• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403041913426
  • خبرنگار : 50124

سفیر نیکاراگوئه در ایران:

رابطه سیاسی قوی از رابطه تجاری حفاظت خواهد کرد

رابطه سیاسی قوی از رابطه تجاری حفاظت خواهد کرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سفیر کشور نیکاراگوئه در ایران گفت: باید روابط سیاسی بین ایران و نیکارگوئه تقویت شود تا بتوان از این طریق، روابط تجاری بین دو کشور را تقویت کرد. ما علاقه‌مند به تقویت روابط سیاسی و تجاری بین دو کشوریم، رابطه سیاسی قوی از رابطه تجاری حفاظت خواهد کرد.

رامون مونکادا کولیندرس امروز (۱۹ تیر ماه) در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تجاری کشور نیکاراگوئه با استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه این سفر فرصتی را ایجاد کرد تا تعاملات اقتصادی بین این کشور و این استان تقویت شود، اظهار کرد: توافقنامه‌ای بین دو کشور ایران و نیکاراگوئه با هدف داشتن روابط تجاری در دولت سیزدهم بسته شده است.

وی با بیان اینکه محصولات صادراتی از ایران به نیکاراگوئه باید از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت در بازار این کشور باشند، توضیح داد: رشد تجاری ایران قابل مقایسه با کشور نیکاراگوئه نیست و ایران یک کشور با پتانسیل‌های بالا در حوزه‌های مختلف بویژه گردشگری است.

او با بیان اینکه نیکاراگوئه یکی از واردکننده‌های سیمان است، ادامه داد: تنوع محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری بسیار بالاست و می‌توانیم تجارت با این استان را گسترش دهیم.

سفیر کشور نیکاراگوئه در ایران گفت: عمده محصولات وارادتی به نیکاراگوئه از آمریکاست، اگر بخواهیم محصولات ایرانی را جایگزین محصولات آمریکایی کنیم، باید این محصولات رقابت‌پذیر باشند.

وی با اشاره به اینکه نیکاراگوئه درصدد احداث یک کانال ۲۰ کیلومتری برای جایگزین شدن به جای کانال پاناما برای کشتیرانی است، بیان کرد: خاکبرداری و تعریض رودخانه یک عملیات اجرایی بزرگ است و درصددیم از توانایی کشورهای دوست برای اجرای این پروژه استفاده کنیم. همچنین برای اجرای این پروژه نیازمند آهن و سیمان هستیم و زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مونکادا کولیندرس با اشاره به اینکه نیکاراگوئه یک کشور کشاورزی محسوب می‌شود و تولید گوشت قرمز در این کشور بالاست، اظهار کرد: این کشور در زمینه کشاورزی پیشرفته نیست. بنابراین برای توسعه و تقویت بخش کشاورزی این کشور نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته، کود اوره و آمونیاک هستیم.

سفیر کشور نیکاراگوئه گفت: معادن طلا و نقره بسیاری در کشور نیکاراگوئه وجود دارد. همچنین قهوه بسیار با کیفیتی در این کشور تولید می‌شود، اما در حوزه استانداردسازی محصولات با مشکلاتی مواجهیم.

وی بیان کرد: در نیکاراگوئه عموماً درصد کمی از افراد از فرش استفاده می‌کنند، اما در کشورهای مکزیک و آمریکا سابقه استفاده از فرش وجود دارد. بنابراین برای فروش فرش باید زمینه‌سازی شود.

مونکادا کولیندرس با تاکید بر اینکه کشور نیکاراگوئه در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر قوی است، گفت: ۹۹ درصد برق خانگی این کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است، اما در زمینه تامین برق صنعت باید منبع جدید پیدا کنیم.

رابطه سیاسی قوی از رابطه تجاری حفاظت خواهد کرد

اتاق‌های بازرگانی در زمینه آموزش توسعه پایدار صادرات ورود داشته باشند

در ادامه هادی شهپر، رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی مالزی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های کشور ایران تنوع‌دهی به تولید محصولات و تنوع مقاصد صادراتی است، اظهار کرد: براساس این سیاست به دنبال این هستیم تا مقاصد صادراتی کشور متنوع شود.

وی ادامه داد: ارتباط خوبی با بلوک‌های منطقه‌ای شرق برای تجارت ایجاد شده و کشور ایران عضو پیمان شانگهای و بریکس است، تنوع محصولات صادراتی ایران بالاست و می‌توان از ظرفیت برای صادرات محصولات به کشورهای آمریکای لاتین و منطقه شرق آفریقا استفاده کرد.

شهپر با بیان اینکه کشور نیکاراگوئه ویترین کشورهای آمریکای لاتین است، گفت: پنج درصد تجارت جهانی از طریق کانال پاناما انجام می‌شود و نزدیکی کشور نیکاراگوئه به این کانال، یک جایگاه استراتژیک برای این کشور فراهم کرده است.

رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی مالزی با اشاره به اهمیت تجارت پایدار، بیان کرد: یکی از معضلات بزرگ صادرات ایران، موقت بودن آن است. بنابراین باید به سمت صادرات پایدار محصولات حرکت کنیم، به همین منظور در صادرات باید به مقوله‌های مردم، محیط‌ زیست، رفاه، تولید و پروسه آن توجه شود، کشور هنوز به بلوغ صادراتی نرسیده است.

وی تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی در زمینه آموزش توسعه پایدار صادرات ورود داشته باشند، اقتصاد دنیا در چند سال آینده به سمت شرق پیش خواهد رفت و سفرهای رئیس جمهور شهید به کشورهای شرقی و آمریکای لاتین در راستای همین هدف بود و اهمیت سواحل مکران نیز به همین دلیل است، زیرا راه دریایی چین از این سواحل عبور می‌کند.

رابطه سیاسی قوی از رابطه تجاری حفاظت خواهد کرد

چهارمحال و بختیاری جزو بزرگترین تولیدکننده‌های اوره و سیمان در کشور است

 شهرام زارع، رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه تولیدات بسیار خوبی در این استان وجود دارد، اظهار کرد: این استان جزو بزرگترین تولیدکنندگان اوره و سیمان در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه این استان آمادگی واردات برخی محصولات مانند گوشت قرمز را از نیکاراگوئه دارد، گفت: تاجران این استان آمادگی همکاری با این کشور را در زمینه واردات گوشت قرمز دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری، او با اشاره به اینکه زنجیره ارزش محصولاتی مانند بادام و ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده است، بیان کرد: عمده محصول تولیدی بادام این استان به کشور هند صادر می‌شود، آمادگی صادرات این محصولات به کشور نیکاراگوئه وجود دارد.

زارع به اشاره به سفر شهید آیت‌الله رئیسی به کشور نیکاراگوئه، افزود: تعاملات اقتصادی بین این دو کشور می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha