• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403051409216
  • خبرنگار : 71650

جهاد دانشگاهی و تلاش برای انجام کارهای شاخص در دانشگاه‌ها

جهاد دانشگاهی و تلاش برای انجام کارهای شاخص در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، معتقد است که جهاد دانشگاهی به دنبال این نیست که جریان فرهنگی غالب در دانشگاه‌ها باشد؛ بلکه تلاش دارد از طریق کارهای شاخص اثرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کلانتر مهرجردی، در نشست خبری که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: ما در حوزه فرهنگی خیلی به دنبال این نیستیم که جریان غالب در دانشگاه باشیم؛ بلکه تلاش داریم از طریق کارهای شاخص نقش اثرگذار در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات عرصه فرهنگی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشاهده می‌شود، عدم شناخت بازیگران حوزه فرهنگی از یکدیگر است، توضیح داد: جهاد دانشگاهی باید بعد از ۴۰ سال فعالیت به بلوغ می رسید. در همین راستا با همت همکاران برای اولین بار سامانه اطلس فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی را در کل کشور مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کردیم که این سامانه و به اصحاب رسانه توانایی دستیابی به برخی اطلاعات در حوزه فرهنگ را با در اختیار داشتن  یک کد می‌دهد. این سامانه آنلاین است و می‌توان گفت تا کنون اطلسی به این معنا در حوزه فرهنگی نداشته‌ایم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین خطاب به سایر نهادهای فرهنگی این پیشنهاد را داد که برای موثر واقع شدن در نظام ارتقای مسائل فرهنگی، به سمت طراحی اطلس فرهنگی پیش روند که این امر به نوعی اسکن از ظرفیت هر نهاد محسوب می‌شود.

کلانتر مهرجردی با بیان اینکه مفروص اساسی در جهاد دانشگاهی این است که یا فعالیت فرهنگی انجام ندهیم یا با رویکرد علمی این فعالیت فرهنگی را دنبال کنیم، ادامه داد: در همین راستا ما ارزیابی مجددی در شاخص‌های طرح‌های فرهنگی داشتیم و به تدوین شناسنامه طرح های فرهنگی جهاد دانشگاهی مبادرت کردیم که در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی می‌شود. برای اولین بار کدهایی را برای طرح های شاخص جهاد طراحی کردیم که در شورای عالی ستاد طراحی شد.

 وی در ادامه به ارائه آماری در خصوص تعداد فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی طی یک سال اخیر پرداخت و گفت: در سال قبل تعداد ۲۳۴۸ رویداد فرهنگی برگزار کردیم. ۵۲۶ عنوان اثر چاپ و نشر داشته‌ایم.  ۱۲ شعبه و واحد مراکز تخصصی به فعالیت فرهنگی جهاد اضافه شد. ۱۱۶ طرح را انجام دادیم که بیش از ۵۰ درصد آن کارفرمایی بود. جهاد دانشگاهی تا کنون ۲۱ دوره جشنواره پایان نامه دانشجویی و پنجمین دوره نکوداشت مفاخر در دانشگاه ها  برگزار کرده است. ۱۹ دوره طرح "ایران مرز پر گهر" را برگزار کردیم. در حوزه اردوها با اجرای طرح ایران مرز پرگهر سه دریچه برای اردوها باز کردیم، اول اروهای "راه بلد" بود که با هدف آشنایی با الگوهای مهارتی انجام شد، دومین دریچه اردوها "فن فرهنگ" بود که مبتنی‌بر جهاد تبیین انجام شد و نهایتا در این اردوهای فن فرهنگ دانشجو می‌تواند با اشتغال و صنعت آشنا شود. سومین اردوها نیز اردوهای مهربانان است که دانشجوها در مناطق محروم حضور پیدا می‌کردند و در آنجا  خدمت می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha