• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403051408783
  • خبرنگار : 30189

ناگفته‌هایی از یک پیرغلام حسینی تا برگزاری رسم «سقایی» در مریانج همدان

ناگفته‌هایی از یک پیرغلام حسینی تا برگزاری رسم «سقایی» در مریانج همدان

اصغر رمضان‌زاده پیرغلام  ۷۵ ساله همدانی کارش در دستگاه اهل‌بیت(ع) را از کودکی آغاز کرده و به گفته خودش زمانی که خدا اساسنامه خلقت انسان را طراحی کرده، لطف و محبت امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) را به ما شیعیان عنایت کرده است.

اصغر رمضان‌زاده پیرغلام  ۷۵ ساله از همدان در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز کار خودش در دستگاه امام حسین(ع) گفت و اظهار کرد: به لطف خدا و جذبه آل‌الله از بچگی وارد این دستگاه شده‌ام.

رمضان‌زاده در خصوص عشقش به خاندان پیامبر(ص) گفت: عشق و محبت این خاندان در تک‌تک رگ‌های وجودم جا دارد و انگار برای این کار خلق شده‌ام. در این وادی هیچ آموزشی نداشتم و هر چه بوده عنایت ازجانب خالق بی منتها به خلق ناچیز خودش بوده است.

به گفته وی، محبت اباعبدالله تبلیغی و تحصیلی نیست، محبت آقا ذاتی است و انگار در عالم ذرّ که خدا اساسنامه خلقت انسان را طراحی کرده، این لطف را آن زمان به ما شیعیان عنایت کرده است.

رمضان‌زاده خدمت به خاندان پیامبر (ص) را افتخار دانست و افزود: در این دستگاه نباید به دنبال دینار و درهم، مال و حب اجتماعی باشیم. باید صادقانه قدم در این وادی بگذاریم. اگر چنین باشیم، خود صاحب مجلس نیز به کرم خودش به معنویت و کمال ما می‌افزاید و ما را متنعم می‌کند.  

این خادم اهل‌بیت(ع) درباره آداب‌ و رسوم مردم همدان در ایام محرم نیز ابراز کرد: از قدیم‌الایام در دهه اول محرم در همدان به نیت آقا ابوالفضل‌ العباس(ع) مراسم «سقایی» در منطقه «مریانج» برگزار می‌شود. مردم منطقه به رسم دیرینه در این ایام با اجرای مراسم «سقایی» و با نوای مداحی که نوحه‌ای با محتوای سقایی می‌خواند، هم‌نوا می‌شوند و این آیین را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: روش تعزیه‌خوانی در همدان نیز مخصوص به این منطقه است و برای شخصیت‌های کربلا تعزیه متناسب با او خوانده می‌شود و مردم همدان برای دیدن تعزیه به مریانج می‌روند. 

رمضان‌زاده در پایان در مورد برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی نیز یادآورشد: اطمینان داریم طراحان این حرکت به این امر توجه می‌کنند که این‌گونه مراسم به شکل تشریفاتی و سطحی برگزار نشود و به محتوای غنی آن نیز بیاندیشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha