• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403050805138
  • خبرنگار : 30057

اولین تولیدکننده ونتیلاتور در زمان کرونا از چالش‌های صادراتی گفت

«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش‌های صادراتی فناوران/پاسخ دیپلماتیک به روش دانش‌بنیان‌ها

«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش‌های صادراتی فناوران/پاسخ دیپلماتیک به روش دانش‌بنیان‌ها

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان اولین تولیدکننده دستگاه ونتیلاتور و مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حالی توانست صادرات یک و نیم میلیون دلاری را در کارنامه دانش‌بنیانی خود ثبت کند که به گفته آنها این موفقیت به سادگی کسب نشده است، چرا که به دلیل شرایط تحریم نیاز به گشایش LC است که این امر برای شرکت‌های ایرانی میسر نیست؛ ضمن آنکه مهلت ۴ ماهه برای رفع تعهد ارزی، چاله دیگری است که در مسیر رشد فناوران قرار گرفته است.

خسرو حیدری، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر این شرکت ۱۴ مصول دانش‌بنیان را در سبد محصولات خود دارد که ۱۰ مورد از این محصولات جزء محصولات نوع ۱ محسوب می‌شوند و دو مورد آنها در دسته محصولات نوع ۲ قرار دارند.

وی محصولات تولیدی این شرکت را دارای کاربردهای اتاق عمل بیمارستان‌ها و مراقبت‌های ویژه دانست و اظهار کرد: این سیستم‌ها برای بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این محصولات ماشین بیهوشی است. دستگاه ماشین بیهوشی EDP-Neptune با استفاده از ترکیب مقادیر مشخصی از گازهای مختلف و داروهای بیهوشی و با تنظیم نسبت این گازها می‌تواند میزان بیهوشی یا هوشیاری بیمار را کنترل کند. در طی عمل جراحی بیمار برای مدت مشخصی هوشیاری خود را از دست داده و مجددا پس از انجام عمل جراحی و با از بین رفتن اثر داروهای بیهوشی، فرد مجددا هوشیاری خود را بدست می‌آورد.

«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش‌های صادراتی فناوران/پاسخ دیپلماتیک به روش دانش‌بنیان‌ها

حیدری با بیان اینکه این دستگاه دارای گواهی استاندارد CE اروپا است و در بیش از ۱۰۰۰ مرکز درمانی نصب شده است، ادامه داد: انواع دستگاه‌های کمک تنفسی و ونتیلاتور از دیگر محصولات این شرکت است. در دوران شیوع کرونا دنیا با کمبود دستگاه ونتیلاتور مواجه ‌شد و دلیل آن شیوع بالای بیماری کووید ۱۹ و درگیر شدن دستگاه تنفسی بوده است و از آنجایی که در آن دوران به یک باره تعداد زیادی از هموطنان ما به این بیماری حاد تنفسی مبتلا شدند، نبود این دستگاه حیات آنها را به خطر انداخت.

حیدری با تاکید بر اینکه ۱۰ سال قبل از شیوع این بیماری، طراحی و ساخت این دستگاه‌ها در این شرکت آغاز شده بود، یادآور شد: در اختیار داشتن این فناوری در آن زمان برای کشور تبدیل به یک مزیت استراتژیک شد؛ چرا که در آن زمان رئیس جمهور امریکا طی انتشار توئیتی اعلام کرد که ۴ دستگاه ونتیلاتور به ایران هدیه می‌دهد و رئیس جمهور وقت ایران خطاب به رئیس جمهور امریکا نیز اعلام کرد ایران نیازی به دستگاه ونتیلاتور آنها ندارد و به اتکای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ظرفیت صادرات این دستگاه را دارد.

وی تاکید کرد: با بهره‌گیری از این دانش فنی در دوران کرونا ۶ هزار دستگاه ونتیلاتور را به تولید رساندیم و در حال حاضر این دستگاه‌ها در ۱۱۸ مرکز درمانی کشور اعم از مراکز درمانی مرزی تا مراکز تخصصی و فوق تخصصی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

دستگاه سی‌تی اسکن

حیدری خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها سال گذشته با حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، خط تولید سی تی اسکن ۱۶ اسلایس را افتتاح کردیم و امیدواریم با استمرار این حمایت‌ها، در آینده در زمینه تصویربرداری بتوانیم دستگاه‌های جدیدتری را به تولید برسانیم.

وی دستگاه سی تی اسکن EDP-۱۶ را یک دستگاه تصویربرداری پزشکی با تکنولوژی بسیار پیشرفته و استراتژیک توصیف کرد که کنسول آن می‌تواند ۱۲ تصویر را در یک ثانیه بازسازی کند و ابعاد ماتریس بازسازی آن ۱۰۲۴x۱۰۲۴ بوده و قابلیت نرم‌افزاری سیستم، امکان تنظیم اتوماتیک mA را فراهم کرده است.

مدیر عامل این شرکت، سی ‌تی اسکن ‌مولتی ‌اسلایس را سی ‌تی‌اسکن مخصوصی دانست که با داشتن ردیف دتکتورهای چندتایی می‌تواند به طور همزمان از طریق اسلایس‌های متفاوت دور نواحی مختلف بدن، داده‌های توموگرافی تهیه کند و یادآور شد: دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس به معنای این است که می‌تواند با هر بار چرخش گانتری در طول زوایای بین ۰ تا ۳۶۰ درجه، ۱۶ تصویر را به صورت همزمان ثبت و بازسازی کند و علاوه بر تصویربرداری به صورت Axial یا محوری در تمامی زوایا امکان تصویربرداری به صورت اسپیرال نیز وجود دارد.

«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش‌های صادراتی فناوران/پاسخ دیپلماتیک به روش دانش‌بنیان‌ها

وی با تاکید بر اینکه در این دستگاه ممنوعیت سنی برای بیماران وجود ندارد، خاطر نشان کرد: بعد از قرارگیری صحیح بیمار، امکان انتخاب پارامترهای مورد نظر برای تصویربرداری از بیمار از طریق واسط کاربری وجود خواهد داشت. هنگامی که تصویربرداری آغاز می‌شود، با اکسپوز اشعه از تیوب اشعه ایکس، گانتری دور بیمار شروع به چرخش می‌کند. دتکتورها اشعه ‌ایکس تضعیف‌شده را بعد از عبور از بدن بیمار جمع‌آوری کرده و به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. سپس سیستم دریافت داده (Data Acquisition System) سیگنال‌های الکتریکی را دریافت و به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل کرده و با اعمال تکنیک‌های بازسازی تصویر، تصاویر بازسازی شده روی صفحه کامپیوتر قابل مشاهده خواهد بود.

مشکلاتی که تحریم به صادرات دانش‌بنیان وارد کرد

حیدری با اشاره به توانمندی صادراتی این شرکت، تاکید کرد: در سال گذشته حدود یک و نیم میلیون دلار به کشورهای اطراف و سایر کشورهای جهان صادرات داشته‌ایم، ولی این مسیر به سادگی به دست نیامده است.

وی با اشاره به چالش‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: مهمترین چالش‌های ما در این زمینه، این است که ارز حاصل از صادرات را باید در مدت ۴ ماه رفع تعهد کنیم، ولی نیاز است شرایطی فراهم شود که مدت زمان رفع تعهد شرکت‌ها طولانی‌تر شود؛ چرا که ما از یک طرف محصولات خود را به وزارت بهداشت و یا مراکز درمانی ارائه می‌دهیم و از طرف دیگر مطالبات ما از این مراکز خیلی دیر محقق می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: تحقق دیر هنگام مطالبات در شرایطی است که سرمایه در گردش ما با محدودیت‌هایی مواجه است و اگر بخواهیم از منابع جاری بانک‌ها بهره‌برداری کنیم، با بهره‌های سنگینی اعطا می‌شود.

وی، چالش‌های گمرکی را از دیگر چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات دانست و افزود: مشکل عمده دیگری که داریم، این است که ما قادر به رقابت با سایر کشورها نیستیم، چرا که شرکت‌های سایر کشورها، محصولات خود را به صورت شرایطی واگذار می‌کنند، ولی ما این توان مالی را نداریم که مهمترین دلیل آن عدم امکان گشایش LC برای شرکت‌های ایرانی است. گشایش ال سی در تجارت یک مزیت مناسب برای شرکت‌ها است و وجود شرایط تحریم بر فعالیت ما اثرگذار است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر ضرورت رفع چالش‌های مسیر توسعه فناوری، اظهار کرد: این شرایط در حالی در کشور وجود دارد که در کشور با وجود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، در زمینه تجهیزات پزشکی توانمندی‌های زیادی داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha