• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403051610546
  • خبرنگار : 71431

انتقاد پلیس راهور از افتتاح شتاب‌زده راه‌ها/ دلیل ترافیک تهران بی‌نظمی است

انتقاد پلیس راهور از افتتاح شتاب‌زده راه‌ها/ دلیل ترافیک تهران بی‌نظمی است

رئیس پلیس راهور فراجا در نشستی خبری از کاهش مدت زمان فرآیند تعویض پلاک به کمتر از ۳۰ دقیقه خبر داد، از کیفیت بدنه خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و همچنین گفت که طرح ترافیکی اربعین از 19 مردادماه آغاز می‌شود و بهتر است که زائران با خودروی شخصی به مرزها بروند.

به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، با اشاره به آمارهای رسمی از تصادفات رانندگی در کشور در بهار امسال گفت: برابر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی پزشکی قانونی از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه تعداد ۳۵۹ نفر معادل ۷.۸ درصد کمتر جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که در این مدت ما شاهد افزایش تعداد خودروها، ترددها و کاربران ترافیک بوده‌ایم.

وی در ادامه به خدمات پلیس راهور اشاره کرد و گفت: در گذشته فرایند نقل و انتقال خودرو بیش از یک ساعت و نیم زمان می‌برد، در حالی که امروز با اقدامات انجام شده این زمان به زیر نیم ساعت رسیده است.

درخواست پلیس برای ایجاد پویش #نه_به_تخلف_نه_به_جریمه

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه پلیس تمایلی به جریمه ندارد، اما در برابر تخلفات رانندگی نباید کوتاهی کنیم،گفت: من همین‌جا از همه فعالان رسانه و تبلیغات دعوت می‌کنم که پویش #نه_به_تخلف_نه_به_جریمه را راه‌اندازی کنند و پلیس هم از آن حمایت می‌کند. خوب است مردم بدانند که اتفاقا از ۲۳ تیرماه که مبلغ جرائم افزایش پیدا کرده است، میزان جریمه‌های رانندگی ثبت شده از سوی پلیس ۱۹ درصد کمتر شده است. البته میزان ارتکاب جرائم رانندگی نیز کمتر شده است.

حسینی با بیان اینکه به‌طور متوسط جرائم رانندگی افزایشی سه برابری داشته است، گفت: همچنین تعداد کدهای جریمه از ۱۹۱ کد به ۱۸۳ کد کاهش یافت. از زمان افزایش مبلغ جریمه‌ها تا کنون نیز ۵۸ درصد جریمه‌ها در شهرها و ۴۲ درصد در جاده‌ها بوده است.

وی همچنین از افزایش ۳۰درصدی مبلغ جریمه‌های رانندگی در بازه زمانی ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین خبر داد و گفت: در این مدت زمانی جریمه‌های رانندگی حدود یک سوم بیشتر می‌شود. همچنین در مورد برخی از تخلفات حادثه‌ساز برای خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی نیز جریمه‌ها در تمام سال دو برابر است.

افزایش سقف جریمه برای توقیف خودروها به ۵ میلیون تومان

حسینی همچنین از افزایش سقف جریمه برای توقیف خودرو خبر داد و گفت: سقف جریمه‌ای که برای توقیف خودروها وجود دارد از دو میلیون به پنج میلیون تومان افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا پیرامون پیشنهاد به دولت برای انتخاب وزرای صمت و راه گفت: انتظار پلیس از دولت چهاردهم این است که در انتخاب وزرایی که می‌توانند نقش کلیدی در ساماندهی ترافیک و کاهش سوانح داشته باشد دقت لازم را به کار بگیرد. وزرای صمت، کشور، راه و شهرسازی و ... جزو افرادی هستند که اگر دغدغه کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن را داشته باشند، در این حوزه می‌توانیم به خوبی عمل کنیم.

حسینی درباره فرار رانندگان از صحنه تصادفات جانی هم گفت: مهم‌ترین دلیل فرار افراد از صحنه تصادف ترس است؛ اما باید بگویم که پلیس موارد بسیاری بوده است که فرد از صحنه تصادف فرار کرده اما پلیس او را شناسایی و به مرجع قضایی معرفی کرده است.

وی درباره کمین پلیس در جاده‌ها نیز گفت: بنای ما در پلیس راهور این است که اصلا ماموران کمین نکنند، اینکه مامور ما با خودروی راهور و سه‌پایه دوربین در کنار جاده یا راه می‌ایستد دیگر کمین نیست. به نظرم در برخی از موارد باید به تعریف درستی از کلمه کمین برسیم.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا پلیس راهور در زمینه کشف حجاب وظیفه‌ای دارد یا خیر گفت: مقوله طرح عفاف و حجاب به تمامی یگان‌ها و پلیس‌های تخصصی ابلاغ شده است و پلیس راهور هم در این زمینه مسئولیت دارد.

اجرای طرح ترافیک اربعین ۱۴۰۳ از ۱۹ مرداد

وی همچنین از آغاز طرح ترافیک ویژه اربعین ۱۴۰۳ از ۱۹ مرداد ماه خبر داد و گفت: البته درحال حاضر نیز همکاران من در معابر منتهی به پایانه‌های مرزی حضور دارند. اما طرح رسمی و با تمام توان از ۱۹ مرداد ماه آغاز می شود.

حسینی گفـت: ما همواره از مردم می‌خواهیم که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اما در مورد اربعین استثنائا درخواست ما از زائران این است که از خودروی شخصی برای سفر به عتبات استفاده کنند. در پایانه‌های مرزی ما زیرساخت پارکینگ‌ها را فراهم کردیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. همچنین لازم است که زائران حتما در سامانه مربوطه ثبت نام کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در سال گذشته بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی برای سفر به عتبات استفاده کردند، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که شمار زائران ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد نظر رئیس جمهور مبنی بر مجاز شدن واردات خودروهای دست دوم خارجی، گفـت: ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای دست دوم موضوعی است که از سوی قانونی به ما ابلاغ شده و ما طبق قانونی پیش می‌رویم.

انتقاد از ایمنی بدنه خودروهای تولید داخل

حسینی بار دیگر از کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما عدم استحکام بدنه خودرو است. خودروسازان داخلی ما باید به این مهم توجه کنند. ارتقا ایمنی خودروهای تولید داخل مطالبه جدی پلیس از خودروسازان به نفع مردم است.

دلیل ترافیک تهران بی نظمی است

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حجم ترافیک در تهران و چرایی آن نیز گفت: موضوع ترافیک همانطور که بارها گفته‌ام، ناشی از بی نظمی است. تغییر جهت های بی دلیلی و ناگهانی، پارک دوبل، تخلفات ساکن و ... وجود دارد و همین موضوع مردم را ناراحت می‌کند. در کشورهای توسعه یافته نیز ترافیک وجود دارد، اما بی نظمی وجود ندارد. مردم از بی نظمی در ترافیک بیشتر ناراحت و عصبانی می‌شوند. در مورد ترافیک تهران هم یکی از دلایل بی نظمی ترافیک است. طبق آمارهای ما در روزهای اخیر تردد افزایش چندانی نداشته و مانند قبل بوده است. حالا ممکن است فعالیت‌های عمرانی و گرمای هوا و... هم سبب کندی آن شده باشد.

وی همچنین از افتتاح مرکز آزمایش تصادفات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مرکز می‌تواند مقاومت خودروها در برابر تصادفات را ارزیابی کند که بسیار مهم است. البته مسئولیت آن با پلیس نیست.

انتقاد از افتتاح شتاب‌زده راه ها

حسینی درباره نبود زیرساخت‌های ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌های جدید الاحداث نیز اظهارکرد: ما بارها گفته‌ایم که نباید یک راه جدید شتاب زده افتتاح شود. ما نسبت به این موضوع انتقاد خود را اعلام کردیم و تاکید داریم که حتما باید زیرساخت‌های ایمنی و نظارتی در جاده‌ها کامل شده و بعد نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام شود.

وی درباره سهم تقصیر دستگاه‌ها در تصادفات نیز گفت: ما این کار را انجام می‌دهیم و شهرداری‌ها و راهداری به ترتیب سهم تقصیر را در حوادث داشتند.

رئیس پلیس راهور فراجا در مورد زمانبندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز گفت: زمانبندی چراغ‌ها هوشمند است و گاهی ممکن است در ساعات پیک ترافیک این زمانبندی تغییر کرده و دستی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۶ ۱۴:۵۲

زمان بندی چراغ راهنمایی ۹ ثانیه چطور میشه گذر کرد بارها شده دو موتور سیکلت متخلف و چند عابر میخواهند عبور کنند حتی در این زمان نمیشه حرکت کرد و چراغ قرمز میشه و حدود ۲۰ خودرو هم پشت سر هم ایستادند