• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403052012931
  • خبرنگار : 71299

باغداری پرزحمت و کم‌بازده در ایلام و نحوه تیمار درختان‌

باغداری پرزحمت و کم‌بازده در ایلام و نحوه تیمار درختان‌

ایسنا/ایلام باغداران استان ایلام هر ساله از آفات و بیماری‌های درختان خود رنج می‌برند و از کمی محصول و بعضاً کیفیت پایین آن تعجب می‌کنند و پاسخی برای آن نمی‌یابند. امسال محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان به بازدید از باغات استان پرداخته‌اند و مشکلات درختان میوه را بررسی کردند تا به تولید بهتر محصولات باغی کمک کنند.

بازدید ‌تعدادی از باغات انگور و گردو شهرستان ایوان و برگزاری کارگاه آموزشی و ترویجی در خصوص مشکلات درختان باغی، پاسخ بسیاری از این ‌سوالات باغداران بود.

‌جواد اشرفی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام در این بازدید که امروز شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: باغات گردو و انگور در استان متأسفانه اغلب به آفات و بیماری‌هایی نظیر کنه، زنجره، شانکر و آنتراکنوز و سفیدک آلوده هستند.

وی به باغداران توصیه کرد: در ماه‌های گرم سال بهتر است برای مقابله و کنترل آفات آمادگی داشته باشند، برای کنترل این آفات پایش مستمر باغات لازم است و یکی از مسائل اساسی مبارزه با آفات و بیماریها مبارزه به موقع و استفاده از ترکیبات شیمیایی مناسب است.                                                                                               باغداری پرزحمت و کم‌بازده در ایلام و نحوه تیمار درختان‌

اشرفی افزود: آفت زنجره مو نیز در بیشتر مناطق در حال گسترش است و این مسئله با توجه به دامنه میزبانی گسترده این آفت، زنگ خطری برای استان به شمار می‌رود، زنجره مو بسته به گونه آن به مدت سه تا چهار سال از ریشه درختان تغذیه می‌کند و پس از آن برای تخم‌ریزی به قسمت‌های هوایی درختان نقل مکان می‌کند.

وی ادامه داد: هر حشره ماده در طول مدت زمان زندگی خود بر روی قسمت‌های هوایی درخت که حدوداً دو هفته است، به طور متوسط می‌تواند تا ۱۰۰۰ عدد تخم گذاشته و در صورت عدم وجود دشمنان طبیعی، جمعیت آن می‌تواند پس از چند سال در حالت طغیانی قرار گیرد، بنابراین مبارزه با این آفت باید به صورت مستمر انجام گیرد.

اشرفی گفت: این بیماری دارای دوره طولانی مدت بوده و اکثر باغداران در ابتدای آلودگی به آن بی‌توجه هستند، بنابراین پس از چند سال تعداد زیادی از درختان به آن آلوده شده و در نهایت مرگ درختان را در پی خواهد داشت.

این محقق اظهار کرد: با توجه به مشاهدات صورت گرفته از مهم‌ترین عوامل انتشار این بیماری در بین درختان باغ، آب آبیاری و ابزار هرس است لذا بهتر است که درختان به صورت جداگانه آبیاری شده و در زمان هرس، انجام اقدامات کنترلی یا در زمان پیوند تمامی ابزار با دقت کافی با استفاده از وایتکس ضدعفونی شوند.

اعظم ضیایی ‌کارشناس آفات و بیماری‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام نیز در این خصوص اظهارکرد: تاکستان‌داران استان باید در مدیریت آبیاری باغات خود به‌منظور دسترسی به حداکثر تولید و پیشگیری از تنش آبی درختان انگور و نیز توجه به بافت خاک تاکستان، اقلیم، رقم و آبیاری، باغ خود را بهینه ‌مدیریت کنند.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام بیان کرد: در بازدید از باغات گردو نیز در برخی مناطق بیماری شانکر بر روی تنه مشاهده شد که از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به خروج شیره سیاه‌رنگ از قسمت‌هایی از تنه اشاره کرد.

به نظر می‌رسد با کمک علمی کارشناسان باغداران بهتر بتوانند باغ‌ها را مدیریت و محصول بهتری فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha