• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051409184
  • خبرنگار : 30147

مصرف آب شرب برای دام در شرایط بی‌آبی

مصرف آب شرب برای دام در شرایط بی‌آبی

ایسنا/خراسان رضوی باوجود اینکه در سال‌های اخیر با بحران خشکسالی و کاهش سفره‌های زیرزمینی مواجه‌ایم اما برخی روستاهای شهرستان خلیل‌آباد همچنان از آب شرب برای مصرف دام استفاده می‌کنند.

محمد کاظمی مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای گذر از بحران بی‌آبی در شهرستان اظهار کرد: سال گذشته در شهر خلیل‌آباد و بخش مرکزی دو حلقه چاه و در بخش ششطراز یک حلقه چاه را جابجا کردیم.

وی از تعویض حدود ۷ کیلومتر شبکه انتقال آب برای جلوگیری از هدر رفت آب خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از معضلات موجود در هر شهرستان انشعابات غیر مجاز است از سال گذشته تاکنون توانستیم حدود ۵۰ انشعاب غیر مجاز را شناسایی و برخورد قانونی شده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد اظهار کرد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده هیچ روستایی در شهرستان نداریم که آب شرب مورد نیازشان بخواهد با تانکر تأمین شود. البته زمانی که دما افزایش پیدا می‌کند با کمبود فشار آب مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه در دو شهر خلیل‌آباد و کندر و ۲۵ روستا نیز ۲۵ هزار مشترک آب داریم، افزود: خوشبختانه ۶۵ درصد مشترکین رعایت الگوی مصرف را دارند.

هدررفت ۲۷ درصدی آب شرب به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی

کاظمی با اعلام اینکه حدود ۶۰ درصد مشترکین آب و فاضلاب خلیل‌آباد روستایی هستند، گفت: اکنون در شهرستان خلیل‌آباد ۳۵۰ کیلومتر شبکه انتقال آب داریم که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۴۰ درصد آن فرسوده بوده و نیاز به تعویض دارد.

وی میزان هدر رفت آب به دلیل وجود شبکه فرسوده و مصرف آب به صورت غیر مجاز را ۲۵ تا ۲۷ درصد اعلام کرد و افزود: به نسبت اعتباری که به شهرستان تخصیص پیدا می‌کند شبکه‌های فرسوده نیز بر اساس اولویت تعویض می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد با بیان اینکه اصلاح شبکه فرسوده انتقال آب با مشارکت مردم، شهرداری و دهیاری‌ها در حال انجام است، گفت: بر اساس توافقی که با شهرداری خلیل‌آباد صورت گرفته هر مسیری که بخواهند آسفالت کنند ابتدا شبکه انتقال آب تعویض می‌شود.

مصرف آب برای دام عامل افزایش سرانه

وی در خصوص وضعیت مصرف آب شرب برای دام و آبیاری باغات گفت: میزان مصرف آب شرب در دو روستای نقاب و میرآباد که بیشترین دام سنگین را دارند از سایر روستاها بیشتر است.

کاظمی با بیان اینکه مصرف آب برای دام موجب افزایش سرانه مصرف در این دو روستا شده است، خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ درصد آب شرب دو روستای نقاب و میرآباد برای دام استفاده می‌شود.

وی صدور هرگونه مجوز برای آبیاری باغات با آب شرب را ممنوع اعلام کرد و گفت: تجهیز چاه شماره ۳ شهر خلیل‌آباد، تکمیل مجتمع آب‌رسانی ایرج آباد در بخش ششطراز از جمله پروژه‌های نیمه تمام و مهمی هستند که به زودی به سرانجام خواهند رسید.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه مجتمع آب‌رسانی ایرج آباد نیازمند ۶کیلومتر خط انتقال و تجهیز چاه است، افزود: متأسفانه به دلیل خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی در شمال شهر خلیل‌آباد دیگر حریمی برای حفر چاه جدید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مجبور شده‌ایم چاه‌ها را از شمال خلیل‌آباد به فواصل دورتر انتقال دهیم، بیان کرد: عملاً کیفیت آب در این مناطق نسبت به شهر خلیل‌آباد پائین تر است.

خشکسالی عمق چاه‌های آب شرب را به ۳۰۰ متر افزایش داد

کاظمی گفت: اگر روند افت سفره‌های آب زیرزمینی ادامه داشته باشد به زودی در کمیت و کیفیت آب شرب با مشکلات و چالش جدی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: خشکسالی سال‌های اخیر عمق چاه‌های آب شرب را به ۳۰۰ متر افزایش داده که در سطح استان جزو شهرستان‌هایی هستیم که با عمق بسیار زیادی حفاری را انجام می‌دهیم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد در ادامه با بیان اینکه در روستای نقاب به دلیل تعداد دام بالا و روستاهای سمت کویر از جمله جعفرآباد، سعدالدین و مهدی‌آباد گاهأ با افت فشار و تنش آبی مواجه می‌شویم، از شهروندان درخواست کرد با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف مانع قطعی آب شوند.

برای حفر چاه جدید با محدودیت‌ جدی مواجه‌ایم

کاظمی با اشاره به اینکه تمامی روستاهای شهرستان خلیل‌آباد بهره‌مند از آب لوله‌کشی و شیرین هستند، افزود: محدود بودن منابع آبی به مهم‌ترین مشکل و معضل تبدیل شده است.

وی با اعلام اینکه برای حفر چاه جدید با محدودیت‌های جدی مواجه‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه برای حفر چاه جدید چون حریم بسیاری از روستاها منطقه ممنوعه اعلام شده و آبی وجود ندارد چاه جدیدی نمی‌شود حفر کرد و با محدودیت مواجه شده‌ایم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد گفت: اگر خشکسالی‌ها و مصارف بالا ادامه داشته باشد و مدیریت نشود و سفرهای آب زیرزمینی در شمال شهرستان هم با مشکل مواجه شوند، عملاً در آینده نزدیک شهرستان خلیل‌آباد با چالش جدی در تأمین آب شرب مواجه خواهد شد.

شهرستان خلیل‌آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۱۲۰ کیلومترمربع وسعت، ۲ شهر خلیل‌آباد و کندر در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha