• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403050804503
  • خبرنگار : 50444

اعلام ۲ مورد گرمازدگی در شهرستان اسفراین به اورژانس

اعلام ۲ مورد گرمازدگی در شهرستان اسفراین به اورژانس

ایسنا/خراسان شمالی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌‎های پزشکی اسفراین از دو مورد ابتلا به گرمازدگی در این شهرستان خبر داد.

صغری قلی‌پور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در ۴۸ ساعت گذشته، تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به ۳۹ ماموریت اعزام شدند که از این تعداد دو مورد گرمازدگی گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنگام گرمازدگی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، گفت: از دو روز گذشته تا دیشب، ۱۰۶ مورد تماس با اورژانس ۱۱۵ برقرار شد که  ۳۹ مورد منجر به اعزام آمبولانس شده است.

وی به مردم توصیه کرد در صورت امکان از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر در معرض آفتاب قرار نگیرند و در صورت الزام، از کلاه لبه دار، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کرده و نوشیدن آب به مقدار زیاد را در این روزها فراموش نکنند.

قلی‌پور افزود: وقتی هوا گرم می‌شود بدن سعی می‌کند با افزایش تعریق خود را خنک کند. بنابراین فعالیت شدید در هوای گرم و مرطوب خطر گرمازدگی را افزایش می دهد که در نتیجه باید فعالیت ورزشی شدید نداشته باشیم.

وی افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر چهار سال، افراد دارای مشکلات قلبی و دارای اضافه وزن و کسانی که داروهای خاص استفاده می‌کنند را از جمله افرادی عنوان کرد که بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اسفراین، پوست مرطوب و قرمز، تنفس سریع، تعریق، ضعف و رخوت، گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ را از علائم گرمازدگی خفیف و پوست خشک و داغ، رنگ پریدگی، افت فشار خون و احتمال بی‌هوشی، سرگیجه، نبض ضعیف و رنگ پریدگی را از علائم گرمازدگی شدید یا شوک گرمایی برشمرد.

به گفته وی، پوشیدن لباس‌های گشاد، خنک و رنگ روشن، استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه لبه دار و عینک آفتابی، کاهش فعالیت ورزشی شدید و افزایش مصرف مایعات از راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی است.

قلی‌پور در خصوص کمک‌های اولیه به افراد گرما زده نیز گفت: خارج کردن لباس اضافی، دوش آب سرد، استراحت در محل خنک، استفاده از حوله مرطوب و آغشته به آب سرد، خوابیدن به پشت و بالا قراردادن پاها از سطح قلب از نکاتی است که باید جدی گرفته شود.

وی از مردم خواست در صورت مواجهه با علائم گرمازدگی، رعایت تمام نکات اعلام شده را در دستور کار خود قرار دهند و در صورتی که تا یک ساعت علائم گرمازدگی کاهش پیدا نکرد، حتما با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا اقدامات اولیه توسط تکنسین‌ها انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha