• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051006969
  • منبع : نمایندگی مازندران

فرماندار شهرستان نکا تاکید کرد

پیشگیری از ورود بیماری تب دنگی با بهسازی محیط و ارائه آموزش‌های عمومی

پیشگیری از ورود بیماری تب دنگی با بهسازی محیط و ارائه آموزش‌های عمومی

ایسنا/مازندران فرماندار شهرستان نکا با اشاره بر لزوم هوشیاری دستگاه‌های مرتبط با سلامت جامعه و جلوگیری از ورود بیماری دنگی، تاکید کرد: با توجه به شیوع این بیماری در جهان و پدیدار شدن علائم آن در کشور، با بهسازی محیط و ارائه آموزش‌های لازم به مردم، باید از ورود این بیماری به این شهرستان جلوگیری کرد.

مرتضی رمضانی امروز (۱۰ مرداد ماه) در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نکا، اظهار کرد: افزایش دانش عمومی در ارتباط با بیماری دنگی و پشه ناقل این بیماری، مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از ورود این بیماری به این شهرستان است.

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا با ارائه مطالب آموزشی در فضای مجازی و در سطح روستاها می‌تواند نقش برجسته‌ای در این حوزه ایفا کند.

او همکاری و کمک به شبکه بهداشت و درمان را در دستور کار سایر دستگاه‌ها قرار داد و بیان کرد: مقابله با این بیماری و جلوگیری از ورود آن به این شهرستان به‌تنهایی ممکن نخواهد شد و این امر نیازمند مشارکت تمام دستگاه‌هاست.

به گزارش ایسنا، بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود. به شرطی که این پشه قبلاً فردی را که ویروس این بیماری را داشته، نیش زده باشد و براثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.

یکی از مهمترین علائم این بیماری، تب شدید است. به همین علت به این بیماری تب استخوان‌شکن هم می‌گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود، اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰ کشور در دنیا از جمله اروپا شده است. تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی، بخصوص از لثه از جمله علائم اصلی این بیماری است، اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوآنزا کار شناسایی ‌آن را سخت می‌کند.

بیماری تب دنگی درمان اختصاصی ندارد، اما علائم آن تا حدود ۱۴ روز بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد، در فرد بروز می‌کند؛ اما در بیش از ۸۰ درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است. میزان مرگ و میر این بیماری حدود ۲.۵ درصد است، اما گسترش این بیماری از طریق تخمگذاری پشه آئدس می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و در مواردی مرگ‌آور باشد. بنابراین مهمترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخمگذاری پشه آئدس است، پشه‌ای که در آب‌های کوچک راکد مثل ظرف گلدان‌ها یا در داخل تایر خودروها تخمگذاری می‌کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده می‌ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha