• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041812814
  • خبرنگار : 30147

بخشدار:

سهم بخش هزار مسجد از امکانات لجستیکی دولتی صفر است

سهم بخش هزار مسجد از امکانات لجستیکی دولتی صفر است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی بخشدار هزار مسجد با بیان اینکه این بخش، در منطقه کوهستانی و شیب‌های رشته کوه هزار مسجد قرار دارد و عملاً با شروع بارش در منطقه، با سیلاب‌های خسارت زایی مواجه است؛ افزود: به دلیل نبود آب‌بند، سیل بند و اجرای طرح‌های آبخیزداری در بخش هزار مسجد، نمی‌توان از سیلاب‌ها و بارندگی‌ها استفاده بهینه کرد.

جواد دولتخواه در گفت و گو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه علاوه بر خروج آب، سیلاب خاک حاصلخیز منطقه را هم از کشور خارج می‌کند، اظهار کرد: امکانات شهرستان در مواجهه با بحران‌ها از جمله سیلاب، بسیار ضعیف است.

لزوم استقرار ادارات خدمات رسان در هزار مسجد

بخشدار هزار مسجد با اشاره به اینکه انتظار داریم هر چه زودتر ادارات خدمات رسان در بخش هزار مسجد مستقر شوند، گفت: در حال حاضر امکانات لجستیکی دولتی در بخش هزار مسجد صفر است.

دولتخواه با بیان اینکه در بحران‌ها مجبوریم از تجهیزات بخش خصوصی استفاده کنیم، افزود: در تمامی بحران‌ها تاکنون بخش خصوصی پای کار بوده‌اند اما انتظار دارند ما هم کمک کنیم.

وی با اعلام اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم حق و حقوق گذشته بخش خصوصی را پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: وضعیت شهرستان و به خصوص بخش هزار مسجد به گونه‌ای است که فقط استان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

این مسئول ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی را از دیگر معضلات و مشکلات موجود این بخش دانست و گفت: در زمان مواجهه سیلاب‌ها با ماشین‌آلات فرسوده خدمات‌رسانی می‌کنیم و انتظار داریم لااقل در بخش هزار مسجد یک راهدارخانه راه‌اندازی شود.

                                                                                                                                     

سهم بخش هزار مسجد از امکانات لجستیکی دولتی صفر است

وی با بیان اینکه نبود راهدارخانه موجب شده در بحران‌ها منتظر آمدن ماشین‌آلات از مرکز شهرستان باشیم، افزود: فاصله از کلات تا بخش هزار مسجد بالغ‌بر ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر است و همین امر باعث می‌شود عملاً همیشه در زمان بحران، ساعاتی منتظر آمدن نیرو و ماشین‌آلات باشیم.

دولتخواه اجرای طرح‌های آبخیزداری را یکی دیگر از ضروریات در بخش هزار مسجد عنوان و ابراز کرد: اگر طرح‌های آبخیزداری اجرا شود علاوه بر جلوگیری از خروج سیلاب، خسارت‌های کمتری به بخش وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: در بخش هزار مسجد، بیشترین مشکل را در حوزه آبخیزداری داریم، زیرا سیلاب‌ها همه ساله هستند و اگر مطالعات آبخیزداری اجرا شود قطعاً مشکلات کمتر می‌شود.

امکانات ضعیف و کمبود اعتبارات دستگاه‌های خدمات رسان

بخشدار هزار مسجد با انتقاد از عدم بازگشایی به موقع بستر رودخانه و پل‌ها، گفت: اگر تجهیزات مورد نیاز وجود داشته باشد پس از وقوع هر سیلاب و بارندگی بازگشایی بستر رودخانه به موقع انجام می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: علیرغم اینکه در بخش هزار مسجد با سیلاب‌های شدید مواجه‌ایم اما تاکنون نقشه خطرپذیری این بخش تهیه نشده و می‌طلبد ادارات مربوطه هر کدام مطالعات لازم را در این خصوص انجام دهند.

دولتخواه اظهار کرد: گرچه شهرستان کلات، با خشکسالی مواجه شده اما شاهدیم به راحتی سیلاب و آبی که می‌تواند تأمین کننده آب بخش کشاورزی باشد به راحتی به کشور ترکمنستان می‌رود.

وی با بیان اینکه تاکنون توسط منابع امور آب، برای مهار آب اقدامی نشده است، تصریح کرد: باید توسط آب منطقه‌ای در بخش هزار مسجد پروژه‌ای از جمله سیل بند اجرا شود.

                                                                                                                     

سهم بخش هزار مسجد از امکانات لجستیکی دولتی صفر است

دولتخواه با اشاره به اینکه حتی بند خاکی هم در شهرستان به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی استان به شهرستان اجرا نشده است، اعلام کرد: با وقوع هر سیلاب کشاورزان باید ماه‌ها تلاش کنند تا بتوانند خسارت‌های وارده به اراضی کشاورزی را جبران کنند.

وی افزود: گرچه بیشترین راه روستایی را داریم اما اداره کل راهداری و یا سایر ادارات کل تاکنون توجه قابل قبولی به بخش هزار مسجد نداشته‌اند و این جای انتقاد دارد.

دولتخواه تصریح کرد: ادارات خدمات رسان در بحران‌ها تلاش بسیاری دارند اما امکانات ضعیف و کمبود اعتبارات موجب شده به موقع نتوانند خدمات‌رسانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه همیشه نمی‌توان از بخش خصوصی درخواست کمک کرد، گفت: شرکت آب چون مکانی در هزار مسجد ندارد برای همین اگر نیاز به خدمات این شرکت و رفع قطعی آب داشته باشیم باید از فاصله ۴۰ کیلومتری نیرو اعزام و خدمات ارائه کنند لذا ادارات خدمات رسان از نظر مردم اهالی هزار مسجد نمره قبولی نمی‌گیرند.

 تخصیص اعتبار مورد نیاز برای ارائه خدمات بهتر به مردم

بخشدار هزار مسجد در ادامه با اعلام اینکه اعتباری به عنوان اعتبار بحران در این بخش نداریم، افزود: متأسفانه در سیلاب‌ها بسیاری از محلات و جاده‌های عشایری بخش تخریب می‌شوند که نیاز داریم اعتبار مورد نیاز به موقع تخصیص یابد.

وی افزود: با وجود حدود ۲۵۰ خانوار عشایر با جمعیتی حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ نفر در بخش هزار مسجد، اما هنوز اداره امور عشایر علیرغم مکاتبات بسیار، دامداران بخش را به رسمیت نشناخته است.

دولتخواه تصریح کرد: تازه تأسیس بودن بخش هزار مسجد موجب شده که در سیلاب‌ها و سایر حوادث طبیعی مکانی برای اسکان اضطراری در منطقه نداشته باشیم، می‌طلبد در این خصوص توجه ویژه‌ای به شهرستان شود.

وی به وضعیت استحکام منازل مسکونی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر توسط بنیاد مسکن اقداماتی برای مقاوم‌سازی شده است.

این مسئول ادامه داد: از مدیران کل استان انتظار داریم وقتی از سوی شهرستان با آنها مکاتباتی می‌شود به موقع پاسخ دهند و در تخصیص اعتبارات و امکانات مورد نیاز توجه ویژه داشته باشند.

دولتخواه افزود: ادارات خدمات رسان در بحران‌ها که باید آماده‌باش باشند، لودر و تجهیزات خود را از مرکز شهرستان به بخش می‌آورند و پس از ساعت اداری خودشان به مرکز شهرستان می‌روند و اگر در شب اتفاقی بیفتد با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

وی بیان کرد: به حضور میدانی ادارات خدمات رسان نیاز داریم که در همه ساعات در منطقه حضور داشته باشند، هرچند مدیران شهرستان تلاش بسیاری می‌کنند اما نیاز است، مدیران کل برای رفع کمبودهای بخش هزار مسجد توجه ویژه داشته باشند البته ما خدماتی که آنجا شده را نادیده نمی‌گیریم اما باید برای رفع کمبودها و مشکلات توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.

شهرستان کلات سه بخش دارد که هزار مسجد با جمعیت ۸۰۰۰ نفر یکی از این بخش‌هاست که ۴۰۰۰ نفر از این تعداد در شهر لائین و بقیه در ۱۳ روستای این بخش سکونت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha