• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403051006956
  • خبرنگار : 50622

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز:

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

ایسنا/البرز سرپرست جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: فضای عملکردی جهاد دانشگاهی بر محور تعامل با دستگاه‌ها و نهادها استوار است. وقتی به فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی نگاه می‌کنید می‌بینید که آمده است تا با خدمات کاربردی خود حد فاصل میان دانشگاه و جامعه، صنعت و جامعه، حد فاصل دستگاه‌ها و به نوعی بدنه حاکمیتی با جامعه را پر کند.

غلامرضا اسکندریان امروز (چهارشنبه، ۱۰ مرداد ماه) در نشست خبری سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های واحد استان البرز، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های عملکردی جهاد دانشگاهی واحد البرز حوزه پژوهش است که در این بخش سه گروه پژوهشی شامل گروه آسیب‌شناسی اجتماعی، گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری و گروه علوم شناختی در حال فعالیت هستند.

وی با تشریح فعالیت گروه آسیب‌شناسی جهاد دانشگاهی، ادامه داد: عمده توجه این گروه بر کودکان، بویژه کودکان آسیب‌دیده متمرکز است و بر این اساس، سال گذشته دو طرح با موضوع ارزیابی کودکان آسیب‌دیده اجتماعی به سفارش سازمان بهزیستی اجرایی شد.

اسکندریان بیان کرد: روند کار در جهاد دانشگاهی به این شکل است که برای فعالیت در حوزه‌های بنیادین و قدم زدن در مرزهای دانش از اعتبارات خود استفاده می‌کند و زمانی که دانش به دانش کاربردی تبدیل می‌شود و می‌تواند یافته‌های خود را به میدان نزدیک کند، سراغ کارفرما می‌رود. بنابراین گروه آسیب‌های اجتماعی‌ در یک دوره سه ساله روی موضوع آسیب‌های اجتماعی کودکان کار  فعالیت کرده و براساس همین هم طرح‌های کارفرمایی مختلفی را اجرا کرده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز گفت: علوم شناختی گروه دیگری در جهاد است که موضوعات مربوط به حوزه بازتوانی شناختی را پیگیری و مطالعه می‌کند. از جمله اتفاق خوبی که در این گروه رقم خورده، طراحی و ساخت آزمون نارساخوانی با تمرکز روی کودکان است که بر این موضوع تمرکز دارد که اگر کودکان در سال‌های اولیه تحصیل و در آموزش دچار مشکل می‌شوند، فقط مربوط به هوش آنها نیست، بلکه برخی کودکان به دلایل دیگری مانند زبان‌ و فرهنگ‌های مختلف در خواندن دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: آزمون نارساخوانی بر همین موضوع تاکید داشته و بر این مبنا به بررسی اینکه چه بخشی از مشکلات خوانش در کودکان مربوط به هوش و کدام یک مربوط به عوامل دیگری است، پرداخته است. صرف نظر از اینکه این گروه به یک آزمون خوب و استاندارد رسیده و اکنون در حال کار روی اپلیکیشن این آزمون است.

او تاکید کرد: این طرح و یافته‌های آن، ظرفیت تبدیل به فناوری جدید را دارند و امیدواریم گزارش نهایی آن تا پایان شهریور ارائه شود و پس از آن روی اینکه آزمون به یک اپلیکیشن تبدیل شود، کار خواهیم کرد.

اسکندریان در ادامه گفت: طرح دومی که گروه علوم شناختی انجام داده و گزارش نهایی آن ۱۴ مرداد در یک نشست تخصصی ارائه خواهد شد، بررسی الگوهای تصمیم‌گیری در افراد دارای اختلال بی‌خوابی و افراد سالم است. این طرح می‌گوید نظام تصمیم‌گیری در افرادی که دچار اختلال بی‌خوابی هستند، در حال تغییر است و بر مبنای یافته‌ها به طرح راهکارها و راهبردهای موثر در این زمینه می‌پردازد.

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری، گفت: دغدغه این گروه حوزه زیست‌پذیری است و براساس مسائل استان، دو طرح را سال گذشته اجرایی کرد. از جمله این موضوعات بررسی فرونشست زمین و راهکارهای جلوگیری از مشکل‌آفرینی فرونشست‌هاست. این پروژه مطالعاتی تقریباً ۷۰ درصد پیش رفته است و در مرحله کار روی راهکارها و راهبردها قرار دارد و تا شهریور ماه خاتمه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: طرح دیگری که نیاز هواشناسی استان بود و این گروه به‌عنوان سوژه زیست‌پذیری در حال کار روی آن است، ارائه مدل و بهینه‌سازی روش‌های پیش‌بینی سریع آلودگی هواست که گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری جهاد از سال گذشته روی آن کار کرده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به فعالیت معاونت آموزشی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌های چهارگانه‌ای که جهاد دانشگاهی در دو - سه سال گذشته فعالیت خود را روی آن متمرکز کرده، حوزه آموزش است. در این حوزه، چهار فضای کار در بخش آموزش عمومی، تخصصی، آموزش‌های مهارت‌محور و بلندمدت دیده شده است که آموزش‌های بلندمدت در نظام آکادمیک و در قالب دانشگاه علمی کاربردی است. البته با توجه به تصمیمی که در سطح کلان گرفته شده، به‌تدریج از آموزش بلندمدت فاصله خواهیم گرفت.

وی توضیح داد: سال گذشته در بخش آموزش عمومی، تخصصی و مهارت‌محور نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش برگزار شد. از این یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت حدود ۸۹۵ هزار ساعت آموزش عمومی و حدود ۳۷۰ هزار ساعت آموزش تخصصی و مهارت‌محور برگزار شد و حدود ۳۹ ساعت هم آموزش ضمن خدمت ارائه شد.

اسکندریان با اشاره به حوزه خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی البرز، گفت: در این بخش مراکز مختلفی داریم که یکی از آنها مرکز خون بند ناف نوزادان است که در سه سال گذشته موفق شده، بیش از ۵۰۰۰ نمونه را ذخیره کند و تا پایان امسال نیز طبق برنامه‌ریزی بنا برای ذخیره ۱۵۰۰ نمونه برنامه‌ریزی شده است.

او که مدرک دکتری جامعه‌شناسی دارد، افزود: فضای چهارم ما حوزه خدمات فرهنگی است که روی توانمندسازی جامعه دانشجویی در حال کار است. در این بخش، ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی ایسپا را داریم.

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

وی ادامه داد: واحد البرز در بحث تعامل بین سازمانی موفق بوده و تقریباً در تمام کارگروه‌های مرتبط با حیطه کاری خود عضویت دارد و براساس همین حضور و ایفای نقشی که در مسئله‌شناسی و ارائه خدمات دارد، توانسته است با دستگاه‌های مختلف استان در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک داشته باشد.

او با اشاره فعالیت مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی هم توضیح داد: این مرکز عمدتاً زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست یا زنانی را که می‌خواهند برای خود یک عرصه فعالیت ایجاد کنند، هدف قرار داده است. در این مرکز، تلاش می‌شود ضمن اینکه فرد یک مهارت را می‌آموزد، بتواند آموخته‌های خود را به عمل نزدیک کند و از مهارت‌های خود درآمدزایی کند.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز بیان کرد: کسانی که در این مرکز آموزش می‌بینند به راحتی می‌توانند مجوز کسب و کار بگیرند و با آن مجوز تسهیلات دریافت کنند.

اسکندریان با شاره به بخشی از فعالیت‌های فرهنگی جهاد البرز، گفت: در سطح فرهنگی جهاد دانشگاهی توانمندسازی دانشجویی را هدف قرار داده و طرح‌های مختلفی اجرایی کرده است که یکی از آنها جشنواره ملی امیرکبیر بوده است. جهاد در این جشنواره به سراغ پایان‌نامه‌های تقاضامحور رفته که از طرف بخش‌های مختلف صنعت هم مورد حمایت قرار گرفته‌اند. جهاد در قالب این جشنواره پایان‌نامه‌ها را وارد عرصه رقابتی کرده است و نقاط مثبت و ویژگی قابل بهبود آنها را در این جشنواره ارزیابی می‌کند.

وی ادامه داد: آخرین رخدادی که به تازگی از آن عبور کرده‌ایم، جشنواره دفاع سه دقیقه‌ای بوده که جامعه دانشجویی ایده‌ها، مقالات‌شان را در قالب سه دقیقه ارائه می‌کردند. این کار هم مهارت ارائه و دفاع را توسط دانشجویان تقویت می‌کند و هم منجر به ایجاد فضای ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه می‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت مجتمع تحقیقاتی شهدای هلجرد هم اشاره کرد و گفت: این مجموعه فضاهای کاری خیلی زیادی را ایجاد می‌کند و درصددیم در این فضای توانمندسازی جامعه کودک و نوجوان را هدف قرار دهیم و طرح نابغه‌های کوچک، مدرسه تابستانه را با هدف تسهیلگری شناسایی استعداد کودکان اجرا کنیم.

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

اسکندریان اظهار کرد: پارک علم و فناوری البرز یا مجتمع تحقیقاتی هلجرد دو مولود جهاد دانشگاهی هستند که به‌صورت مستقل، اما در تعامل با یکدیگر فعالیت دارند. در پارک علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی مستقرند و وظیفه و رسالت جهاد حمایت، ارائه خدمات و جهت‌دهی برای ایفای نقش موثر در فضای کسب و کار آنهاست.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در همین فضا آسیب‌شناسی انجام داده و مخاطبان پارک را مخاطبان خود قرار داده است و بررسی کرده که این شرکت‌ها در این مسیر با چه مسائلی مواجه‌اند، چه دستاوردهای را به‌دست آورده‌اند و چه موانعی را در پیش خواهند داشت. اینکه در مواجهه با این مسائل چه اقدامی کرده‌اند که منجر به برد و نتیجه مطلوب و یا شکست منجر شده است.

او ادامه داد: مجتمع هلجرد فضاهای کاری خیلی زیادی را برای ما ایجاد می‌کند، به‌عنوان مثال تلاش داریم با کمک این مجموعه توانمندسازی کودک و نوجوانان را هدف قرار دهیم و در همین راستا طرحی را تحت عنوان «نابغه‌های کوچک، مدرسه تابستانه» در دست اجرا  داریم. براساس این طرح می‌خواهیم کودکان و نوجوانان را با یک آموزش کوتاه تئوری و عملی با فضای واقعی رشته‌های مختلف آشنا کنیم.

اسکندریان بیان کرد: جدای از معرفی توانمندی‌های جهاد دانشگاهی البرز به خانواده‌ها، فضایی ایجاد می‌گردد تا کودکان و نوجوانان مسیر علاقه‌مندی خود را بشناسند و قبل از انتخاب رشته در دانشگاه بفهمند به چه حوزه و رشته‌ای علاقه دارند. ما از طریق این طرح به‌دنبال اثرگذاری هرچند کوچک در بحث تصمیم‌گیری شغلی آینده‌سازان‌مان هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده جهاد دانشگاهی، گفت: سوژه هر سه گروه پژوهشی بافت‌های ناکارآمد شهری است. با توجه به مسئله‌شناسی که در استان انجام داده‌ایم، می‌دانیم بافت‌های ناکارآمد شهری بخصوص سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین یکی از مسائل و دغدغه‌های کلیدی استان است. بنابراین هر سه گروه را متمرکز کردیم که روی این موضوع و نیاز استان کار کنند.

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز گفت: در حوزه آموزش که شامل آموزش عمومی تخصصی و مهارت‌محور است، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که از آموزش‌های عمومی قدری فاصله بگیریم و آموزش‌های مهارت‌محور را در کانون توجه داشته باشیم.

اسکندریان ادامه داد: در مرکز مشاوره به‌دنبال ترویج فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای در میان مردم هستیم، چون به‌طور قطع، افراد در هر مقام، تحصیلات و جایگاه اجتماعی و ... که باشند، ممکن است به خدمات مشاوره نیاز پیدا کنند و این مسئله باید در جامعه عادی‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از بدو فعالیت تا کنون به‌دنبال عارضه‌یابی در مشکلات کشور بوده و دوشادوش دولت‌های مختلف به مردم خدمات‌رسانی کرده است، گفت: شعار جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان و امید و اعتماد به جوانان است و ضمن آرزوی موفقیت برای دولت جدید، آمادگی داریم در راستای تحقق شعارمان، براساس اولویت‌ها و دغدغه‌های موجود، در کنار دولت چهاردهم برای توسعه و آبادانی کشور گام برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha