• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403051711733
  • خبرنگار : 71342

نظرات نیلی درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت، تئاتر شهر و...

نظرات نیلی درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت، تئاتر شهر و...
عکس آرشیوی است

حمید نیلی، مدیر کل هنرهای نمایشی حدود ۲ ماه بعد از پذیرش این مسئولیت در نخستین نشست خبری خود، پاسخگوی برخی از پرسش‌ها درباره وضعیت هنرمندان ممنوع‌الفعالیت، حریم مجموعه تئاتر شهر، بودجه تئاتر و ... شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که عصر روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه و همزمان با مراسم روز خبرنگار برپا شد، نیلی در آغاز درباره دلیل پذیرش مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی گفت: فکر کردم شاید بتوان حرکتی رو به جلو را رقم زد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییراتی در برخی ساختارهای نمایشی کشور افزود: اداره کل، شوراهایی با قدمت زیاد و آیین‌نامه‌های متعددی دارد که با گسترش گروه‌ها و فعالیت‌های نمایشی، این شوراها و آیین‌نامه‌ها نیازمند بازنگری و به روز شدن است. بر همین اساس کارگروه‌هایی تعریف کرده‌ایم و امیدواریم به فرایند جدیدی در این زمینه‌ها برسیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به جای خالی تعدادی از هنرمندان ارزشمند تئاتر، این وضعیت را آسیبی برای تئاتر کشور دانست و تاکید کرد: ما دوست داریم این دوستان را روی صحنه ببینیم چراکه حضور آنان، برکتی است برای تئاتر و در این زمینه من اهل تعامل هستم.

                               عدم حضور برخی هنرمندان آفتی است برای تئاتر ما

نیلی در پاسخ به این پرسش که در جایگاه مدیریت تئاتر چه تلاشی برای حل مشکل هنرمندان ممنوع‌الفعالیت می‌کند، توضیح داد: با خیلی از دوستان جدای از بحث سلیقه، رفاقت داریم و با بسیاری از آنان گفتگو کرده‌ام. ضمن اینکه در اتاق من به روی هنرمندان تئاتر باز است و علاوه بر آن در فضای مجازی هم با برخی از دوستان گفتگوهایی داریم. عدم حضور برخی هنرمندان آفتی است برای تئاتر ما و باید این مساله حل شود. البته من نیز اختیارات محدود و مشخصی دارم و برخی از تصمیم‌گیری‌ها در حیطه اختیارات من نیست ولی برای حل این مشکل می‌کوشم.

او با اشاره به در پیش بودن ۴ جشنواره نمایشی و صدور حکم دبیران این جشنواره‌ها در شرایطی که با تغییر دولت رو به رو هستیم، افزود: نمی‌شد صبر کنیم تا تکلیف کابینه معلوم شود، چراکه زمان را برای برگزاری این جشنواره‌ها از دست می‌دادیم.

نیلی بر سامان‌دهی وضعیت تئاتر در استان‌ها و نیز ارتقای مبالغ کمک هزینه‌ها در شورای حمایت تاکید کرد و افزود: با وجود هزینه‌های بالای تولید آثار نمایشی، رقم کمک هزینه‌ها قابل قبول نیست و باید بخشی از بودجه جشنواره‌ها را به تولید تئاتر اختصاص داد.

امیدوارم مدیر تئاتر شهر بزودی معرفی شود

مدیر کل هنرهای نمایشی که در حال حاضر به طور همزمان به عنوان سرپرست مجموعه تئاتر شهر نیز فعالیت دارد، ابراز امیدواری کرد که مدیر این مجموعه به زودی معرفی شود.

نیلی بر ضرورت تغییر رویکرد این مجموعه تاکید کرد و ادامه داد: تئاتر شهر جایی نیست که گروه‌های جوان به راحتی به آن دست یابند. در این مجموعه همواره هنرمندان برای انجام کار دعوت شده‌اند. بنابراین برگزاری جشنواره «هم‌آغاز» به شکل فعلی، کار درستی نبود.

وی با تاکید بر لزوم بهسازی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر افزود: دوستان در یک اقدام احساسی، دستفروشان را جمع کردند ولی دوباره آنان مستقر شدند و حالا برای بهبود این شرایط در حال گفتگو هستم.

مدیر کل هنرهای نمایشی اضافه کرد: فارغ از سلیقه شخصی‌ام بحث حریم تئاتر شهر پیش از ورود من به اداره کل هنرهای نمایشی اتفاق افتاده بود. در حال حاضر کاری که می‌توانم انجام بدهم، بهبود وضعیت پیاده راه است‌. ایجاد حریم مجموعه، یک تصمیم جمعی بوده که شکل گرفته است و حالا باید به شکل درستی آن را بهبود داد. می‌دانم که در حال حاضر تردد به مجموعه سخت شده و شاید یکی از دلایل کم رونقی آن، همین مساله است.

نیلی در پاسخ به پرسشی دیگر ایسنا درباره عدم امنیت مجموعه تئاتر شهر به دلیل وجود تنها یک درِ ورود و خروج و درباره اینکه اگر حادثه‌ای مانند آتش سوزی رخ بدهد، تکلیف امنیت مجموعه و افراد حاضر در آن چیست، توضیح داد: پیش از ورودم به اداره کل، سخنان منفی بسیار زیادی درباره وضعیت این مجموعه شنیده بودم که تصمیم گرفتم درِ دومی تعبیه شود ولی این تغییر، وضعیت مجموعه را ناامن‌تر می‌کرد. در هر حال این وضعیت، دغدغه خود من هم بوده و هست چراکه در حال حاضر ورود به مجموعه بسیار سخت است و متاسفانه هر گونه خلافی در محدوده این مجموعه رخ می‌دهد. ولی تعبیه درِ دوم شاید آن فضا را ناامن‌تر کند چون الان فضای درونی مجموعه به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است.

او با تاکید بر لزوم ارتقای کیفی آثار مجموعه تئاتر شهر خاطرنشان کرد: به شدت باید به کیفیت و تک اجرایی بودن نمایش‌ها در این مجموعه فکر کرد.

نیلی در بخش دیگری از این نشست، درباره انتقادات جامعه تئاتری به عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی و اینکه بخشی از جامعه هنری معتقدند این شورا نگاه سلیقه‌ای دارد، توضیح داد: متاسفانه شرایط شورا به گونه‌ای است که نه مورد رضایت هنرمندان است و نه حاکمیت. بخش سلیقه قطعا در این وضعیت دخیل است. در حال حاضر تفسیرهای سلیقه‌ای متعددی درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و شخصا فکر می‌کنم باید مصداقی برخورد کنیم و از سلیقه‌ای بودن دور شویم.

مدیر پیشین تماشاخانه ایرانشهر درباره جای خالی تئاتر اجتماعی در سال‌های اخیر و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، توضیح داد: هرچند به عملکرد شورا نقد وارد است ولی باید از آن دفاع هم کرد چراکه در جایگاه مدیر سالن، دیده‌ایم برخی نمایش‌ها با تعامل روی صحنه رفته‌اند و در ایرانشهر کارهای منتقد اجتماعی کم نداشته‌ایم و البته که نسبت به فرایند مجوز گرفتن هم بحث دارم و باید در این حوزه هم چاره‌اندیشی کنیم.

او در بخش دیگری از این نشست رقم بودجه تئاتر را خنده‌دار توصیف کرد و افزود: بودجه تئاتر در قیاس با سال ۷۰ باید ۶۰۰ میلیارد تومان باشد ولی متاسفانه حتی نصف این مبلغ هم نیست. متاسفانه بودجه تئاتر واقعا خنده‌دار است و باید به هزینه‌کرد بهتر آن بیندیشیم. به عنوان نمونه سال گذشته جشنواره منطقه‌ای برگزار شد که اغلب هنرمندان از آن رضایت نداشتند. بنابراین اگر امسال نتوانیم این جشنواره‌ها را به شکل خوبی برگزار کنیم، اصلا آن را برگزار نخواهیم کرد. از سوی دیگر شاید خبرنگاران بتوانند با رایزنی و پرسش از نمایندگان مجلس، لزوم ارتقای بودجه تئاتر را گوشزد کنند.

نیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ردیف بودجه مستقلی برای تئاتر نداریم و بودجه آن زیر مجموعه بودجه‌های هنری ارشاد است و همه مدیران کل برای حل این مساله کوشیده‌اند ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره راه‌اندازی سازمان تئاتر نیز گفت: این مطالبه منطقی است ولی باید نیم نگاهی به تایید سازمان برنامه و بودجه داشت. قبلا هم این مطالبه مطرح شده و تا حدودی هم پیش رفته ولی به دلایل قانونی به نتیجه نرسیده است.

نیلی درباره استقلال انجمن هنرهای نمایشی و اینکه در حال حاضر این انجمن زیر نظر معاونت هنری است، توضیح داد: چارچوبی تعریف شده ولی در نهایت مدیر کل تصمیم می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با تماشاخانه‌های خصوصی اضافه کرد: هرچند بر عملکرد برخی از این تماشاخانه‌ها نقد جدی وارد است، اما وجود این تماشاخانه‌ها کمکی است برای تئاتر و باید به راهی بهتر برای حضور آنها در تئاتر اندیشید.
مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان این نشست درباره اجرای نمایش «نبرد رستم سهراب» و در پاسخ به اینکه این نمایش جزو تئاتر محسوب می‌شود یا نمایش، تصریح کرد: الان تعریف درستی از کنسرت نمایش نداریم و به همین دلیل می‌گویم بخشی از فرایندهایمان مشکل دارند. درباره « نبرد رستم و سهراب» به نظر کارشناسان توجه کردم. نظر شورای نظارت این بود که این اثر، نمایش است و اجرا شود ولی درباره قیمت آن نمی‌توان خیلی اعمال نظر کرد چون اجرایی خصوصی است و ما حمایتی از اجرای آن نداشته‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم درباره قیمت بلیتش تصمیم‌گیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha