• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403050805130
  • خبرنگار : 71631

یونسکو یادبودهای یک مجسمه‌ساز چیره‌دست را ثبت کرد

یونسکو یادبودهای یک مجسمه‌ساز چیره‌دست را ثبت کرد

مجموعه‌ای از مجسمه‌های «کنستانتین برانکوزی»، مجسمه‌ساز چیره‌دست رومانیایی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

به گزارش ایسنا، یونسکو مجموعه‌ای از مجسمه‌های نصب‌شده در فضای باز، اثر استاد مدرنیست رومانیایی «کنستانتین برانکوزی» را به فهرست مکان‌های میراث جهانی خود اضافه کرد و از جایگاه آنها به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های هنر عمومی قرن بیستم تجلیل کرد.

«رویترز» نوشت، «برانکوزی»، این مجموعه فضای باز را از جمله مجسمه «ستون بی‌نهایت» در «ترگو ژی»، شهری کوچک واقع در جنوب غربی رومانیا قرار دارند، در فاصله ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۸ میلادی به عنوان ادای احترام به سربازان جان‌باخته در جنگ جهانی اول ساخت.

پنج چیدمان مجسمه‌سازی که در محوری به طول ۱.۵ کیلومتر در امتداد «خیابان قهرمانان» مرکزی «ترگو ژی» قرار گرفته‌اند، یکی از معدود آثار «برانکوزی» هستند که در رومانی قرار دارند.

یونسکو یادبودهای یک مجسمه‌ساز چیره‌دست را ثبت کرد

وزیر فرهنگ رومانی گفت: «این عنوان اعطاشده ما را مجبور می‌کند از مجموعه یادبود محافظت کنیم، آن را برای نسل‌های آینده و برای حافظه فرهنگی بشریت سالم نگه داریم.»

«برانکوزی» در روستای کوچک هوبیتا در نزدیکی کوه‌های کارپات به دنیا آمد، اما بیشتر عمر خود را در پاریس زندگی کرد.

او در سال ۱۹۰۴ وارد پاریس شد و در نهایت زیر نظر «آگوست رودن» کار کرد. «برانکوزی» در سال ۱۹۰۷ کارگاه «رودن» را ترک کرد و به یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم میلادی تبدیل شد.

یونسکو یادبودهای یک مجسمه‌ساز چیره‌دست را ثبت کرد

کمیته میراث جهانی یونسکو چهل و ششمین نشست خود را از ۲۱ تا ۳۱ جولای ۲۰۲۴ (۳۱ تیر تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در دهلی نو (هند) برگزار کرده و در این اجلاس ۲۷ مکان پیشنهادشده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو و وضعیت حفاظت از ۱۲۴ مکان که قبلاً در فهرست میراث جهانی و همچنین در فهرست میراث جهانی در خطر ثبت شده‌اند، در حال بررسی دارد.

یونسکو یادبودهای یک مجسمه‌ساز چیره‌دست را ثبت کرد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha