• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403041913265
  • خبرنگار : 71654

راه‌اندازی یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان در استرالیا

راه‌اندازی یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان در استرالیا

این سیستم دارای پردازنده‌های گرافیکی «NVIDIA H۱۰۰ Tensor Core» با ۹۴ گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا است که یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد.

به گزارش ایسنا، استرالیا یک سیستم رایانه‌ای با کارایی بالا(HPC) توسعه داده است که در بین ۵۰۰ دستگاه برتر در سراسر جهان رتبه ۷۲ را از آن خود کرده است.

به نقل از آی‌ای، این سیستم ۱۴.۵ میلیون دلاری که با نام ویرگا(Virga) شناخته می‌شود، اولین سیستم از نوع خود در استرالیا است و بر روی سرورهای «Dell PowerEdge XE۹۶۴۰» ساخته شده است.

این سیستم جدید توسط آژانس ملی تحقیقات استرالیا، با هدف ارائه زیرساخت‌های محاسباتی لازم برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تقویت صنعت و اقتصاد کشور ساخته می‌شود.

النور هانتینگتون(Elanor Huntington)، مدیر اجرایی دیجیتال و تأسیسات ملی در آژانس ملی تحقیقات استرالیا می‌گوید: سیستم‌های محاسباتی با کارایی بالا مانند ویرگا نقش مهمی در کار رباتیک و حسگری ما دارند و برای استراتژی ملی رباتیک که به تازگی برای افزایش رقابت و بهره‌وری صنعت استرالیا راه‌اندازی شده است، حیاتی هستند.

سیستم محاسباتی پیشرفته

مرکز داده کانبرا(CDC) خانه خوشه ویرگا است. نام این خوشه از یک پدیده هواشناسی مربوط به باران گرفته شده است که قبل از برخورد با زمین تبخیر می‌شود.

خوشه محاسباتی ویرگا مجهز به پردازنده‌های گرافیکی «NVIDIA H۱۰۰ Tensor Core» است که برای تقویت یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. هر GPU دارای ۹۴ گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا است.

این خوشه همچنین دارای موتور ترانسفورماتور است که عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی سرعت می‌بخشد و امکان آموزش مدل‌های بزرگ را در عرض چند روز یا حتی چند ساعت فراهم می‌کند. علاوه بر این، این سیستم از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل چهارم اینتل زئون پشتیبانی می‌کند.

برای بهینه‌سازی راندمان خنک‌کننده و کاهش مصرف انرژی، خوشه ویرگا از خنک‌کننده مستقیم مایع هیبریدی استفاده می‌کند و وابستگی به سیستم‌های خنک‌کننده هوای پر انرژی را به حداقل می‌رساند.

به گفته آژانس تحقیقات ملی، این ترکیب از سخت‌افزار پیشرفته و فناوری خنک‌کننده، خوشه محاسباتی ویرگا را به عنوان راه‌حلی قدرتمند و کارآمد برای بارهای کاری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفته قرار می‌دهد.

خوشه ویگرا هوش مصنوعی را تقویت می‌کند

آژانس تحقیقات ملی استرالیا بیش از ۵۰ تُن تجهیزات فناوری اطلاعات را در کانبرا به یک تأسیسات هدفمند جدید منتقل کرد و ساخت ویرگا را ممکن ساخت. این آژانس ادعا می‌کند که این پروژه راه را برای رشد در هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و علم دیجیتال در آینده هموار کرده است.

نوآوری‌های فناوری ترکیبی H۱۰۰ می‌تواند سرعت مدل‌های زبانی بزرگ(LLM) را تا ۳۰ برابر نسبت به نسل قبلی افزایش دهد تا هوش مصنوعی محاوره‌ای پیشرو در صنعت را ارائه دهد.

مدیر ارشد فناوری در آژانس تحقیقات ملی می‌گوید: نصب ویرگا نه تنها زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ما را مدرن کرده است، بلکه ما را در خط مقدم محاسبات سریع و نوآوری استرالیا نگه می‌دارد، که مزایای قابل توجهی را برای محققان ما به ارمغان خواهد آورد.

در حال حاضر، خوشه ویرگا نشان دهنده چهارمین نسل از خوشه‌های GPU CSIRO است که عملکردی ۶۰ برابر سریع‌تر از اولین دستگاه‌ها در سال ۲۰۰۹ ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha