• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403041711639
  • خبرنگار : 71282

معاون وزیر تعاون اعلام کرد

تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی طی ۳ سال گذشته/رشد ۲۴ درصدی صادرات تعاونی‌ها

تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی طی ۳ سال گذشته/رشد ۲۴ درصدی صادرات تعاونی‌ها

معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی در سه سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: میزان صادرات تعاونی‌ها در این مدت بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، حامد ویس کرمی در نشست خبری تبیین برنامه‌های سه ساله در دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که با مشارکت بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو از مردم شکل گرفتند.خوشبختانه با تلاشی که تعاونی‌ها و خود مردم صورت دادند، ۱۰۴ هزار تعاونی بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی را در کشور ساماندهی کرده‌اند.

وی میزان سرمایه‌گذاری این تعاونی‌ها را بیش از ۳۳۹ همت ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۵۴ درصد تعاونی‌ها در سطح کشور در حوزه تولید فعالند و مسأله تولید از اولویت‌های اساسی بخش تعاون به شمار می‌رود.

ایجاد بیش از ۶۶۰۰ تعاونی در سه ساله دولت سیزدهم

معاون امور تعاون وزارت تعاون در عین حال از تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و افزود: این میزان تعاونی نسبت به مدت مشابه دولت قبل رشد ۶.۴ درصد داشته و از نظر تعداد فرصت‌های شغلی بیش از ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

ویس کرمی همچنین به صادرات تعاونی‌ها در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش تعاون مسأله صادرات تعاونی‌ها برای ما اهمیت داشت. در دولت سیزدهم ۲۴ رشد صادرات را نسبت به دوره قبل تجربه کردیم.در حالی که در دولت قبل ۳۱۱۸ میلیون دلار صادرات داشتیم، در دولت سیزدهم میزان صادرات تعاونی‌ها افرایش یافت و به ۳۸۷۴ میلیون دلار رسید.

وی بیشترین صادرات تعاونی‌ها را در حوزه محصولات کشاورزی،صنایع غذایی، پوشاک ذکر کرد و گفت: عمده‌ترین مقاصد صادراتی بخش تعاون کشورهای عراق، امارات ،چین، روسیه، عمان و قطر بوده است.

پرداخت ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به ۹۶۰ تعاونی روستایی

وی ادامه داد: در بحث مساله توسعه روستایی و نقش تعاونی‌ها در طول عمر فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی با نرخ قرض الحسنه از محل تسهیلات اشتغال روستایی به بیش از ۹۶۰ تعاونی روستایی پرداخت شده است.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: در حوزه پرداخت تسهیلات و منابع بانکی به تعاونی‌ها در همه حوزه‌ها به ویژه در بخش تولید بالغ بر ۸۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی بانک‌ها به تعاونی‌های تولیدی اختصاص داده شده است.

به گفته ویس کرمی، حدود ۱۳ هزار میلیارد  تومان خط اعتباری ویژه به تعاونی‌ها اختصاص داده شده که در دولت گذشته سابقه نداشته و از این میزان ۸۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال جاری بوده که نسبت به سال گذشته ۱۶۶ رشد داشته است.

وی گفت:امسال برای اولین بار مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد  تومان از این خط اعتباری ۸۰۰۰ میلیارد  تومانی را به موضوع توسعه مسکن کارگری اختصاص دادیم.

افزایش ۱۳۸ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهارات خود از افزایش ۱۳۸ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون در دولت سیزدهم خبر داد و گفت:در دولت یازدهم ابزایش سرمایه بانک از عدد ۲.۶ همت به ۶.۲ همت رسید و ۳۸ درصد رشد داشته است.

ویس کرمی متذکر شد: در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری با افزایش سرمایه و تغییر مبنای ضریب اهرمی در صدور ضمانت‌نامه‌ها از سرمایه به دارایی، ۷۵ درصد قدرت صدور ضمانت صندوق را رشد دادیم.

معاون وزیر تعاون در جمع خبرنگاران از امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با سازمان‌های مختلف طی هفته‌های گذشته خبر داد و گفت:این تفاهم‌نامه‌ها در راستای احداث مسکن کارگری برای فعالان آن بخش‌ها به استعداد ۳۸ هزار واحد مسکونی بوده که در قالب طرح نهضت ملی مسکن صورت گرفته است.

تصویب سند توسعه بخش تعاون در دولت سیزدهم پس از یک دهه

وی درباره تصویب سند توسعه بخش تعاون نیز گفت: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، اصلاح و ابلاغ سند توسعه بخش تعاون بود که توسط هیات وزیران تصویب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و یک برنامه ۱۰ ساله را برای توسعه بخش تعاون و رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد ملی اختصاص داده است.

ویس کرمی تصریح کرد: بعد از حدود ۱۴ سال برای اولین بار مقدمات محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد مهیا شد که امیدواریم طی روزهای اخیر مراحل نهایی آن طی شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، تجمیع دستورالعمل ها، آیین نامه ها و اساسنامه هایی بود که سالها معطل مانده بود و در طول چند ماه گذشته دستورالعمل رسیدگی به شکایات در بخش تعاون،دستورالعمل اعمال بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون تعاون، آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی، آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۷۲  قانون بخش تعاون، اساسنامه اتاق تعاون ایران و اتاق های تعاون استانی،‌ دستورالعمل نحوه نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاونی به مرحله تدوین رسیده که برخی ابلاغ شده و برخی مراحل نهایی خود را می‌گذارند و طی هفته آینده همه آماده ابلاغ خواهد بود و در توسعه فعالیتهای بخش تعاون و تسریع در رفع موانع اثرگذار خواهد بود.

خروج بخش تعاون از رویکرد تک وجهی و تغییر سیاست‌ها

وی در پایان گفت: در راستای توسعه بخش تعاون نیاز به تغییر رویکرد و سیاست داریم.تا پیش از این رویکرد توسعه بخش تعاون رویکرد و سیاست تک وجهی بود و تنها توسعه کمی مدنظر بود ولی این سیاست را با رویکرد عالمانه تغییر به سیاست سه وجهی تغییر دادیم و در کنار توسعه کمی به عمق اقتصادی و گسترش اجتماعی در تعاونی نیز توجه شد تا نشان دهیم که صرفا افزایش آمار در این حوزه برای ما مهم نیست بلکه افزایش بهره‌وری، ایجاد زنجیره ارزش،‌ بهبود تخصص و مهارت اعضای تعاونی ها، بهبود فناوری تولید، ایجاد و توسعه بازارهای داخلی و خارجی، ایجاد تعاونی های بزرگ مقیاس و معرفی تعاون به عنوان یک راه حل برای همه مسایل اساسی اجتماعی و اقتصادی کشور برای ما مهم است.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha