• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403051006258
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی عنوان کرد:

لزوم رعایت امنیت زیستی در تردد دام و مسائل قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی کشور توسط دامداران

لزوم رعایت امنیت زیستی در تردد دام و مسائل قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی کشور توسط دامداران

ایسنا/اردبیل معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامداران باید با رعایت اصول بهداشتی و بخصوص رعایت موارد امنیت زیستی در تردد دام و رعایت مسائل قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور را در نیل به اهداف خود یاری کنند.

دکتر حسن اختیار زاده دهم مرداد در سفر به استان اردبیل و در حاشیه جلسه شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان از اجرای همزمان دو طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در جمعیت طیور مناطق روستایی در سطح کشور خبر داد و افزود: این بیماری‌ها جزو بیماری‌های بسیار مهم یکی در جمعیت دامی و دیگری در جمعیت طیور کشور است. سازمان دامپزشکی کشور با برنامه های منسجمی که سالیانه اجرا می‌کند ضمن انجام واکسیناسیون های لازم ، برنامه‌هایی در جهت پایش این دو بیماری انجام می‌دهد تا به این طریق بتواند سلامت دام و طیور کشور را تضمین کند.

وی در مورد اینکه در حال حاضر این دو بیماری در کشور مشاهده شده است یا نه؟ گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری بومی در ایران است و سالیان سال این بیماری در کشور وجود دارد اما سازمان دامپزشکی کشور تلاش کرده تا با اجرای طرح های سراسری واکسیناسیون از وقوع این بیماری جلوگیری کرده و در این راه نیازمند همکاری مجدانه دامداران و روستائیان است تا نقش اساسی خود را در این راستا اعمال کند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: دامداران باید با رعایت اصول بهداشتی و بخصوص رعایت موارد امنیت زیستی در تردد دام و رعایت مسائل قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور را در نیل به اهداف خود یاری کنند و ضمن خودداری از جابجایی بی‌ضابطه دامها، در صورت نیاز به حمل و نقل پس از انجام واکسیناسیون تب برفکی و اخذ گواهی بهداشتی حمل و نقل از دامپزشکی نسبت به این کار اقدام کنند.

این مقام مسئول سازمان دامپزشکی کشور در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: خوشبختانه در حال حاضر این بیماری در کشور وجود ندارد اما در عین حال پرندگان مهاجر عامل انتقال ویروس این بیماری در سراسر جهان هستند و سازمان دامپزشکی برای اینکه اطمینان حاصل کند مشکلی از نظر این بیماری در کشور وجود ندارد  و ویروس بیماری در گردش نبوده و مترصد بیماری‌زایی نیست طرح سراسری پایش این بیماری را در مناطق روستایی سطح کشور انجام می دهد.

اختیار زاده، وضعیت استان از نظر اجرای این دو طرح مهم را مثبت ارزیابی و هدف از سفر به استان اردبیل را بررسی وضعیت استان از نظر اجرای طرح های در دست اجرا و نیز پایش سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۰ ۱۲:۵۸

باسلام وخداقوت وسپاس اززحمت شما وطن دوستان من یک خواهش دارم بیاید برای نسل آینده کاری وحرفی داشته باشیم وام کم درصد دراختیاردامداران صنعتی وسنتی بگذارید وپسران ما راهی شهرها نشن وبکارخودت پدرشان افتخارکنن دوستتدارم