• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403042617256
  • خبرنگار : 30057

دستاورد جدید دانش‌بنیان‌ها در صنعت هوایی

ساخت قطعات تحریمی هواپیما با آلیاژهای ضدخوردگی بومی

ساخت قطعات تحریمی هواپیما با آلیاژهای ضدخوردگی بومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در گذشته به دانش فنی آلیاژهای منیزیمی دست یافته بود، اکنون با توسعه این آلیاژها، قطعات مصرفی هواپیما مقاوم به اکسایش و خوردگی را تولید کرده که به‌زودی به شرکت‌های هواپیمایی تحویل داده می‌شود و به گفته آنها این قطعات با افزایش ۱۰ برابری قیمت به کشور وارد می‌شدند، ولی این شرکت با قیمت حدود ۲ هزار دلار این قطعات را برای کشور تامین می‌کند.

دکتر بهزاد نائبی، پژوهشگر و عضو مؤسس این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما بعد از اینکه تعداد آلیاژهای منیزیم را توسعه دادیم، و برای اولین بار در خاورمیانه محصولات شکل‌دهی شده را تولید کردیم، فعالیت خود را به سمت تولید یکسری قطعات بومی‌سازی شده مبتنی بر این آلیاژها معطوف کردیم.

وی تولید این قطعات را در راستای تعمیر و نگهداری از تجهیزات صنعت هوایی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر صنعت هوایی کشور در لیست تحریم‌ها قرار دارد و تعمیر و نگهداری از هواپیماهای موجود کاری سخت و پیچیده است؛ چرا که هواپیماها دارای یکسری آلیاژهای منیزیمی هستند که باید در تعمیرات دوره‌ای تعویض شوند.

نائبی خاطرنشان کرد: این قطعات مربوط به بخش‌های بدنه و همچنین بخش‌های کاربردی هواپیما مانند قسمت‌های مربوط به گاز رسانی، شفت‌ها و لوله‌ها و حتی محفظه‌هایی که از آنها هوا عبور می‌کنند، است.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه این قطعات در هواپیما، مصرفی محسوب می‌شوند، یادآور شد: طبق استانداردهای هوایی، تا آنجایی که ممکن است، وزن هواپیما باید کاهش یابد و منیزیم نسبت به تمام فلزات دیگری‌ که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک فلز سبک است و مساله اصلی و مهم منیزیم، خوردگی آن است.

وی اضافه کرد: فلز منیزیم در برابر اکسایش و اکسیداسیون و سایش مقاومت پایینی دارد، از این رو عمده قطعات مبتنی بر منیزیم که برای هواپیما ساخته می‌شوند، بعد از مدتی به دلیل خراب شدن و خوردگی و ساییدگی باید تعویض شوند. در این زمینه ما به دانش فنی ساخت آلیاژهایی برای این قطعات با قابلیت مقاومت در برابر خوردگی دست یافته‌ایم.

به گفته این فناور، آلیاژهای تولید شده، علاوه بر اینکه مقاومت بالایی در برابر اکسایش و خوردگی دارند و دیرتر مساله خوردگی در آنها رخ می‌دهد، از این نوع آلیاژ برای تولید این قطعات مصرفی هواپیما استفاده کردیم.

نائبی با بیان اینکه قطعات مصرفی هواپیما عموما آمریکایی و اروپایی هستند، ادامه داد: این کشورها این قطعات را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و یا با قیمت‌های بالا از طریق چند واسطه به کشور وارد می‌شوند، ولی ما این قطعات را بر اساس استانداردهای موجود به تولید می‌رسانیم.

وی با تاکید بر اینکه این قطعات مصرفی هواپیما بر اساس سفارش مشتریان به تولید رسیده است، افزود: مشتریان ما تعدادی خطوط هواپیما هستند و قطعات تولیدشده برای این شرکت‌ها هم مربوط به بخش‌هایی از بدنه و هم بخش‌های مربوط به رساننده هوای گرم به شیشه می‌شود.

وی با بیان این که نمونه اولیه این قطعات ساخته شده‌اند، اضافه کرد: قطعات ساخته شده در حال تحویل به شرکت‌های متقاضی است.

این محقق با بیان اینکه قطعات ساخته شده بر اساس استانداردهای بین‌المللی است، گفت: ما بر اساس این آلیاژها محصولات کمک توانبخشی را نیز به تولید رساندیم که تا اواخر تابستان وارد بازار می‌شوند.

نائبی با اشاره به روند تعمیرات هواپیما در کشور، توضیح داد: تاکنون این قطعات مصرفی در کشور تولید نمی‌شدند و از طریق واسطه‌های مختلف از منابع مختلفی، خریداری و به کشور وارد می‌شدند و با افزایش ۱۰ برابری قیمت به کشور وارد می‌شدند. با فعالیتی که ما در این زمینه آغاز کردیم، قطعه‌ای که تاکنون با قیمت ۱۰ هزار دلار به کشور وارد می‌شد، ما آن را با قیمت حدود ۲ هزار دلار برای کشور تامین می‌کنیم.

مدیر عامل این شرکت افزود: نتایج تحقیقات ما نه تنها خروج ارز از کشور را کاهش داده است، بلکه قطعه ساخته آن کاملا بومی است، به عبارت دیگر از تولید آلیاژ، استحکام آن و قطعه نهایی تولید شده کاملا در کشور تولید می‌شود که این امر موجب ارتقای توان فنی کشور نیز شده است.

نائبی با انتقاد از عملکرد نهادهای حامی شرکت های دانش بنیان به ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: این نهادها دارای فرآیندهای بوروکراتیک طویلی هستند ضمن آنکه بسیار تابع سیاستگذاری است و اکنون که در حال انتقال دولت هستیم، کلیه فعالیت آنها متوقف شده است. ما تاکنون موفق به دریافت هیچ تسهیلاتی از صندوق نوآوری نشدیم.

وی با بیان اینکه در زمینه پروژه ساخت قطعات هواپیما هیچ تسهیلاتی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت نکردیم، ادامه داد: ما نه تنها برای این طرح بلکه برای سایر فعالیت‌هایمان همچون اشتغال زایی، خرید سوله و کارگاه که درخواست دریافت تسهیلات دادیم، هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت. این نهادها آنقدر مراحل بوروکراسی و کاغذبازی دارند که ما موفق به انجام این مراحل نمی‌شویم. شرکت هایی مانند ما که شرکت‌های کوچک هستند و در حال رشد هستیم و تصور بر این است که روح و سیاست وجودی صندوق نوآوری، حمایت از این نوع شرکت‌ها است، ولی اکنون تبدیل به کارگاه و بنگاه اقتصادی شده که وام‌ها و تسهیلات به شرکت‌های بزرگی که سودآوری دارند، اعطا می‌شود.

نائبی با بیان اینکه در این فرآیند شرکت‌های کوچک گیر می‌کنند، یادآور شد: شرکت‌هایی همانند ما برای دریافت سرمایه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و ناگزیر هستند که هر بار سرمایه‌گذار خصوصی را وارد کنند که این سرمایه‌گذارها نیز بخش عمده‌ای از دانش فنی را می‌خواهند.

به گفته وی این شرکت برای تولید قطعات مصرفی هواپیما بر اساس دانش فنی بومی، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مدد گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۲۹ ۲۲:۴۷

Poa شو باید از سازمان هواپیمایی بعدش از easa بگیرید بعد به ایرلاین های داخلی بفروشید