• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051509913
  • خبرنگار : 50072

بازار جهانی و مقرون به صرفه جواهرات پایدار

بازار جهانی و مقرون به صرفه جواهرات پایدار

ایسنا/خراسان رضوی جواهرات پایدار در صورتی که تولیدکننده امکان تولید انبوه داشته باشد، در مسیر ارزش‌گذاری و بازگشت سرمایه است، به‌طوری که هم برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد و هم خریدار از خرید خود سود ببرد.

جواهرات پایدار نیز می‌توانند مانند جواهرات سنتی حرفی در سرمایه‌گذاری داشته باشند، زیرا در این محصولات نیز طلا به کار رفته است و حتی در برخی موارد می‌توان با بازسازی دوباره محصول هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده سودآور باشد. در نتیجه مصرف‌کننده می‌تواند با سرمایه‌گذاری کمتر در جواهرات پایدار نسبت به جواهرات طبیعی به بازگشت سرمایه و سود خود امیدوار باشد.

تاثیر جواهرات پایدار بر اقتصاد و اشتغال ایران چه خواهد بود؟

تولید طلا و جواهر پایدار هم از نظر اقتصادی و هم از نظر محیطی تاثیر بسزایی دارد. منظور از اینکه این طرح با کمترین آسیب بر محیط زیست شکل گرفته به این معنی است که از طراحی تا تولید هیچ آسیب محیطی ندارد، استخراج سنگ‌ها بدون آسیب بر محیط‌زیست خواهد بود، همچنین استخراج آن‌ها اخلاقی است و در زمان تولید نیز آلاینده‌ها از جمله گازهای سمی حذف می‌شود.

آیا جواهرات پایدار در رقابت با جواهرات طبیعی برنده خواهند بود؟

در جهان ۴ برند جواهرات پایدار معرفی شدند و در حال حاضر بانوی کارآفرین مشهدی به همراه همسرش پنجمین برند جهانی در این حوزه را ثبت کرده است و کسب این مقام، مزیت رقابتی فوق‌العاده به همراه خواهد داشت، زیرا جامعه به سمت ارزش‌گذاری بر محیط اطراف خود است و خیلی برندها نیز به همین دلیل از جواهرات مصنوعی استفاده می‌کنند تا بخش اخلاقی را مورد پوشش قرار دهند که در آن از جنگ و دعوا و ... جایی ندارد و پیش‌بینی می‌کنم که در آینده این جواهرات پایدار جایگاهی در خور جواهرات مرسوم خواهند داشت.

نقش اساسی جواهرات پایدار در مصرف انرژی کدام است؟

برای استخراج طبیعی الماس میزان آب زیادی مصرف می‌شود، همچنین آب‌های زیرزمینی نیز آلوده می‌شوند و جان افراد زیادی در معرض خطر است؛ اما استفاده از جواهرات پایدار مصرف آب و دیگر موارد آلوده‌کننده سفره‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی را حذف می‌کند، بنابراین در مصرف انرژی آب صرفه‌جویی خواهد کرد.

استفاده دوباره از سنگ‌های طبیعی، به‌‍ویژه سنگ‌های رنگی در این جواهرات در کاهش آلودگی محیطی تأثیرگذار خواهد بود، به این معنی که استفاده دوباره از ارزش سنگ طبیعی نمی‌کاهد، زیرا این سنگ‌ها عمری طولانی دارند و حتی می‌توان با فناوری‌های جدید برای ساخت سنگ‌ها و دیگر موارد از عصاره گیاهان نیز استفاده کرد و ردپای کمتری از انسان‌ها در محیط برجای گذاشت همان‌طور که از فناوری جدید برای ساخت مرجان‌ها استفاده می‌شود.

چالش‌های اشتغال در بخش جواهرات پایدار کدامند؟

بانوی کارآفرین که کمک همسرش، امیر حقانی و ایده‌های خاص او را بزرگترین راز موفقیت خود می‌داند، در این باره می‌گوید: من و همسرم با هم دوره‌های سنگ را گذراندیم و با ورود به تولید جواهرات پایدار موجب اشتغال حدود ۱۰۰ نفر در این حوزه شدیم که در بخش‌های سفارش آنلاین، وب‌سایت، فروش حضوری، فروش غیرحضوری، ارسال و تولید مشغول به کار هستند، البته اکنون نیازمند حمایت بیشتر برای تولید گسترده هستیم تا برای همیشه این نوآوری و ایده‌پردازی باقی بماند و توانایی تولید جواهرات پایدار فراهم شود، زیرا این طرح به‌طور محدود اجرا شده است و برای اجرای دائم و گسترده آن نیازمند حمایت بخش‌های مختلف در مسیر تولید و اشتغال هستیم تا این افتخار برای کشور ما جهانی بماند.

حانیه نساج مقدم و همسرش اکنون با انرژی و پشتکار بیشتری برای اشتغال جوانان سرزمین خود تلاش می‌کند و آرزو دارند با آموزش این طرح به جوانان گره‌ای از مشکلات اقتصادی آنان باز کند. یکی از اصول آنان در هنگام به‌کارگیری نیروها، ضرورت حذف افعال منفی مانند نمی‌توانم، نمی‌دانم، نمی‌شود، نداریم و ... از سوی متقاضیان کار است و فقط این افعال در مواردی که با خطر جدی همراه باشد، مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد.

بازار جهانی و مقرون به صرفه جواهرات پایدار

امیر حقانی، همسر بانوی کارآفرین و اجراکننده طرح منتخب مسابقات اظهار کرد: در تولید این جواهرات برای کاهش اثرات زیست محیطی آن نیازمند چاپگرهای خاص هستیم که در حال حاضر در شهر مشهد فقط یک نمونه از آن موجود است و در کل کشور نیز میزان آن محدود است و برای استفاده از این چاپگرها نیاز به مکان آزمایشگاهی و ایزوله هستیم، زیرا برای تولید جواهرات پایدار شرایط محیطی خاصی لازم است تا مشابه‌سازی آن با جواهرات طبیعی امکان‌پذیر شود. با توجه به قیمت بالای جواهرات، تولید جواهرات پایدار می‌تواند برای افراد مقرون به صرفه باشد و بازار جهانی برای کشور ما فراهم کند.

وی یادآور شد: پیش از این نیز دستبند آیه الکرسی را در نمایشگاه طلا و جواهر ۱۴۰۰ رونمایی کردیم که تولید آن بدون این چاپگر امکان‌پذیر نبود، زیرا این دستبند در چهار لایه بدون کسری از قرآن تولید شد و آیات در این دستبند کاملا خواناست. در تولید این دستبند طرح‌های زیادی آماده و تولید کردیم تا ضخامت مورد نظر برای چاپگر و سپس ریخته‌گری آن امکان‌پذیر شود.

حقانی در این مورد به مشکلات ایجاد وب‌سایت در صنعت طلاسازی و عدم موفقیت آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد چهار وب سایت طی ۱۲ سال طراحی کردیم، اما موفق نشدند و بعد از چندین سال تلاش در این مسیر در حال حاضر موفق هستیم و سومین وب سایت پربازدید ایران را داریم.

این زوج کارآفرین و تولیدکننده جواهرات پایدار می‌گویند: همیشه به این جمله توجه داریم که «آیا فردا دیر نیست؛ بله فردا دیر است» و این جمله‌ای است که تا ابد در ذهن ما باقی خواهد ماند؛ این گروه زمانی که برای انجام کار خود در نظر می‌گیرد «همین الان» است که خود رازی از موفقیت آنان محسوب می‌شود. آنان در مسیر این موفقیت بسیار تلاش کردند و چندین مرتبه با شکست روبرو شدند، اما ناامید نشدند زیرا امید داشتند که هدف آنان دست یافتنی است.

آنان به مشتریان اطمینان می‌دهند که این نوآوری در صورتی که تولیدکننده امکان تولید انبوه داشته باشد، در مسیر ارزش‌گذاری و بازگشت سرمایه است، به‌طوری که هم برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد و هم خریدار از خرید خود سود ببرد و مشکلی برای افراد به‌عنوان مامن امن سرمایه‌گذاری ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: ما محصولات مشتریانی که آسیب ندیده‌اند را بازپرداخت خواهیم کرد تا از ضرر مشتریان و تولیدکننده جلوگیری شود. بنابراین در صورت حمایت و اشتغال‌زایی از این طرح امکان سرمایه‌گذاری برای مشتری وجود دارد تا با سرمایه کمتر خرید کند و به بازگشت سرمایه خود نیز امیدوار باشد.

بازار جهانی و مقرون به صرفه جواهرات پایدار

مسیر کارآفرینی دشوار اما موفقیت دست یافتنی است

کارآفرینان با تفکر جدید و نو کار خود را آغاز می‌کنند و چه بسا در این مسیر مشکلات بسیاری برای آنان پیش آید، اما هرگز از تلاش خسته نمی‌شوند و از طرق مختلف سعی در به ثمر رساندن طرح و ایده خود دارند. حانیه نساج مقدم که در حال حاضر مقام‌های بین‌المللی بسیاری در مسیر نوآوری و کارآفرینی ثبت کرده است، راز موفقیت خود را تلاش و حمایت همسرش می‌داند. او و همسرش از گذشته ایده جواهرات پایدار را در ذهن خود داشتند و با تلاش و کوشش اکنون توانسته‌اند رویای خود را به واقعیت تبدیل و با کسب مقام جهانی، برند خود را جهانی کنند. وی اولین بانوی ایرانی در صنعت طلا و جواهر است که رتبه دوم مسابقات بین‌المللی بانوی کارآفرین و نوآور کره جنوبی، همچنین جایزه ویژه مرکز تحقیقات و نوآوری کشور تایلند را به نام خود ثبت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha