• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403051207820
  • خبرنگار : 30190

نگاهی به فیلم‌های پایان هفته سیما/ افزایش آثار ضدصهیونیسم

نگاهی به فیلم‌های پایان هفته سیما/ افزایش آثار ضدصهیونیسم

تلویزیون با پخش بیش از ۱۰ فیلم با مضامین مرتبط با فلسطین و رژیم صهیونیستی، برای شهید اسماعیل هنیه بزرگداشت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، شبکه‌های سیما برای دومین آخر هفته مردادماه، ۳۱ فیلم را در برنامه پخش داشتند که به خلاف هفته‌های گذشته، شامل اثر جدیدی نیست و تنها از محصولات بازپخشی تشکیل شده است. در این میان ۱۰ فیلم ایرانی و ۲۱ فیلم خارجی در این فهرست دیده می‌شود.

بیش از یک سوم فیلم‌های این آخر هفته، تحت تأثیر حمله تروریستی به اسماعیل هنیه مبارز فلسطینی، مضامین ضدصهیونیستی دارد که از آن جمله می‌شود به «بازمانده»، «فرحه»، «کفرقاسم»، «وفا»، «شکار اشباح»، «سربازان کوچک»، «نجات زرافه»، «۳۳ روز»، «آخرین ایست بازرسی»، «گذرگاه» و «بیگانگان» اشاره کرد.

نکته عجیب، تکرار چند فیلم به فاصله نزدیک است. به طور مثال پویانمایی بلند سینمایی «نجات زرافه» در جدول پخش پنجشنبه شبکه امید و جمعه شبکه تهران قرار دارد. فیلم «شکارچی شنبه» نیز که چهارشنبه از شبکه نمایش پخش شد، جمعه در شبکه افق دیده شد. این در حالی است که این فیلم دو هفته پیش هم روی آنتن شبکه نمایش رفته بود. فیلم «روز شیطان» هم که هفته گذشته از شبکه دو پخش شد، این هفته در شبکه نمایش سیما دیده شد.

در این آخر هفته دو سریال تلویزیونی «آخرین ایست بازرسی» و «وفا» به شکل خلاصه‌شده، در قالب تله‌فیلم روی آنتن رفت.

«وفا» در حالی به پخش می‌رسد که از حضور هانیه توسلی به عنوان یکی از بازیگران اصلی بهره می‌برد؛ کسی که طی سال‌های اخیر بسیار کم‌کار بوده و گاه با مشکلاتی نیز در فعالیت سینمایی مواجه شده. او از سال ۱۴۰۱ تاکنون در هیچ فیلم یا سریالی حضور نداشته است.

شبکه نمایش سیما در این روزها سه فیلم «هندوستان آزاد»، «قیام» و «گاندی» با مضمون استقلال هند از انگلیس روی آنتن برد که در اولی آمیتاب باچان و در دومی عامر خان دو تن از ستاره‌های بزرگ سینمای هند حضور دارند.

نگاهی به فیلم های پایان هفته سیما/ افزابش آثار ضدصهیونیسم

«گاندی» محصول ۱۹۸۲ که پنجشنبه ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش شد، از بقیه این آثار قدیمی‌تر و مهمتر است. این فیلم بیوگرافی درباره زندگی مهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال هندوستان توسط ریچارد آتنبرو فیلمساز انگلیسی و به عنوان محصول مشترکی از انگلیس کشور استعمارگر و هند کشور تحت استعمار قصه فیلم جلوی دوربین رفته. این فیلمساز فقید انگلیسی برادر دیوید آتنبرو مجری و طبیعت‌شناس شهیر تلویزیون است.

فیلم عظیم و پرهزینه «گاندی» که با کسب ۱۱ نامزدی و ۸ جایزه از مراسم اسکار، به عنوان یکی از پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ این جوایز شناخته می‌شود، با بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری و گیشه‌ای ۱۲۸ میلیون دلاری، به موفقیت تجاری هم دست یافت. این اثر به اندازه‌ای برای هندی‌ها مهم است که گفته می‌شود در سکانس مراسم وداع با گاندی، ۳۰۰ هزار نفر به عنوان هنرور حضور یافتند که ۲۰۰ هزار نفرشان داوطلب بودند و دستمزدی نگرفتند.

«فرحه» اثر دیگری که جمعه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش شد، فیلمی بسیار تحسین‌شده است که نمره ۸.۱ از کاربران وبسایت آی‌ام‌دی‌بی و امتیاز ۱۰۰ درصد را از منتقدان وبسایت راتن تومیتوز گرفته. این فیلم به عنوان محصول مشترک اردن، عربستان سعودی و سوئد که نماینده رسمی اردن در نود و پنجمین دوره اسکار هم بود، به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار ضدصهیونیستی سال‌های اخیر در سینمای جهان شناخته می‌شود و در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی از جمله پالم اسپرینگز و تورنتو حضور داشته است.

نگاهی به فیلم های پایان هفته سیما/ افزابش آثار ضدصهیونیسم

پنجشنبه ساعت ۲۳:۳۰ شبکه یک سیما هم میزبان «بازمانده» مهمترین محصول سینمای ایران درباره فلسطین بود. این اثر که حالا در سی‌امین سالگرد ساخت قرار دارد، توسط زنده‌یاد سیف‌الله داد فیلمساز شاخص و گزیده‌کار سینمای ایران ساخته شد، اما در سلسله‌ وقایعی عجیب که طی سال‌های اخیر روایت شده، مدتی توقیف بود و امکان نمایش نداشت، اما با نظر رهبر انقلاب رفع توقیف شد و به اکران رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha