• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403051610721
  • خبرنگار : 50622

یک متخصص روانشناسی سلامت:

۳ درصد اشتغال ادارات باید به معلولان اختصاص یابد

۳ درصد اشتغال ادارات باید به معلولان اختصاص یابد

ایسنا/البرز یک متخصص روانشناسی سلامت گفت: در زمینه اشتغال معلولین قانون سه درصد وجود دارد که بر اساس آن سه درصد اشتغال تمام ارگان‌ها باید شامل حال معلولین شود. ولی اینکه چقدر این موضوع اتفاق می‌افتد از نظر آمار اطلاعاتی در دست نیست.

دکتر فربد مفیدی در گفت و گو با ایسنا گفت: معلولان ممکن است از لحاظ حرکتی، ذهنی، حسی، بینایی یا شنوایی دارای معلولیت باشند. همچنین در برخی منابع افراد دارای بیماری‌های روانی را جزء دسته معلولان قرار می‌دهند. بیماران دارای مشکلات ارتباطی مثل افراد مبتلا به اتیسم و بیماران دارای مشکلات ترکیبی که چند دسته از این معلولیت را دارند هم جزء این گروه قرار داده می‌شوند. بنابراین طبیعتا نیازهای هر یک از این گروه‌ها در عین اینکه با یکدیگر متفاوت است، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارد.

وی افزود: درمورد اغلب معلولیت‌ها به ویژه معلولین حرکتی مهمترین موضوع دسترسی‌پذیری یا امکان استفاده از خدمات و امکانات شهری است. در زمینه وضعیت عبور و مرور، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حتی استفاده از وسایل شخصی معلولین نیاز به کمک دارند و علی رغم اینکه کارهای زیادی در سطح شهر صورت گرفته و مناسب سازی‌هایی توسط ارگان‌های مختلف انجام شده است، ولی هنوز در برخی مناطق نیاز به آماده سازی احساس می‌شود.

وی ادامه داد: برای عبور و مرور نابینایان اقدامات خوبی در بسیاری از مناطق استان البرز انجام شده، اما یکی از موارد مورد نیاز موضوع چراغ‌های عابر پیاده است که معمولا باید امکاناتی به آن اضافه شود تا از طریق ارسال پیام‌ها و سیگنال‌های صوتی تغییر چراغ را به آنها نشان دهد. در مورد ناشنوایان و کم شنوایان هم برای استفاده از رسانه‌های عمومی مثل صدا و سیما، به کارگیری مترجم‌های ویژه ناشنوایان به طور نسبی در برنامه‌های مهم ایجاد شده، ولی هنوز جای کار دارد.

دکتر مفیدی در ادامه بیان کرد: در حوزه دسترسی پذیری به غیر از سطوح و معابرشهری، دسترسی به آموزشگاه‌ها، اماکن درمانی و تفریحی هم جزء مشکلات جامعه معلولان است، هر چند در برخی از مناطق آماده سازی شده‌ و و مناسب سازی‌هایی را شاهد هستیم، اما در برخی مناطق هنوز نیاز به کار وجود دارد.

وی افزود: از نیازهای دیگر افراد دارای معلولیت، خدمات توانبخشی است که به جرأت استان البرز یکی از استان‌های دارای امکانات خوب و متنوع در این زمینه است. به عنوان مثال از مجموعه خدمات توانبخشی و توانپزشکی دفاتر کار متعهد و متنوعی را در زمینه‌های فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی در شهر کرج داریم که با مجوز دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی فعالیت کرده و توانبخشی در منزل، توانبخشی حرفه‌ای و آموزشی را برای گروه‌های مختلف سنی انجام می‌دهند و از این بابت وضعیت نسبتا مطلوب است.

این فعال حوزه توانبخشی اظهار کرد: اما با توجه به جمعیت بالای استان البرز، تنوع معلولیت‌ها و نوع خدماتی که این قشر از جامعه نیاز دارند، با در نظر گرفتن پر هزینه بودن خدمات، طبیعتا این بخش نیاز به کار بیشتری دارد. شاید مهمترین موضوع بحث هزینه‌ها باشد، به ویژه که در سال جاری این موضوع توسط بیمه سلامت و بهزیستی پوشش بیشتری داده شده، اما با توجه به اینکه یک فرد دارای معلولیت مجبور است از چند نوع خدمت و به دفعات استفاده کرده و سالیان زیادی این خدمات باید به آنها ارائه شود، از این منظر خانواده‌های دارای معلولیت نیاز به کمک بیشتری دارند.

این درمانگر گفت: افراد معلول از نظر آموزشی، از نظر درمانی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز به استفاده از خدمات خاصی دارند و معمولا برخی از این فعالیت‌ها و به دلیل انفرادی و پرتکرار بودن و دشواری در رفت و آمد و بسیار پرهزینه هستند. هر چند استان البرز به نسبت با استان‌های دیگر در شرایط بهتری قرار دارد، اما در مقایسه با سطح نیاز جامعه معلولان ممکن است که با چالش‌هایی روبه رو باشیم.

متخصص روانشناسی سلامت بیان کرد: یکی از نیازهای این عزیزان تامین تجهیزات توانبخشی است که البته در بهزیستی استان این تجهیزات تهیه شده و افرادی که در بهزیستی پرونده دارند می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. اما امکانات بهداشتی مثل انواع پانسمان‌ها و پوشینه‌ها و انواع وسایل کمکی یکی از نیازهای روزمره و پر هزینه معلولان بوده و لازم است به آن توجه شود. همچنین امکانات بیشتری باید در اختیار سالمندان معلول، معلولان کم توان ذهنی و معلولین بسترگرا قرار گیرد و حتی کمک پرستاری با اینکه وجود دارد، اما نیاز دارد که تقویت شود.

وی با اشاره به مراکز نگهداری معلولین در استان گفت: بیش از ۳۰ مرکز خوب نگهداری معلولان در استان فعال است و از استان‌های مجاور هم افرادی را به عنوان مهمان می پذیرند. اما مراکز روزانه نگهداری و مراکز روزانه نگهداری معلولان جسمی و حرکتی و معلولیت‌هایی که به نوعی سیستم شناختی و هوشی را درگیر کرده، نیاز است که هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ امکانات گسترش یابد.

دکتر مفیدی در ادامه یادآور شد: همچنین مراکزی که افراد دارای معلولیت را به شکل طبقه بندی شده و برای ساعات و تعداد روز محدود نگهداری کرده تا خانواده آنها بتوانند برای ساعاتی به امور خود بپردازد و پس از آن دوباره فرد معلول می‌تواند به خانواده برگردد، بهتر است که تقویت و تعداد آنها بیشتر شود.

این فعال حوزه توانبخشی در ادامه اظهار کرد: اما مراکز آموزشی نیمه وقت یا نگهداری موقت و مراکز شبانه روزی مراکز بسیار پرهزینه‌ای هستند و از طرف دیگر بابت نگهداری از معلولین کار بسیار دشواری دارند. با توجه به حمایت‌های خوبی که سازمان بهزیستی دارد، اما به حمایت بیشتری احتیاج دارند تا بتوانند به بقاء خودشان ادامه داده و خدمات بهتری را ارائه کنند.

وی در خصوص دغدغه‌های شغلی جامعه معلولان گفت: در قانون حمایت از معلولین به موضوع اشتغال آنها پرداخته شده و حتی در دولت جدید بر الزاماتی در این خصوص تاکید زیادی شد. در زمینه اشتغال معلولین قانون سه درصد وجود دارد که بر اساس آن سه درصد اشتغال تمام ارگان‌ها باید شامل حال معلولین شود. ولی اینکه چقدر این موضوع اتفاق می‌افتد از نظر آمار اطلاعاتی در دست نیست.

وی افزود: در زمینه اشتغالزایی برای معلولان وام‌های خود اشتغالی در سطح استان دیده شده و توسط بهزیستی ارائه می‌شود. همچنین مراکز توامندسازی وجود دارد، اما اینکه این موارد چقدر عملیاتی می‌شود شاید بهتر است که از مسئولین مرتبط با این حوزه پیگیری شود.‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha