویی بود.»

عکاسی از سازه‌هایی مطیع و صادق
Bernd & Hilla Becher ۱۹۸۳

موزه هنرهای معاصر تهران، ششمین هم‌اندیشی «یک نشست یک اثر» را که دوشنبه هر هفته به‌ نقد و بررسی یک اثر از گنجینه خود می‌پردازد، پشت سر خواهد گذاشت. 

ورود به این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

عکاسی از سازه‌هایی مطیع و صادق

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha