• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051308155
  • خبرنگار : 50081

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مطرح کرد

نقش دولت‌ها در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی

نقش دولت‌ها در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: گردشگری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع در حال رشد در جهان، نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کند.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: صنعت گردشگری نه تنها به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک می‌کند، بلکه به تقویت زیرساخت‌ها، حفظ و بهبود فرهنگ، محیط زیست و افزایش تعاملات بین‌المللی نیز منجر می‌شود و در این راستا، نقش دولت‌ها در توسعه و رونق گردشگری بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به برخی از نقش‌هایی که دولت‌ها در توسعه و رونق گردشگری کشورشان ایفا می‌کنند، بیان کرد: «نقش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی»؛ دولت‌ها با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جامع گردشگری می‌توانند به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند. این سیاست‌ها شامل اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، استراتژی‌های توسعه زیرساخت‌ها، حفاظت از محیط زیست و فرهنگ محلی و همچنین تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی است. 

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: به طور مثال فصل هفدهم برنامه ۵ ساله هفتم توسعه ایران که به برنامه‌ها و اهداف بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در طول برنامه پرداخته است و ابلاغ و آغاز آن تقریبا همزمان با شروع به کار دولت چهاردهم است، یکی از برنامه‌های مهمی است که می‌تواند در جهت توسعه و رونق گردشگری توسط دولت فوق نیز اجرا شود.

وی افزود: «سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها» یکی دیگر از نقش‌هایی که دولت‌ها در توسعه و رونق گردشگری کشورشان ایفا می‌کنند، است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و یا به عبارتی بهتر توسعه زیرساخت‌ها، تسهیلات و امکانات گردشگری از جمله هتل‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن، جاده‌ها و امکانات عمومی مانند آب، برق، گاز، مخابرات و … از سوی دولت‌ها بسیار مهم است.

دیناری تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها به جذب گردشگران و رضایت‌مندی آن‌ها کمک می‌کند، بلکه کیفیت زندگی محلی را نیز بهبود می‌بخشد. بنابراین باید تمهیدات لازم توسط دولت جهت شناسایی مناطق مستعد گردشگری و تخصیص بودجه مناسب ملی و استانی جهت توسعه زیرساخت‌ها و تسهیلات رفاهی در آن‌ها اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: «تبلیغات و ترویج گردشگری» ازدیگر نقش‌هایی است که دولت‌ها در توسعه و رونق گردشگری کشورشان ایفا می‌کنند. دولت‌ها با استفاده از رسانه‌ها و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند مقاصد گردشگری را به بازارهای هدف داخلی و خارجی معرفی کنند. این تبلیغات می‌تواند از طریق نمایشگاه‌های داخلی و خارجی گردشگری، شرکت‌های خدمات مسافرتی، رایزن‌های فرهنگی و اقتصادی مستقر در کشورهای بازار هدف و یا راه‌اندازی پرتال‌های الکترونیکی معرفی جاذبه‌های گردشگری صورت پذیرد.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی «کمک به توانمندسازی فعالان گردشگری» را یکی دیگر از نقش‌هایی که دولت‌ها در توسعه و رونق گردشگری کشورشان می‌داند، اظهار کرد: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی در صنعت گردشگری یکی دیگر از وظایف دولت‌هاست.

وی ادامه داد: تدوین دوره‌ها و سرفصل‌های آموزشی، کاربردی و مهارتی برای کارکنان صنعت گردشگری مانند مدیران و پرسنل شاغل در واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری و سایر فعالان این بخش و همچنین علاقه‌مندان و افرادی که به صورت غیرمستقیم در این بخش فعالیت می‌کنند مانند کسبه، رانندگان تاکسی و … و اجرای آن‌ها از طریق موسسات و شرکت‌های آموزش گردشگری و هتلداری، به ارتقاء کیفیت خدمات در این صنعت کمک شایانی می‌کند.

دیناری «حمایت از بخش خصوصی» را به عنوان یکی دیگر از نقش‌های دولت‌ها در توسعه و رونق گردشگری کشورشان مطرح و تصریح کرد: دولت‌ها باید با ارائه تسهیلات مالی مناسب و کم بهره، معافیت‌های مالیاتی و یا معافیت‌های مربوط به صنعت گردشگری و کاهش بروکراسی‌های اداری و کوتاه کردن فرایندهای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، از بخش خصوصی در صنعت گردشگری حمایت کنند. به طور قطع این حمایت‌ها می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید منجر شود.

تاثیر توسعه گردشگری بر تحول اقتصادی کشورها

وی در خصوص تاثیر توسعه گردشگری بر تحول اقتصادی کشورها، گفت: یکی از مهم‌ترین تاثیرات توسعه گردشگری بر اقتصاد، ایجاد اشتغال است. این صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم فرصت‌های شغلی زیادی را فراهم می‌کند. مشاغل مرتبط با هتل‌داری، رستوران‌داری، حمل و نقل و خدمات مسافرتی و گردشگری از جمله مشاغل مستقیم هستند، در حالی که مشاغل تولیدی و خدماتی مرتبط با تامین نیازهای گردشگران نیز به عنوان مشاغل غیرمستقیم محسوب می‌شوند.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: کسب و کارهای وابسته به صنعت گردشگری مانند صنعت مبلمان، سیستم‌های تصویری و امنیتی، فرش و موکت، لوازم بهداشتی و مصرفی، سیستم‌های هوشمند هتلی، زیرساخت‌های الکترونیکی و کامپیوتری، تخت، تشک، پرده و … از جمله مشاغلی هستند که در مقاصد گردشگری که حجم بالایی از سرمایه‌گذاری گردشگری و هتلداری را به خود اختصاص داده‌اند، وابسته به این صنعت هستند و بدین جهت بخشی از ایجاد و حفظ اشتغال در آن‌ها به رونق و توسعه گردشگری در مقصد مرتبط است.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری می‌تواند به افزایش درآمد ملی کشورها کمک کند، عنوان کرد: در این ارتباط ورود گردشگران خارجی به ایران باعث افزایش ارزآوری و تقویت اقتصاد محلی می‌شود و به طور مثال به ازای ورود هر ۶ گردشگر خارجی به کشور یک شغل جدید ایجاد می‌شود و چنانچه هر گردشگر در طول دوره اقامت به صورت میانگین حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه کند، درآمد ارزی قابل توجهی نصیب کشور خواهد شد و چنانچه در پایان برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۷) تعداد ۱۵ میلیون نفر گردشگر خارجی وارد ایران شده باشند و هدف تعیین شده ۱۰۰ درصد محقق شود، بدین معناست که حدود ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل می‌شود و اشتغال مستقیم ناشی از ورود این تعداد از گردشگران خارجی در طول برنامه نیز حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود که رقم قابل توجه و تأملی است و اشتغال غیرمستقیم ناشی از آن نیز حداقل ۲ برابر اشتغال مستقیم خواهد بود و این درآمدهای حاصله می‌توانند به سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی نیز کمک کنند و بستر رونق و سرزندگی اقتصادی و اجتماعی را در کشور فراهم کنند.

ایران با توسعه گردشگری می‌تواند ریسک‌های اقتصادی خود را کاهش دهد

دیناری اظهار کرد: توسعه گردشگری می‌تواند به تنوع بخشی اقتصاد کشورها کمک کند. کشورهایی مانند ایران که وابستگی زیادی به منابع طبیعی یا نفت و کشاورزی دارند، با توسعه گردشگری می‌توانند ریسک‌های اقتصادی خود را کاهش دهند و به سمت اقتصادی پایدارتر حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری پایدار به حفظ فرهنگ محلی و محیط زیست کمک می‌کند و در این خصوص دولت‌ها با وضع قوانین و مقررات مناسب می‌توانند از تخریب محیط زیست جلوگیری کرده و فرهنگ محلی را حفظ کنند. این موضوع نه تنها برای گردشگران جذاب است، بلکه باعث افزایش حس تعلق به جامعه محلی نیز می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: ترویج سرمایه‌گذاری و یا گردشگری سبز، یکی از سیاست‌هایی است که با توجه به شعار سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی گردشگری ملل متحد می‌تواند به افزایش مسئولیت اجتماعی سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان بخش گردشگری و هتلداری برای توسعه پایدار محیط زیست و گردشگری سبز کمک شایانی کند.

نقش دولت‌ها در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی

وی در خصوص مقایسه گردشگری ایران و ترکیه و نقش دولت این کشور در توسعه گردشگری اظهار کرد: کشور ترکیه یکی از نمونه‌های موفق در زمینه توسعه گردشگری است که نشان‌ دهنده نقش مهم دولت در این حوزه است. این کشور با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوان توانسته است به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در جهان تبدیل شود و رشد آن هم در این زمینه صعودی است.

دیناری ادامه داد: دولت ترکیه با تدوین برنامه‌های جامع برای توسعه گردشگری، اهداف مشخصی را برای جذب گردشگران تعیین کرده است که این برنامه‌ها شامل توسعه زیرساخت‌ها، ارتقاء کیفیت خدمات و ترویج مقاصد مختلف گردشگری است.

وی تصریح کرد: دولت این کشور همسایه به طور قابل توجهی در زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کرده است. ساخت فرودگاه‌های جدید، بهبود جاده‌ها و توسعه هتل‌ها از جمله اقداماتی است که به جذب بیشتر گردشگران کمک کرده است. به عنوان مثال، فرودگاه جدید استانبول که یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان است، نقش مهمی در تسهیل سفرهای بین‌المللی در سال‌های اخیر ایفا کرده است.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: همچنین با استفاده از برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گسترده و بین‌المللی توانسته است تصویر مثبتی از کشور خود در ذهن گردشگران ایجاد کند. برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و همکاری با تورگردان‌های مطرح جهان از جمله اقدامات ترویجی دولت ترکیه در زمینه توسعه گردشگری بوده و همزمان از آموزش‌های توانمندسازی شاغلان صنعت گردشگری خود نیز غافل نشده است و این اقدام، به افزایش رضایتمندی گردشگران ورودی نیز کمک کرده است.

وی افزود: دولت ترکیه با ارائه تسهیلات مالی و معافیت‌های مالیاتی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، زمینه را برای رشد سریع صنعت گردشگری فراهم کرده است. این حمایت باعث شده تا شرکت‌های خصوصی بتوانند پروژه‌های کلان گردشگری را در این کشور اجرا کنند و در این ارتباط با مدیریت بازار، تلاش می‌کند تا بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی را تضمین کند.

دیناری نتایج مثبت توسعه گردشگری در کشور ترکیه را این‌گونه عنوان کرد: ترکیه در سال ۲۰۲۳ توانسته است بیش از ۵۶ میلیون گردشگر بین‌المللی را جذب کند که نشان‌ دهنده موفقیت سیاست‌های دولت در این زمینه است. این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۲۸ میلادی میزبان ۹۰ میلیون گردشگر خارجی و درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری از این حوزه باشد.

وی ادامه داد: ترکیه در سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر بیشتر، خصوصا خطوط هوایی و حمل‌ونقل شهری و بین ‌شهری را توسعه داده و خطوط هوایی کشور در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۷ میلیون مسافر را جابجا کرده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به ورود میلیون‌ها نفر گردشگر خارجی به این کشور و رونق گردشگری داخلی، صنعت گردشگری در ترکیه میلیون‌ها شغل مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد کرده است. در این خصوص ذکر این نکته مهم ضروری است که رونق و توسعه گردشگری در کشورها به حفظ اشتغال موجود در کسب‌وکارهای گردشگری و صنایع وابسته به آن نیز نقش اساسی ایفا می‌کند و نباید از نظرها دور بماند.

وی افزود: وزیر گردشگری ترکیه گفته است «این کشور در سال گذشته میلادی یعنی ۲۰۲۳، شاهد پیشرفت در جذب گردشگران خارجی حدود ۵۶ میلیون نفر بود و برای رسیدن به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری گردشگری در سال ۲۰۲۸ در حال پیشرفت است و ورود ارزهای خارجی به کشور از طریق صنعت گردشگری باعث افزایش درآمد ملی شده و این درآمدها به سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی و آبادانی کشور کمک کرده‌اند.

دیناری بیان کرد: نقش دولت‌ها و رویکرد آن‌ها در توسعه و رونق گردشگری کشورها بسیار حیاتی و قابل توجه است و با تدوین سیاست‌های مناسب، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، تبلیغات موثر، آموزش نیروی انسانی و حمایت از بخش خصوصی، حکم‌روایی واحد و توسعه و تقویت دیپلماسی بین‌المللی و همچنین هم‌افزایی با بخش‌ها و ارکان مختلف کشور می‌توانند به رشد صنعت گردشگری کمک کنند و از این طریق تحول و رونق اقتصادی را رقم بزنند.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در این ارتباط مثالی که از کشور ترکیه ارائه شد، نشان‌دهنده تاثیر مثبت برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت بر صنعت گردشگری و اقتصاد کشورها است و با توجه به اهمیت روزافزون گردشگری در اقتصاد جهانی، لازم است که دولت‌ها توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند و با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح، زمینه را برای رشد پایدار آن فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha