• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403050201162
  • خبرنگار : 71963

سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) رونمایی شد

سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) رونمایی شد

سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همزمان با برگزاری اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و در تاریخ اول مرداد ۱۴۰۳ رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه ISC گفت: سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری نقش و جایگاه برجسته­ ای در توسعه و تعالی کشورها، به خصوص در زمینه تولید علم و فناوری ایفا  می ­کنند. از این رو، شناسایی سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری کشورها از اهمیت فراوانی برخوردار است. نظر به اهمیت و ضرورت این امر و فقدان درگاه جامعی برای شناسایی و مدیریت اطلاعات سرآمدان علمی و فناوری در سطح کشور و جهان اسلام، سامانه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با رسالت شناسایی و مدیریت اطلاعات سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری ایران و کشورهای اسلامی با آدرس https://saramad.isc.ac ایجاد گردیده است. در این سامانه، برای هر یک از سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری صفحه شخصی ایجاد شده است که کارنامه جامعی از افتخارات آنان شامل کسب جوایز گوناگون ملی و بین ­المللی در طی سال­ های مختلف نشان داده می­ شود.

فاضل زاده افزود: این سامانه ضمن ایجاد مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی از یک سو و افزایش رؤیت­ پذیری سرآمدان علمی و فناوری ایران و جهان اسلام از دیگر سو، می­ تواند به عنوان پایگاه داده جامعی از افتخارات پژوهشگران و ابزاری برای کمک به متولیان علمی و فناوری کشور به کار گرفته شود. این سامانه می­ تواند زیرساخت­ های لازم برای نهادهای علمی و فناوری کشور را جهت آگاهی از عملکرد آن­ها به لحاظ سرآمدی علمی، فناوری و نوآوری ایجاد کرده و با ارائه چشم اندازی از سمت و سوی حرکت کشور در این خصوص به سیاستگذاری و برنامه­ ریزی برای توسعه علمی و جامع کشور یاری رساند.

*اهداف سامانه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری

شناسایی، گردآوری و معرفی مستمر سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری ایران و کشورهای اسلامی؛

استانداردسازی تعریف سرآمدی علمی، فناوری و نوآوری؛

ساماندهی و اعتبارسنجی جشنواره­ها و جوایز؛

ایجاد زیرساخت­ های لازم برای نهادهای علمی در کشور جهت آگاهی از عملکرد آن­ها به لحاظ سرآمدی علمی، فناوری و نوآوری؛

ایجاد زیرساخت جهت کمک به متولیان علمی و فناوری کشور.

*ویژگی­ های سامانه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری

رئیس موسسه ISC گفت این سامانه دارای ویژگی هایی است که می توان به این موارد اشاره کرد:

- اطلاعات برگزیدگان جوایز ملی و بین المللی گوناگون همچون جایزه مصطفی (ص)، کامستک، فیلدز، TWAS، نخبگان البرز، ابوریحان بیرونی، رازی، شیخ بهایی، جوان خوارزمی، نوآوری و فناوری خوارزمی، پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور، استاد نمونه کشوری، استاد ممتاز کشوری، جوایز فرهنگستان­ ها، جوایز بنیاد ملی نخبگان، جوایز انجمن های علمی و همچنین پژوهشگران پراستناد در طی سال های مختلف نمایش داده می شود. امکان جستجوی سرآمدان بر اساس سال، جایزه و وابستگی سازمانی نیز فراهم گردیده است.

- برای هر یک از سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری صفحه شخصی ایجاد شده است که کارنامه افتخارات کسب شده در طی حیات علمی  وی شامل کسب جوایز ملی، جوایز بین­ المللی، جوایز فرهنگستان ­ها، جوایز انجمن ­های علمی، جوایز بنیاد ملی نخبگان و کسب عنوان پژوهشگر پراستناد به تفکیک نمایش داده می­ شود.

-  از دیگر ویژگی ­های این سامانه می­ توان به ارتباط با سامانه دانا از طریق ISC-ID و مشاهده فهرست بروندادهای علمی پژوهشگران اشاره کرد.

- پژوهشگران می توانند با مراجعه به سامانه سرآمدان به بارگزاری مستندات افتخارات خود پرداخته تا پس از بررسی در لیست سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری قرار گیرند.

- با توجه به چندزبانه بودن سامانه سرآمدان، امکان شناسایی سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری جهان اسلام با زبان های گوناگون فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی فراهم آمده است.

فاضل زاده گفت: تا کنون، بیش از پانزده هزار سرآمد علمی، فناوری و نوآوری شناسایی شده است که شامل جوایز و جشنواره­ های گوناگونی همچون جایزه مصطفی (ص)، جایزه کامستک، جایزه آکادمی جهانی علوم (TWAS)، مدال فیلدز، جشنواره بین­ المللی خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی، جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی، جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور، استاد نمونه کشوری، جشنواره بین­المللی فارابی، جشنواره ملی    فن‌­آفرینی شیخ بهایی، جایزه نخبگان البرز، جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، جایزه انجمن شیمی ایران، جشنواره علامه طباطبایی و جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی می‌باشد و برگزیدگان این جوایز و جشنواره­ ها در طی سال­ های مختلف نمایش داده می ­شوند.

به گزارش روابط عمومی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، کلیه اعضای محترم هیأت علمی می توانند اطلاعات و مستندات سرآمدی خود را به همراه تصویری از لوح تقدیر به آدرس saramad@isc.ac ارسال نمایند. همچنین امکان بارگذاری اطلاعات مرتبط از طریق وبگاه سامانه سرآمدان فراهم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha