• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051509544
  • خبرنگار : 50593

فعالیت ۱۲۷ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران

فعالیت ۱۲۷ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران

ایسنا/مازندران رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه انجمن علمی دانشجویی مکانی است برای تمرین داوطلبانه فعالیت‌های علمی در قالب کار گروهی دانشجویان، گفت: ۱۲۷ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه آزاداسلامی مازندران فعالیت می‌کنند.

عباس رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دانشجویان با فعالیت در انجمن‌های علمی ضمن ترویج و تعمیق فضای علمی در دانشگاه‌ها، زمینه رشد خود را نیز فراهم می‌آورند، اظهار کرد:  انجمن علمی ضمن آن که امکانی است برای تعمیق و ترویج علم در فضای دانشگاه، فرصتی برای پیاده‌سازی آموخته‌ها و مشاهده نتایج آن در عمل هست؛ بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که دانشجوی فعال در انجمن‌های علمی را فردی بدانیم که به‌مراتب نسبت به هم‌کلاسی‌های خود توانمندتر و باتجربه‌تر است.

وی یادآور شد: ایجاد مهارت‌های کارگروهی، تبدیل ایده به عمل، ارتباط، مدیریت و اجرا، تامین هزینه‌های مالی، هم‌اندیشی، آزاداندیشی و تفکر انتقادی از جمله توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که خروجی دانشگاه‌ها را در عمل شایسته‌تر و توانمندتر می‌سازد.

رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه ماموریت ساماندهی و هدایت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واگذارشد که به نظر بنده بسیار هوشمندانه بود و دو فعالیت و سازمان موازی را با یکدیگر هم‌افزا و مکمل کرد، گفت: این ماموریت، همزمان با تغییر رفتار سازمانی باشگاه از یک سازمان تسهیلات‌محور به یک سازمان فعالیت‌محور بود. اکنون انجمن‌های علمی دانشجویی در این دوره بسیار فعال شده‌اند و بیشتر فعالیت‌های باشگاه با محوریت انجمن‌های علمی دانشجویی دنبال می‌شود.

‌انگیزه‌سازی و مهارت‌افزایی تخصصی

به گفته رضایی، باتوجه به فرصت‌هایی که انجمن علمی دانشجویی ایجاد می‌کند، هدف اصلی دانشجویان از مشارکت در فعالیت‌های انجمن، ‌انگیزه‌سازی و مهارت‌افزایی تخصصی است و به بیانی انتظار دانشجویان از انجمن نهاد مکمل آموزش دانشگاهی است.

رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با بیان اینکه یک رویکرد، انجمن را بستر نقش‌سپاری اجتماعی می‌شمارد و رویکرد دیگر، نگاه بهره‌برداری تخصصی از انجمن به‌عنوان محمل تکمیل زنجیره آموزش می‌بیند، خاطرنشان کرد: آن دسته از دانشجویانی که در حوزه تخصصی خود به‌دنبال فعالیت اجتماعی هستند، انجمن را جایگاه خوبی جهت این مهم می‌دانند و معمولا در هیات‌مدیره انجمن‌ها یا مسئولیت‌های اجرایی مرتبط دیده می‌شوند و به عبارتی تمرین مدیریتی می‌کنند.

این مسئول دانشگاهی، وجه امتیاز انجمن علمی دانشجویی نسبت به تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی را علمی بودن درحوزه تخصص دانشجو یاد کرد و گفت: انجمن‌های علمی، نهادی دانشجویی است که با بقیه تشکل‌های دانشجویی تعارض منافع ندارد اما نیازهای مشترکی از جنس حمایت و هویت‌بخشی دارد که قطعا واحدهای دانشگاهی از طریق باشگاه‌های واحدها به این موضوع اهتمام دارند.

عباس رضایی اهداف انجمن علمی دانشجویی را ایجاد نشاط اجتماعی و هویت جمعی دانشجویی دانست و افزود: جای انجمن علمی دانشجویی در زمینه‌های تخصصی واقعا خالی است. نتیجه این هویت یک شبکه انسانی متخصصان آینده است که از دارایی‌های کلیدی که دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی با خود از دانشگاه می‌برد را شامل می‌شود.

وی افزود: این شبکه با هم‌افزایی داخلی می‌تواند هم زیست‌بوم ارتقای حرفه‌ای دانشجویان محسوب شود و هم به‌عنوان یک‌نهاد تخصصی غیررسمی در آینده کشور نقش ایفا کند.

رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه درحال حاضر ۱۲۷ انجمن علمی دانشجویی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این انجمن‌ها شامل همه رشته‌های دانشگاهی می‌شود بیش از ۶۰ درصد این انجمن‌ها در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و کشاورزی متمرکز هستند و حدود ۳۰ درصد آنها در رشته‌های علوم انسانی، علوم تربیتی، هنر و ۱۰ درصد در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی فعال هستند.

این مسئول دانشگاهی یادآور شد: هدف ما این است که هر دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی مازندران، تحت‌پوشش یک انجمن تخصصی باشد و از گسترش عرضی انجمن‌ها در جامعه دانشگاه آزاد استقبال می‌کنیم اما ایجاد مصنوعی و دستوری انجمن‌ها را صحیح نمی‌دانیم.

تاسیس انجمن علمی با تقاضای دانشجویان

رضایی با بیان این نکته که تاسیس انجمن با تقاضای دانشجویان علاقه‌مند آغاز می‌شود و به این اصل پایبند هستیم، اظهار کرد: به‌راحتی مجوز می‌دهیم و از سوی دیگر انجمن‌های غیرفعال نیزبه‌سرعت لغو مجوز می‌شوند؛ مبنای این رویکرد این است که پایه انجمن ‌انگیزه دانشجویان برای گرداندن و فعالیت انجمن است و نمی‌خواهیم برای نهادی مردمی مدیریتی سازمانی اعمال کنیم.

رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با تشریح فعالیت انجمن‌های علمی در دانشگاه، گفت: انجمن‌ها در همه زمینه‌های فعالیت باشگاهی نظیر نشر علم، توان افزایی، مسابقات و به‌خصوص مسابقات فراگیر و ترویج پژوهش و طرح‌های پژوهشی دانشجویی نقش دارند، در حال حاضر نیز بیشتر قریب به اتفاق فعالیت‌های باشگاه‌های واحدهای استان با محوریت و عاملیت انجمن‌های علمی شکل می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه باشگاه بدون انجمن‌های علمی دانشجویی یک پیکر بدون روح است اضافه کرد: انجمن‌ها دائما و به ابتکار خود فعالیت‌های جدیدی را پیشنهاد داده و اجرا می‌کنند. این موضوع، وجه مشخصه انجمن‌های علمی است.

مراقبت از انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها

دکتر رضایی مراقبت از انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها را وظایف خود دانست و تصریح کرد:  فعالیت انجمن‌ها نباید از محدوده انجمن علمی بودن خارج شود، البته اخذ حمایت لازم از واحد دانشگاهی را برای آنان از واحدهای دانشگاهی پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما این موضوع ارزیابی و سنجش صحیح کیفیت انجمن‌ها را بسیار سخت می‌کند بهترین مدلی که در این زمینه دنبال شده است،  این است که بیشتر از اینکه به دنبال نمره دادن به انجمن‌ها باشیم، فضایی را مهیا کنیم که خروجی کار آنها در معرض بقیه انجمن‌ها و البته همه مخاطبان قرار گیرد. این جلوه‌گری را بهترین ارزیابی و همچنین بهترین امتیاز برای انجمن می‌دانیم.

رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران در ادامه سخنانش، زنده ماندن انجمن علمی دانشجویی را مستلزم بعضی فعالیت‌های پایه دانست و گفت: روسای باشگاه‌ها در واحدهای دانشگاهی از آن مراقبت ویژه می‌کنند. یکی از این فعالیت‌ها، برگزاری منظم انتخابات هیات‌مدیره و در پی آن معرفی دبیر انجمن به واحدهای دانشگاهی است. میزان مشارکت دانشجویان از هر انجمن چه در انتخابات و چه در برنامه‌های انجمن، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های موفقیت یک انجمن است.

انجمن علمی پل دسترسی فرصت‌ها و دانشجویان دانشگاه‌ها

این مسئول با تعبیر اینکه انجمن‌ها، پل دسترسی دوطرفه فرصت‌ها و کل دانشجویان دانشگاه هستند ابراز عقیده کرد: این مسیر باید بیش از اینها مورد استفاده قرار گیرد. ازجمله زمینه‌هایی که انجمن‌ها می‌توانند با فعالیت‌های نوآورانه در دانشگاه ایفای نقش کنند، تسهیل اشتغال تازه دانش‌آموختگان است.

رضایی در توصیه‌ای با اشاره به این نکته که دانشگاه‌ها نباید از انجمن‌ها انتظار رسمی داشته باشند، یادآور شد: بچه‌های انجمن از کارکنان دانشگاه نیستند و نگاه وظیفه اداری به این نهادها، آنها را غیرواقعی می‌کند و ‌انگیزه فعالیت خودجوش تخصصی را نابود می‌سازد.

وی افزود: البته دانشگاه در نقشه راه خود، به انجمن‌ها نگاه ماموریت‌گرا دارد و نقشی جدی برای انجمن‌ها به‌عنوان سلول شبکه‌سازی علمی خود در نظر گرفته است. این سلول، در بدنه دانشگاه ماموریت دارد تا کل جامعه دانشگاهی را در سطح دانشجویی، جامعه‌ای بانشاط، باانگیزه، مسئولیت‌پذیر، بامهارت و با رویکردی هم‌افزا سازد. تمرین این مفاهیم، ما را به آینده جامعه امیدوار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha