• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403050302341
  • خبرنگار : 50643

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی:

جوانی جمعیت عامل مهم در تقویت استقلال، امنیت و اقتدار کشور است

جوانی جمعیت عامل مهم در تقویت استقلال، امنیت و اقتدار کشور است

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: جوانی جمعیت یکی از شاخصه‌های مهم توسعه‌، نشان‌دهنده پویایی و بالندگی جامعه بوده و عامل مهمی در تقویت استقلال، تحقق امنیت و افزایش اقتدار کشور است.

تراب محمدی روز چهارشنبه در دومین رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت که قبل از ظهر امروز در سالن شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در دهه‌های گذشته بر اثر اجرای سیاست‌های رشد جمعیتی همچون تک فرزندی و فرزند کمتر زندگی بهتر، وقفه‌ای در روند جمعیتی کشور پدید آمد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوشبختانه با توصیه‌ها و هشدارهای مقام معظم رهبری قانون جوانی جمعیت در مجلس به تصویب رسید و حداقل در بسیاری از استان‌ها بحث جوانی جمعیت، ازدواج، طلاق و فرزندآوری تثبیت شد که تا حدودی جلوی این معضل گرفته شد.

وی اضافه کرد: پیری جمعیت و کاهش نسل جوان مولد، فعال و پویا یک تهدید راهبردی بالفعل برای تمدن ایران زمین است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از نظر ارزشی و هنجاری، خانواده ایرانی از دیرباز به دلیل سنت‌های ملی، وطنی و تعالیم والای اسلامی، خانواده‌ای فرزندخواه و فرزند دوست بوده‌است.

وی ادامه داد: تک فرزندی و دو فرزندی الگوی ایده آل خانواده‌های ایرانی نیست، اما به دلیل تغییرات فرهنگی، تاثیر از شرایط اقتصادی و همچنین فرهنگ غرب متاسفانه به گفتمان مردم تبدیل شده است. 

وی تاکید کرد: از این رو حفظ، ارتقای سلامت و جوانی جمعیت از اولویت‌های حیاتی و اساسی کشور در دهه‌های فعلی است و باید در این زمینه نگاه راهبردی و کلانی داشته باشیم.

محمدی اذعان کرد: یکی از ابزارهای قوی شدن ایران عزیز، حفظ اکثریت جمعیت جوان کشور است و ایران جوان پشتوانه سرمایه‌های اقتصادی کشور، ضامن امنیت و جایگاه کشور در منطقه و دنیا است. 

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های مهم صنعتی و اقتصادی کشور است، گفت: کاهش نرخ جمعیت فعال و جوان، مخاطره جدی برای آینده و توسعه استان خواهد بود.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: باتوجه به روند کاهش باروری، موالید و افزایش پیری جمعیت ضرورت مداخله هوشمندانه برای معکوس کردن آن از طرف دولت، سیاست‌گذاران و مردم عزیز به خصوص نهادهای مردمی اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه موضوع فرزندآوری دارای ۲ بعد مهم فرهنگی و اقتصادی است، تشریح کرد: در بُعد فرهنگی، فرهنگ‌سازی، اغنا، همراهی افکار عمومی و تصویب‌گذاری فرزند بیشتر زندگی بهتر ضروری است.

وی افزود: ارتقای کرامت، مقام و منزلت مادر، ارزشمندی فرزندآوری در باور ما ۲ اولویت مهم و اساسی فرهنگی دیگر در این حوزه است.

محمدی ادامه داد: در بُعد اقتصادی حمایت دولت در راستای قانون جوانی جمعیت، اعطای تسهیلات بانکی از جمله وام ازدواج، وام مسکن و زمین برای خانواده‌هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند باید به صورت جدی توسط بانک‌ها و ادارات پیگیری شود.

وی مطرح کرد: اجرای همزمان سیاست‌های فرهنگ‌سازی ازدواج و فرزندآوری به همراه تسهیل شرایط اقتصادی و معیشتی ۲ مکانیزم مورد نیاز برای مقابله با میزان کاهش باروری و رشد جمعیت است.

وی اعلام کرد: فرصت طلایی پنجره جمعیت را نباید از دست داد چراکه میلیون‌ها دختر و پسر در آستانه ازدواج هستند که اگر ازدواج نکنند، سن مناسب ازدواج و باروری را پشت سر خواهند گذاشت.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه درمان زوج‌های نابارور، پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصدی درمان ناباروری و تجهیز مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان انجام داده است. 

وی اضافه کرد: از اقدامات چشمگیر دولت سیزدهم در استان برای ارتقای سلامت فرزندان این مرز و بوم همگان با سطح کشور، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن هفت سالگی در مراکز پزشکی دولتی و اجرای طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال با پرداخت اعتبار ۱۶ قلم کالا بود.

وی بیان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جزو اولین قوانین مهمی بود که در ماه‌های آغازین دولت سیزدهم در مجلس تصویب و دولت به دلیل اعتقاد راسخ به اهمیت این موضوع خود را مکلف به اجرای دقیق و کامل آن دانست.

محمدی در خاتمه سخنان خود گفت: در سال‌های اخیر باروری در کشور شیب نزولی به خود گرفته و براساس آمارهای موجود، نرخ باروری از ۲.۱ درصد از سال ۹۵ به ۱.۷۴ در سال ۹۸ رسیده و در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به بعد این روند کاهشی است که این موضوع خطر جدی برای آینده کشور و همچنین استان ما به ارمغان دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha