• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403051006148
  • خبرنگار : 50975

اشعه‌ تهدیدکننده این روزهای گرم تابستان

اشعه‌ تهدیدکننده این روزهای گرم تابستان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نور خورشید برخلاف اثرات مثبت خود مضرات بیشتری را دارد که اثرات منفی آن در دراز مدت نمایان خواهد شد، زیرا اشعه‌ فرابنفش نوعی پرتوی الکترومغناطیس است که تاثیرات مخربی بر روی انسان و کره‌ زمین می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، نور خورشید شامل طیف‌های مختلفی از جمله امواج فرابنفش بوده که ممکن است آسیب‌هایی برای انسان داشته باشند، در حقیقت نور خورشید دارای تاثیرات مثبت و منفی است که از اثرات مثبت آن می‌توان به نقش موثر این تابش برای درمان افسردگی‌های فصلی و مشکلات روحی اشاره کرد.

مهم‌ترین اثر نور خورشید جذب ویتامین دی بوده که یکی از ضروری‌ترین عوامل بازسازی برای ترمیم استخوان و بخش‌های دیگر بدن است.

در حقیقت، در برخی از روزهای سال با توجه به زاویه تابش خورشید می‌تواند سبب خشکی، کک و مک، بروز لکه‌های پوستی، چین و چروک و حتی ابتلای افراد به سرطان پوست شود به همین دلیل کارشناسان و متخصصان به افراد توصیه می‌کنند از مواجهه مستقیم با نور خورشید پرهیز و در اکثر زمان‌ها از ضد آفتاب و محافظ چشم استفاده ‌کنند.

چگونه از پوست در برابر این اشعه مضر محافظت کنیم؟

عاطفه شجری، متخصص پوست، مو و زیبایی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اشعه ماورای بنفش به سه طیف C، B، A تقسیم می‌شود که طیف C بسیار پرقدرت است، به همین دلیل به زمین نمی‌رسد و در لایه‌های اتمسفر و جو باقی می‌ماند اما طیف‌های A و B که درشت‌تر هستند از جو عبور می‌کنند و به زمین می‌رسند، درواقع این دو طیف طول موج بلندتری داشته که خود را به زمین می‌رسانند و این قدرت را دارند که از لایه‌های پوست نیز عبور کرده و وارد رنگدانه‌های پوست شوند.

وی بیان کرد: کک و مک، التهاب پوستی، گرمازدگی، آفتاب سوختگی و اگزما از جمله عوارض ‌تابش بیش از حد اشعه‌ فرابنفش و تاثیر پرتوهای UV بر انسان‌هاست که عوارض ‌ بلندمدتی نیز به همراه خواهد داشت. 

این متخصص پوست و مو ادامه داد: ایجاد لکه‌های عمیق روی پوست، تیرگی پوست و بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان پوست از عوارض بلندمدتی است که پرتوهای ماورای بنفش برای انسان به بار می‌آورند.

شجری با بیان اینکه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، عینک‌های دودی، چترهای محافظ و کم کردن رفت و آمد در ساعات میانی روز که شدت تابش خورشید بیشتر است از جمله راهکارهایی بوده که مردم می‌توانند برای در امان ماندن از مضرات اشعه‌های UV به کار گیرند، تصریح کرد: استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای ۵۰ درصد و مناسب پوست، به ویژه در ساعات اوج تابش خورشید یعنی از ۱۰ صبح تا ۱۶ بسیار حیاتی است و لباس‌های آستین‌دار و رنگ روشن که بازوها را می‌پوشانند، می‌توانند محافظ خوبی در برابر اشعه UV باشند.

وی عنوان کرد: محافظ‌های فیزیکی از پوست همان کرم‌های ضد آفتاب بوده که باید به مقدار کافی روی پوست قرار گیرد تا مانع برخورد و جذب اشعه UV در پوست شود، همچنین عینک آفتابی نیز با UV بالای ٤٠٠ انتخاب شود تا بتواند اشعه‌های نور خورشید را بگیرد.

شجری با بیان اینکه اشعه فرابنفش همیشه می‌تواند عارضه داشته باشد، گفت: آفتابی که به پوست می‌تابد زمینه‌ساز مشکلات پوست همچون پیری پوست خواهد شد و در درازمدت کلاژن پوست را از بین می‌برد، بنابراین لازم است افرادی که مدام در معرض آفتاب قرار دارند نسبت به سایرین خیلی بیشتر در معرض سرطان‌های پوستی هستند.

وی توصیه کرد: در صورتی که افراد کار مهمی ندارند در زمان پیک آفتاب یعنی از ساعت ٩صبح تا ۱۷ کمتر از خانه خارج شوند، حتما کرم ضدآفتاب را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از خانه استفاده کنند تا کرم ضدآفتاب در لایه‌های داخلی پوست وارد شود.

شجری در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که به‌خاطر شغل‌شان در معرض آفتاب هستند هر دو یا سه ساعت یکبار کرم ضدآفتاب را تمدید کنند چرا که بهترین و مرغوب‌ترین ضدآفتاب‌ها هم تجزیه و باید تمدید شود.

همچنین مهران چراغپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نور خورشید دارای امواج ماورابنفش است که موج خطرناک و مضر آن توسط لایه اوزون گرفته می‌شود، زمانی که بدن در معرض این اشعه قرار بگیرد موجب ایجاد مشکلات پوستی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میزان اشعه فرابنفش به زاویه تابش خورشید و عبور از لایه اوزون بستگی دارد، افزود: خورشید در تابستان با زاویه قائم‌تری می‌تابد و مقدار تابش انرژی فرابنفش در طول روز متفاوت است، میزان تابش این اشعه خطرناک در اوایل صبح به عدد دو و در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶ به اوج خود و عدد ۱۱ می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ساعت ۱۷ میزان تابش این اشعه روبه افول است، ادامه داد: در برخی روزهای سال از جمله روزهای گرم، درصد UV یا همان اشعه فرابنفش بالاتر رفته و در زمانی خاص میزان تابش آن به حد خطرناک می‌رسد به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند، افراد در این ساعات و در روزهایی که میزان این اشعه در سطح خطرناک است تا حد امکان در خانه بمانند و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

چراغپور با بیان اینکه درصورت بیرون ماندن از خانه از کلاه، پوشش مناسب عینک آفتابی و حتی‌الامکان در مناطقی که سایه است قرار بگیرید، گفت: اگر افرادی به هر علتی از جمله رفت و آمد به محل کار از خانه خارج می‌شوند باید سعی کنند در سایه باشند، البته میزان اشعه UV در سایه از بین نمی‌رود، اما حدود ۵۰ درصد کمتر می‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اشعه ماورای بنفش همیشه وجود داشته و خواهد داشت و با توجه به گرم شدن هوا نباید در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار بگیریم.

وی اضافه کرد: زمانی که شاخص UV به عدد ۱۰ و بالاتر می‌رسد به هیچ وجه نباید افراد در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، اما در زمانی که این شاخص اعداد کمتری را نشان می‌دهد حتما باید اصول محافظت از پوست و چشم‌ها را که بسیار ساده هستند رعایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha