• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051711624
  • خبرنگار : 50081

/به بهانه روز خبرنگار/

هوش مصنوعی می‌تواند شغل خبرنگاری را به خطر بیاندازد

هوش مصنوعی می‌تواند شغل خبرنگاری را به خطر بیاندازد

ایسنا/خراسان رضوی مسئول سئو و فنی یک وبسایت خبری گفت: احساس می‌کنم در آینده بسیار نزدیک هوش مصنوعی می‌تواند شغل خبرنگاری را به خطر بیاندازد و احتمالا خبرنگارانی که نتوانند خود را با فناوری و تکنولوژی جدید و به‌روز همخوان و همسان‌سازی کنند شغلشان  به خطر می‌افتد.

حمید مداحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه هوش مصنوعی در خبرنگاری، اظهار کرد: در حال حاضر دنیای هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری در عرصه تولید محتوا، تصویر، فیلم و ویدئو داشته و دنیا را متاثر از خود کرده است. همچنین در این زمینه مواردی هم وجود دارد که صحت آن‌ها کاملا مشخص نیست.

وی افزود: شاید ملموس‌ترین تاثیری که هوش مصنوعی در دنیای امروز دارد، تولید محتوا است که اکنون در اختیار عموم مردم نیز قرار گرفته است. استفاده از چت‌بات‌ها دسترسی‌هایی را از طریق اپلیکیشن‌ها در حوزه هوش مصنوعی به مردم ارائه کرده که می‌توانند سوالات خود را از آن طریق پاسخ دهند و نسبت به یک موضوع مشخص تولید محتوا داشته باشند.

مسئول سئو و فنی یک وبسایت خبری اضافه کرد: در زمانی تولید محتوا برای عموم مردم در حوزه‌هایی مانند مقالات دانشجویی، پروژه‌های دانش‌آموزی و ... مشکل بود که اطلاعات و تحقیقاتی انجام دهند اما اکنون از طریق هوش مصنوعی می‌توانند تولید محتوای مورد نظر خود را دریافت کنند. اتفاقی که در حال حاضر رخ می‌دهد دارای نکات مثبت و منفی است.

وی بیان کرد: نکته مثبت این مسئله، دسترسی آسان افراد به اطلاعات است که می‌توانند بسیار سریع  به محتوای خود دست پیدا کنند و نکته منفی آن هم این است که همان راحت کردن کار مخاطب و عدم دانش نسبت به آن موضوع که صرفا از یک چت‌بات استفاده می‌کنند و شاید یک پروژه دانشجویی یا دانش‌آموزی که می‌تواند یک کار رفرنسی برای آینده اطلاعات آن‌ها باشد نیز از طریق هوش مصنوعی تولید می‌شود و آن فردی که ارائه کننده این محتوا است، شاید دانش کافی نداشته باشد و صرفا کار خود را جلو برده باشد.

کارشناسان تولید محتوا تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند

مداحی تصریح کرد: یکی از شغل‌هایی که بسیار سریع در این زمینه تحت تاثیر قرار گرفت، کارشناسان تولید محتوا و خبرنگاران بودند که بسیار سریع تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفتند؛ به طوری که بسیاری از سایت‌های تجاری که در گذشته نویسندگان، خبرنگاران و کارشناسان تولید محتوا داشتند اکنون برای تولید محتوای محصولات‌شان از طریق هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و بخش زیادی از افرادی که در این حوزه کار می‌کردند نیز بیکار ‌شدند.

وی ادامه داد: این اتفاق برای آن فردی که مالک سایت یا اپلیکیشنی که قرار بود تولید محتوا انجام دهد بعضا اکانت‌های پرمیوم و حرفه‌ای‌تر را با مبلغ پایین و در طولانی مدت استفاده می‌کنند که هزینه نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. البته در این زمینه از سوی مدیران غفلتی صورت گرفته که تولید محتوای یکتای خود را با هوش مصنوعی انجام می‌دهند اما به این دقت نمی‌شود که ممکن است آن محتوا کیفیت لازم را نداشته باشد و بعضا دچار اختلالاتی شود؛ به گونه‌ای که اگر متن توسط یک کارشناس بررسی نشود، ممکن است با اشکالاتی همراه باشد.  

مسئول سئو و فنی یک وبسایت خبری خاطرنشان کرد: در آینده، پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و گوگول برچسب‌هایی را ایجاد می‌کنند که این متن توسط هوش مصنوعی تولید شده و انسانی نیست و به نوعی به مخاطبان خود می‌گویند که آن متن‌ها آن‌گونه که یک انسان می‌نویسد قابل اعتماد نباشد و نشان دهد که ممکن است محتواها دچار ایراد باشند.

وی بیان کرد: شاید بخش بسیار مهمی از مشکلاتی که در آینده به وجود می‌آید، با این برچسب رفع و مشخص شود که تولید محتوایی که توسط هوش مصنوعی صورت گرفته به چه صورت بوده است. در حوزه خبرنگاری هم با توجه به اینکه هنوز قشر خبرنگار و مدیران رسانه‌ها به این سمت سوق پیدا نکردند، بسیار گسترده نشده است و در سطح چند سایت خبری است. سایت‌های خبری که پایه آن‌ها براساس اخبار اقتباسی است که از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند اما قطعا هوش مصنوعی این قابلیت را ندارد که بتواند نشست خبری را پوشش دهد و یا اینکه گزارش میدانی و مردمی را دریافت کند.

مداحی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از بانک اطلاعاتی که در اختیار دارد تمام سایت‌های آپلود شده روی فضای وب را مورد استفاده قرار دهد و یک محتوای یکتا استخراج کند. مگر اینکه در آینده پیشرفت بیشتر شود و چت‌بات‌هایی برای این موضوع ساخته شود که بتوانند رویدادها و گزارش‌های میدانی را براساس نظرسنجی‌هایی که در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند، تولید محتوای خبری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رصدی که من در این زمینه داشته‌ام، تعداد کمی از سایت‌های خبری محتواها را صرفا از طریق هوش مصنوعی فرآوری می‌کنند تا محتوای یونیک داشته باشند. همچنین در گوگل هم یکی از بحث‌های اصلی در سئو، محتوای یونیک است و اقدامی که بعضی از این سایت‌های خبری انجام می‌دهند این است که اخبار سایت‌های خبری دیگر را دریافت و با تغییراتی که در محتوای آن و کلمات انجام می‌دهند به یک محتوای یونیک تبدیل و آن را منتشر می‌کنند و در آینده توسط گوگل شناسایی خواهد شد.

مسئول سئو و فنی یک وبسایت خبری اظهار کرد: بسیاری از مواردی که در گذشته در این حوزه وجود داشته و به نوعی دور زدن گوگل بوده، توسط گوگل شناسایی و الگوریتم‌های آن را تغییر داده تا مشخص باشد. این اتفاق در مورد محتوای هوش مصنوعی هم خواهد افتاد که برچسب‌هایی را به محتواهای خبری هوش مصنوعی زده و مشخص باشد این محتوا توسط انسان و یا هوش مصنوعی انجام شده است. بنابراین تصور می‌کنم تاثیری که هوش مصنوعی در دنیای خبر می‌تواند داشته باشد نیز به این صورت است.

وی در خصوص اینکه هوش مصنوعی می‌تواند شغل خبرنگاری را به خطر بیاندازد، گفت: من احساس می‌کنم در آینده بسیار نزدیک این اتفاق رقم خواهد خورد و احتمالا خبرنگارانی که نتوانند خود را با فناوری و تکنولوژی جدید و به‌روز همخوان و همسان‌سازی کنند احتمال دارد که شغل آن‌ها به خطر بیافتد و شاید دچار بیکاری از شغل شوند، زیرا فناوری هوش مصنوعی به صورت روزانه به‌روز می‌شود.

مداحی تاکید کرد: به عنوان مثال خبرنگاران می‌توانند گزارش‌های میدانی را از طریق نظرسنجی‌های آنلاین هوش مصنوعی پیش ببرند و یا پوشش خبری رویدادها را از طریق فیلم‌هایی که از آن رویداد می‌آید را به متن تبدیل کنند. اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که محتواها در نهایت با برچسب هوش مصنوعی خروجی خواهند گرفت، زیرا هنوز صاحبان اصلی هوش مصنوعی اعتقاد دارند که هوش مصنوعی به طور کامل نمی‌تواند تولید محتوای مطمئن داشته باشد و بعضا دچار اختلال‌هایی خواهد شد.

وی بیان کرد: قطعا در آینده نزدیک به این سمت پیش خواهیم رفت که درصد اطمینان محتواها از یک محتوای تولید شده توسط انسان بیشتر باشد. بنابراین قاعدتا خبرنگاران باید دانش خود را نسبت به هوش مصنوعی و استفاده از آن افزایش دهند تا در آینده شغل خود را حفظ و به نوعی ناظر بر عملکرد هوش مصنوعی باشند که بسیار گسترش پیدا می‌کند. در هر زمینه‌ای حتی در صنعت تغییراتی وجود داشته و کارهایی که در گذشته با دست انجام می‌شده است اکنون با ربات انجام می‌شود و فعالیت‌هایی که با کاغذ و قلم انجام می‌شد نیز اکنون با نرم‌افزار صورت می‌گیرد. شرایط در شغل خبرنگاری هم این‌گونه است و خبرنگاران در گذشته متن را می‌نوشتند و یا برای یک تایپیست تلفنی می‌خواندند اما اکنون خبرنگاران چندرسانه‌ای آمدند که خود خبر را به لحظه آماده و روی پنل بارگذاری می‌کنند.

مسئول سئو و فنی یک وبسایت خبری تصریح کرد: بنابراین اگر خبرنگاران با هوش مصنوعی خود را غریبه بدانند و نسبت به هوش مصنوعی گارد داشته باشند قطعا در این حوزه دچار مشکل خواهند شد و نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. قاعدتا آشنایی خبرنگاران با چت‌بات‌ها در تولید محتوا می‌تواند بسیار مفید باشد.  

خبرنگاران باید دایره لغات خود را گسترش دهند

وی افزود: خبرنگاران باید دایره لغات خود را گسترش دهند و علاوه بر آن می‌توانند از هوش مصنوعی سوژه بگیرند. در حال حاضر چت‌بات‌هایی در حوزه خبر وجود دارد که می‌توانند با آن‌ها وارد مکالمه شوند و دست خود را در تولید محتوا جلو بیاندازند. در حال حاضر در فضایی قرار داریم که استفاده کردن از چت‌بات مهم‌ترین راهکار برای آشنا شدن خبرنگاران با این موضوع است.  

مداحی تصریح کرد: بنابراین باید بدانیم که دنیای هوش مصنوعی چه راهکارهای جدیدی می‌تواند ارائه کند تا بتوانیم با آن‌ها خود را همسان‌سازی کنیم و از آن‌ها در شغل و حرفه خود استفاده کنیم. خبرنگاران و مدیران رسانه نسبت به این موضوع گارد دارند و قطعا باید این گارد شکسته شود. حتی در فضای سایت‌ها این قابلیت وجود دارد که سایت‌های خبری ایجاد شود تا بخش‌هایی با عنوان هوش مصنوعی کاربری بهتری از آن سایت و رسانه داشته باشند.

مسئول سئو و فنی یک وبسایت خبری خاطرنشان کرد: اگر این تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته باشد و خبرنگاران دانش آن را نداشته باشند قطعا با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین باید از  هم‌اکنون که این فناوری در حال توسعه است بتوانیم خود را با آن همراه کنیم.  

انتهای پیام    

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha