• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051811923
  • خبرنگار : 30147

تنش آبی در روستای گوی تربت‌جام

تنش آبی در روستای گوی تربت‌جام

ایسنا/خراسان رضوی زنان و دختران روستا، با ظرف‌های پلاستیکی به صف می‌ایستند تا از شلنگی با آب چشمه روستا، ظرف‌ها را پرکنند و آب مورد نیاز خانواده را تأمین کنند و در این هُرم گرما و آفتاب تف دیده با دست‌های ظریف خود یا با فرغون ظرف‌های سنگین آب را به منازلشان حمل کنند.

در این میان گاه بحث بین آنان بالا می‌گیرد و حتی دعوا می‌کشد. در این میان پروژه آب‌رسانی روستا ناتمام رها شده و لوله کشی‌های قدیمی هم از مدار خارج شده‌اند.

این حال و روز روستای گِوی با جمعیت ۱۰۳۰ نفر است که در ۲۹ کیلومتری شهر تربت‌جام واقع شده و اهالی آن، قدیم‌ترها آب آشامیدنی خود را از چشمه نزدیک روستا تأمین می‌کردند و در سال‌های اخیر به دنبال خشکسالی‌های پی در پی آب چشمه کم شده لذا برای تأمین آب مورد نیاز در بهار سال گذشته از طریق محرومیت‌زدایی اقدام شد اما این پروژه با پیشرفت ۸۰ درصدی به دلیل نبود بودجه رها شد و مردم این روستا برای تأمین آب که اکنون هم لوله کشی‌های قدیمی روستا از مدار خارج شده و هم پروژه جدید آب‌رسانی متوقف شده، با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

درد دل‌هایی که تمامی ندارد

روزهایی که کشور به دلیل گرمای هوای بیش از حد تعطیل و کولرهای آبی مردم پاسخگوی گرمای هوا نیست، زنان روستای گوی برای تهیه چند لیتر آب بیشتر 

دردهای زنان این روستا انگار تمامی ندارد، یکی از بانوان روستا به خبرنگار ما گفت: اگر این گزارش تأثیرگذار هست و مشکل ما را حل می‌کند و کسی صدای ما را می‌شنود و برایمان کاری می‌کند، اشکال ندارد تهیه کنید، اما اگر دردی از ما دوا نمی‌کند بیهوده وقت ما را نگیرید.مشکل دارند.

جنگ آب در روستای گوی تربت‌جام

خانم دیگری در حالی که سه ظرف یک و نیم لیتری نوشابه را نشان داد با بیان اینکه هر روز صبح همین آش و کاسه است، گفت: سهم من همین چند ظرف آب است و کار هر روزه ما که برای تأمین آب با مشکل مواجهیم همین است.

یکی دیگر از اهالی روستا صورت فرزندش را نشان می‌دهد که دچار لکه‌های پوستی شده، اظهار کرد: به دکتر که مراجعه کردم می‌گوید اگزمای پوستی فرزندش ناشی از آب غیربهداشتی است ولی چاره‌ای نداریم و مجبوریم از همین آب استفاده کنیم.

مردم از بی‌آبی رنج می‌برند  

محمد ‌کمالی عضو شورای اسلامی روستای گوی هم در این خصوص گفت: مردم از بی‌آبی واقعاً رنج می‌برند و هر جا هم می‌رویم می‌گویند قرارگاه امام حسن مجتبی مجری پروژه است و باید تکمیل کند. آنها هم می‌گویند بودجه نیست.

وی افزود: نمی‌دانم این بودجه از کجا باید تأمین شود که پروژه به حال خود رها شده و مردم را دچار مشکل کرده است.

جنگ آب در روستای گوی تربت‌جام

پیگیری‌ها به نتیجه نرسید

دهیار روستای گوی در مورد مشکل تأمین آب روستا گفت: با پیگیری‌های انجام شده آب‌رسانی روستای گوی در طرح پروژه ملی شهید محبی بزد واقع گردید که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ توسط قرارگاه عملیاتی شهید قاجاریان آیین کلنگ زنی آن انجام و تا اواسط بهمن‌ماه لوله‌گذاری انجام شد ولی بابت ایجاد منبع ذخیره آب و پمپاژ هدایت آب اقدامی صورت نگرفته و پیگیری‌های ما هم نتیجه‌ای در برنداشته است.

فیروز پیری افزود: لوله‌های قدیمی روستا هم به خاطر لوله‌گذاری جدید تخریب شده ولی به‌ صورت پراکنده و برای تأمین آب از همان‌ها استفاده می‌کنیم که دچار نشتی‌های زیاد، غیراستاندارد و روکار است.

وی ابراز کرد: در ۲۴ ساعت سهم هر خانوار به‌صورت میانگین ۵۰ لیتر است که برخی افراد برای تأمین همین مقدار آب باید حداقل ۲۰۰ متر آب را با دست یا فرغون حمل کنند.

با توجه به نیاز شدید مردم به آب و تلاش آنان برای تهیه آب بیشتر، همیشه بین اهالی درگیری وجود دارد و گاها در حین تهیه آب و حمل آن افراد دچار حادثه می‌شوند به‌طور مثال همین چند وقت پیش شخصی که دچار بیماری دیابت بود در مسیر تهیه آب به زمین خورد و دچار مشکل شد.

جنگ آب در روستای گوی تربت‌جام

دهیار روستای گوی گفت: مردم برای تهیه آب آشامیدنی با مشکل مواجه‌اند چه برسد به اینکه بخواهند استحمام کنند یا لباس بشویند و آب برای دام خود یا انجام کشاورزی‌شان تهیه کنند. این در حالی است که اگر مشکل آب روستا حل شود، حداقل ۳۰ خانوار به روستا برمی گردند.

اعتبار نیست

مدیر شرکت امور آب و فاضلاب تربت‌جام گفت: از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی پروژه آب‌رسانی روستای گوی و میانسرا در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) شروع شد.

مرتضی اشراقی با اشاره به مشخصات این پروژه با ۹ کیلومتر خط انتقال، ۶ کیلومتر شبکه توزیع، دو باب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی، یک باب مخزن ۵۰ متر مکعبی و ۲۵ حوضچه شیرآلات اظهار کرد: از این مقدار ۶ کیلومتر خط توزیع، ۹ کیلومتر خط انتقال و حوضچه‌های شیرآلات به طور کامل اجرا شده است.

وی افزود: اجرای مخازن با توجه به کمبود اعتبارات در فاز دوم پروژه قرار گرفته که با توجه به شرایط دولت فعلاً متأسفانه اعتباری برای فاز دوم در نظر گرفته نشده است.

رئیس شرکت امور آب و فاضلاب تربت‌جام با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه و تأمین حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه ابراز کرد: با توجه به اتمام اعتبارات پروژه در حال حاضر تعطیل شده و برای تکمیل آن حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: تأمین آب روستای گوی و میانسرا از محل مجتمع شهید محبی انجام می‌شود که شامل دو حلقه چاه و ۱۷ روستا تحت پوشش آن و با دبی ۳۵ بر ثانیه است که برای یکی از چاه‌ها تأمین اعتبار انجام شده که با اجرای آن شاهد افزایش دبی از ۷ به ۲۰ لیتر و تأمین آب روستای گوی و میانسرا خواهیم بود.

جنگ آب در روستای گوی تربت‌جام

رئیس شرکت امور آب و فاضلاب تربت‌جام گفت: گرچه روستای گوی تحت پوشش آب‌رسانی ما نیست اما تمام شبکه به روز شده و خط انتقال به روز می‌شود.

وی افزود: چون وضعیت آب‌رسانی به روستا خودگردان هست باید صبر کنیم تا پروژه تکمیل شود و مردم انشعابات خود را خریداری کنند و کد آبادی بگیرند تا گوی را تحت پوشش قرار دهیم ولی  به‌ صورت موقت آب‌رسانی سیار در هفته یک روز انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: با این حال تلاش‌هایی کرده‌ایم تا با بهسازی چشمه روستا، آبدهی آن بیشتر شود و ۵۰۰ متر لوله روکار به‌صورت موقت انجام گیرد تا مخزن موجود به شبکه جدید وصل و شرایط تأمین آب در سال جاری بهتر شود و در سال آینده هم با تأمین اعتبارات و اجرای مخازن پروژه تکمیل شود.

همیشه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها، تامین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان است. این موضوع به لحاظ اهمیت، جایگاهی بی‌بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی داشته و خواهد داشت.  انشاءالله با تلاش مسئولان هر چه زودتر شاهد شکفتن جوانه‌های امید و رفع مشکلات آب شرب اهالی این روستا باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha