• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403051207570
  • خبرنگار : 71635

مرور اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ گذشته

ماجرای مجری ممنوع‌الفعالیت، گله بیژن بنفشه‌خواه و یک ثبت جهانی برای ایران

ماجرای مجری ممنوع‌الفعالیت، گله بیژن بنفشه‌خواه و یک ثبت جهانی برای ایران

اهمیت روابط با کشورهای آفریقایی، حواشی اکران افتتاحیه یک فیلم، ماجرای سند ملی سینما، ۳ مشکل اساسی صنعت اسباب‌بازی، ثبت جهانی هگمتانه، گله بیژن بنفشه خواه از شبکه نسیم و... و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، محمدتقی زاهدی با بیان اینکه شبهه‌افکنی و شائبه ایجاد کردن در ذهن افراد یکی از بهترین تکنیک‌هایی بوده که یهودی‌ها صدر اسلام را به تشویش کشاندند، گفت: قوم یهود در طول تاریخ اسلام، مسیحیت و به ویژه پس از رنسانس به صورت مخفی در تمامی حکومت‌ها حضور داشته و با دروغ‌پراکنی، ایجاد شبه، نفرت و دورویی قدرت‌های سیاسی را دچار چالش و با ثروت خود و قرض ربوی توانسته قدرت اقتصادی خود را هروز بیشتر و نفوذ خود در حاکمیت‌ها بالا ببرد.

واکنش‌های هنری و فرهنگی به شهادت اسماعیل هنیه

چرا بسیاری افتتاحیه المپیک پاریس را شیطانی خواندند؟

افتتاحیه المپیک پاریس شرایطی را با اجراهای مختلف خود رقم زد که در نهایت موجی از انتقادهای منفی به آن وارد شد؛ به گونه‌ای که بسیاری اجرای گروه متال فرانسوی به نام «Gojira» را شیطانی خواندند و از طرفی نحوه حضور همجنس‌گرایان در این رویداد برای بسیاری ناخوشایند و بعضا منزجرکننده بود؛ تا جایی که این تصاویر در حتی در شبکه‌های اجتماعی کاربران اروپایی و امریکایی نیز بازتاب منفی زیادی داشت.

سیم‌های تلفن پادگان را قطع کردم و با آنها برای خود ساز ساختم!

در کوچه پس کوچه‌های محله نواب یک کارگاه ساز سازی وجود دارد که دیوارهایش را گل‌ها پوشانده‌ و در آن به روی همگان باز است. این کارگاه ساز سازی متعلق به فردی است که اگر روزی سازی داشتید که به هر نوعی خراب بود، با روی خوش و بدون پذیرفتن هزینه‌، ضمن اینکه استکانی چای میهمانتان می‌کند، ساز شما را تعمیر می‌کند!

نباید خودزنی کنیم!

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: گاهی اوقات عدم هماهنگی بین دستگاهی و همچنین نگاه سیاسی در بین نخبگان به حوزه فضای مجازی متفاوت است، یک عده‌ای قائل به باز بودن و موسع بودن دارند، یک عده‌ای معتقدند این مدیریت فعلی کافی نیست و باید مدیریت بهتر و بیشتری روی این فضا انجام شود؛ این دو نگاه در تعارض همدیگر، گاهی اوقات باعث می‌شود که مدیریت یکپارچه‌ای در کشور شکل نگیرد و گاهی اوقات هم در این فضایی تقابل فکری، اخبار نادرست و بعضی محتواهای عاطفی‌شده نشر پیدا کند که این کار یعنی احساسات جوانان را تحریک و آنها را به صحنه می‌آوریم و آنگاه اموری اتفاق می‌افتد که خوشایند نیست.

روابط با کشورهای آفریقایی را دست کم نگیریم!

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا در یادداشتی به اهمیت روابط با کشورهای آفریقایی پرداخت و نوشت: امیدواریم رئیس جمهور منتخب باتوجه به وعده‌ای که در خصوص ارتباط با کشورهای آفریقایی دادند و گفتنند که «دولت من متعهد است که روابط متقابل مفید خود را با بازیگران بین‌المللی نوظهور در جنوب جهان، به خصوص با کشورهای آفریقایی، تقویت نماید» جامعه عمل بپوشانند.

دل‌نوشته‌ای برای حواشی اکران افتتاحیه «مصائب شیرین۲»

علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» نوشتاری را منتشر کرد.

ماجرای یک سند ملی برای سینما

خانه سینما «سند ملی سینما» را براساس ایرادهایی که به آن وارد می‌داند، بررسی خواهد کرد.

حال ناخوشِ صدرالدین حجازی

همسر صدرالدین حجازی با اشاره به اینکه «حال این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون خوب نیست از سختی‌های تامین دارو برای درمان سرطان همسرش و مشکلات بیمه‌ای و پرداخت هزینه‌ها سخن گفت.»

شفاف‌سازی مالی بنیاد فارابی از فیلم‌های تولیدی سه سال اخیر

آمار و ارقام حمایتی سازمان سینمایی از فیلم‌های تولیدی سه سال اخیر سرانجام در آخرین روز فعالیت رسمی دولت سیزدهم منتشر شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره دخل و خرج برخی فیلم‌های این سال‌ها شفاف شود.

مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است.

۳ مشکل اساسی صنعت اسباب‌بازی

معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تشریح ۳ مشکل اساسی صنعت اسباب‌بازی در کشور پرداخت و ضمن ارائه راهکارهایی برای رفع این چالش‌ها به دولت چهاردهم در عین حال تاکید کرد: اسباب‌بازی یک صنعت دارای زنجیره ارزش است و باید تمام اعضای حاضر در این زنجیره را دید؛ بنابراین نباید در یک اتاق در بسته درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

چرا دانشجویان طراحی لباس جذب بازار کار نمی‌شوند؟

عضو هیات علمی دانشکده فنی شریعتی و طراح لباس مهم‌ترین مشکلات حوزه مد و لباس را شرح داد و تاکید کرد: دانشجویان به دلیل عدم حمایت مالی یا پذیرش می‌گیرند و می‌روند و یا بعد از پایان تحصیلات جذب مشاغل دیگری می‌شوند؛ در حالی که به بر اساس تجربه‌ کاری خود، می‌دانم که اگر به کارشان ادامه می‌دادند حتی جزء طراحان برتر دنیا می‌شدند.

«هگمتانه» ثبت جهانی شد

پرونده «هگمتانه» در یونسکو به عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران ثبت شد.

همچنین معاون میراث فرهنگی درباره چگونگی ثبت «محوطه باستانی هگمتانه» در فهرست میراث جهانی یونسکو، درحالی که «تعلیق» آن درخواست شده بود و همچنین حذف بخش «مرکز تاریخی همدان» از این پرونده توضیح داد.

شفاف‌سازی درباره پرونده «هگمتانه»

فلسطین به یونسکو پناه برد/ ۲۲ اثر جهانی شدند

یونسکو صومعه «سنت هیلاریون» در نوار غزه را همزمان با ثبت در فهرست میراث جهانی، به عنوان «میراث در معرض خطر بشریت» معرفی کرد.

تغییر شغل بعضی کولبرها پس از ثبت جهانی اورامانات

معاون میراث فرهنگی استان کردستان در سالگرد ثبت جهانی «منظر فرهنگی هورامان/اورامانات» در یونسکو گفت: ثبت جهانی اشتغال‌زایی در این منطقه مرزی را به شکلی تقویت کرده است، برخی کولبرها، وارد کار گردشگری شده و بومگردی راه انداخته‌اند و نه تنها برای خود، که برای یک خانواده شغل ایجاد کرده‌اند.

قیمت و زمان عمره هنوز نامشخص است

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت درحالی اعلام کرد برگزاری سفرهای عمره در آستانه گام‌های پایانی قرار دارد، که هنوز درباره زمان ثبت نام کاروان‌ها و هزینه این سفر، جزئیاتی مشخص نشده است.

آغاز ساخت «پایتخت ۷» 

محسن تنابنده با انتشار ویدئویی در مسیر مازندران، از استارت برای ساخت «پایتخت ۷» خبر داد. با این همه او زمان دقیق کلید خوردن این سریال را اعلام نکرده است.

گله بیژن بنفشه خواه از شبکه نسیم به کجا رسید؟

اجرای برنامه طنز «بگو بخند» در شبکه نسیم اخیرا حاشیه ای به همراه داشته و بیژن بنفشه خواه، بازیگر سینما و تلویزیون که با این برنامه همکاری می کرد چنین عنوان کرد که حق و حقوقش برای حضور در این برنامه پرداخت نشده؛ این اظهار نظر به فاصله چند روز با پاسخ شبکه نسیم همراه شده است.

برخی قسمت‌های «جوکر۲» فاقد مجوز انتشار است 

در حالی که انتشار فصل دوم «جوکر» به پایان رسیده و منتظر پخش فصل جدید است، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به تازگی اعلام کرده است که برخی قسمت‌های «جوکر ۲» فاقد مجوز انتشار و مورد تایید ساترا نیست.

حذف نام کارگردان «گل‌ یا پوچ» 

نام «نیک یوسفی» که پیش از این به عنوان کارگردان «گل یا پوچ» در تبلیغات و اخبار این برنامه درج می‌شد، از پلتفرم پخش‌کننده حذف شد.

مرد اسطوره‌ها که شیفته‌ اسطوره نبود

جلال‌ ستاری عمیقا به اسطوره علاقه‌مند و به آن توجه نشان می‌داد و بر توجه به اسطوره تأکید داشت و می‌گفت: «تأکیدی که دارم توجه است؛ نه شیفتگی. این دو را نباید با همدیگر خلط کرد. آن‌که شیفته‌ اسطوره است، حرف دیگری است. این شیفتگی گمراهی می‌آورد؛ آن دیگری می‌خواهد در این‌باره بداند.»

پیشنهادهایی برای خواندن:

وقتی که شاگرد استاد صبا جای او را در رادیو گرفت!

تاریخ این فرمانده را فراموش نمی‌کند

این لباس‌ها سخن می‌گویند!

ماجرای تمجید کوروساوا از کیارستمی چه بود؟

عملیات «والفجر ۳» چرا و چگونه اجرا شد؟

برخی سلبریتی‌ها ضامن اجرای تئاترها شده‌اند

این مجسمه‌ها زمان را برای شما متوقف می‌کنند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۲ ۱۶:۴۷

ورودرهبری ودستگاه قضابرای جلوگیری ازتعدی وپایمال کردن دیگران الزامی است این مملکت متعلق به شهداست