• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403051812221
  • خبرنگار : 71589

بسته خبری علم و فناوری

از کشف جدید جیمز وب تا ۱۰ فناوری خط‌شکن سال ۲۰۲۴

از کشف جدید جیمز وب تا ۱۰ فناوری خط‌شکن سال ۲۰۲۴

جهان علم و فناوری در روزی که گذشت حامل اخبار قابل توجهی بود که در این بسته خبری به مرور آنها می پردازیم.

به گزارش ایسنا، امروز پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می گذرانیم.

از کشف جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب و ۱۰ فناوری خط شکن سال ۲۰۲۴ گرفته تا مدیریت بهتر بحران‌های انسانی و جنگ با ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، همگی عنوان خبرهایی هستند که امروز شاهد آنها بودیم.

گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

تلسکوپ جیمز وب یک «شوک» کشف کرد!

تلسکوپ فضایی جیمز وب چیزی تحت عنوان «شوک» را در نزدیکی یک ابرسیاه‌چاله پیدا کرده است که به فواره‌های گازی با سرعت نزدیک به سرعت نور گفته می‌شود.

رنگ جدیدی که داخل و بیرون خودرو را خنک می‌کند

شرکت خودروسازی نیسان رنگ محافظ حرارتی جدیدی ابداع کرده است که دمای بیرون خودرو را تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد و دمای داخل خودرو را تا ۵ درجه سانتی‌گراد خنک می‌کند و فشار را از روی دوش سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو برمی‌دارد.

۱۰ فناوری‌ خط‌شکن سال ۲۰۲۴ از نگاه نشریه مؤسسه MIT

MIT Technology Review یک شرکت رسانه‌ای مستقل و مشهور جهانی است که تجزیه و تحلیل، بررسی‌ها، مصاحبه‌ها و رویدادهای زنده مربوط به جدیدترین فناوری‌ها و تأثیرات تجاری، اجتماعی و سیاسی آنها را شرح می‌دهد.

اولین تصادف منجر به مرگ سایبرتراک رقم خورد

گزارش شده است که تصادف و آتش‌سوزی خودروی سایبرتراک در یک سانحه منجر به مرگ یک نفر شده است و مقامات فدرال آمریکا در حال بررسی این حادثه هستند.

«پدرخوانده هوش مصنوعی» به کمپین مقابله با فجایع این فناوری پیوست

یوشوا بنجیو که یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی به شمار می‌رود، به پروژه‌ای در بریتانیا برای جلوگیری از فجایع هوش مصنوعی پیوسته است. این برنده جایزه تورینگ معتقد است تنها راه تضمین ایمنی هوش مصنوعی، استفاده از نه انسان، بلکه همین فناوری برای بررسی سایر سیستم‌های هوش مصنوعی است.

ارتباط وجود فلزات در خون و ادرار با ابتلا به بیماری «ALS»

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد افرادی که سطوح بالاتری از فلزات در خون و ادرارشان یافت می‌شود، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا به اختصار ALS باشند.

هشدار صاحب‌نظران نسبت به تنظیم‌گری افراطی در کشور

در نشست شبکه تنظیم‌گران با حضور اساتید ضمن تاکید بر اینکه خطر تنظیم‌گری افراطی باید مورد توجه قرار گیرد، اعلام شد اصلاحات تنظیم‌گری از بالا امکان‌پذیر نیست و شبکه تنظیم‌گران می‌تواند در فرهنگ‌سازی تنظیم‌گری در بدنه مدیران و سیاستگذاران اثرگذار باشد.

جلوگیری از موازی کاری در حوزه فناوری با توسعه فن‌بازارهای منطقه‌ای

مشاور رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به توسعه شبکه فن بازارهای منطقه‌ای در کشور گفت: ایجاد بانک اطلاعات فناوری‌های هر استان و همچنین تعامل آنها در قالب یک ساختار ملی و جلوگیری از موازی‌کاری و هزینه‌کرد مجدد و تلاش در راستای همگرا کردن و هم‌افزایی فعالیت‌ها از جمله مزایای این شبکه به شمار می‌رود.

مدیریت بهتر بحران‌های انسانی و جنگ با ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی

به اعتقاد کارشناسان حوزه هوش مصنوعی، ابزارهای پیشرفته این فناوری می‌تواند سیاستگذاران و دییلمات‌ها را در تدوین استراتژی‌های بهتر در سیاست خارجی، ایجاد بینش‌ دقیق‌تر از وضعیت جهانی و روابط بین‌المللی، پیش‌بینی و مدیریت بحران‌های انسانی و جنگ و شناسایی فرصت‌های جدید برای همکاری یاری کند.

تغییر رفتار اجتماعی موش‌ها با کاشت نانوذرات در مغز آنها و اعمال میدان مغناطیسی

با کاشت یک سامانه حاوی نانوذرات در مغز موش‌ها، محققان به بررسی رفتار اجتماعی و انفرادی آن‌ها پرداختند. نتایج نشان داد که می‌توان این رفتار موش‌ها را با اعمال میدان مغناطیسی کنترل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha