• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041711448
  • خبرنگار : 71661

قماربازی با حیات سیاسی

قماربازی با حیات سیاسی

یک قمار سیاسی در فرانسه باعث شده جوان‌ترین رئیس‌جمهور این کشور حمایت پارلمان خود را از دست بدهد و حالا ممکن است همانطور که ناگهانی و غیرمنتظره به قدرت رسید، بسیار سریع به حیات سیاسی خود پایان دهد.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای به سیر قدرت‌گیری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پرداخت و به این نکته اشاره کرد که این رهبر فرانسوی ممکن است با اعلام انتخابات زودهنگام، آینده سیاسی خود را نابود کرده باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ماکرون که در زمان آغاز به کار خود جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه بود، در صحنه بین‌المللی با تلاش‌های دیپلماتیک خستگی‌ناپذیر و طرح‌های ابتکاری خود در حمایت از اتحادیه اروپا شناخته می‌شد. اما در حال حاضر بسیاری بر این باورند که باتوجه‌به احتمال پایین کسب اکثریت پارلمان توسط حزب ماکرون و احتمال روی کار آمدن یک نخست‌وزیر مخالف او، آینده سیاسی این سیاستمدار ۴۶ساله در معرض نابودی است.

فارغ از نتیجه دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که امروز یکشنبه برگزار می‌شود، انتظار نمی‌رود خروجی صندوق‌ها برای ماکرون مطلوب باشد. بسیاری از رسانه‌های فرانسوی از همین حالا گزارش‌هایی درباره فضای «پایان حکومت» در کاخ الیزه منتشر کرده‌اند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف میانه‌روی ماکرون که در دور اول انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت، حالا در دور دوم شکست خواهد خورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از آنکه راست افراطی فرانسه با رهبری «مارین لوپن» در انتخابات پارلمان اروپا حزب حاکم این کشور را شکست داد، ماکرون پارلمان را منحل و اعلام انتخابات زودهنگام کرد، با این امید که در انتخابات دوباره اکثریت را به دست آورده و اعتبار حزب خود را احیا کند؛ اما پس از شمارش آرا مشخص شد که حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل‌توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی شده و یک گام به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر شده است.

قماربازی با حیات سیاسی
رأی دادن ماکرون در دور اول انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ فرانسه

نظام حاکمیت فرانسه یک نظام «نیمه‌ریاستی» است که در آن رئیس‌جمهور باید فردی را به‌عنوان نخست‌وزیر کشور منصوب کند و این شخص مأمور تشکیل دولت خواهد بود. گرچه بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌تواند هر چهره‌ای که می‌خواهد را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، اما ازآنجاکه پارلمان می‌تواند به نخست‌وزیر رأی عدم اعتماد داده و دولت را منحل کند، رئیس‌جمهور باید چهره‌ای را مأمور تشکیل دولت کند که مورد تأیید پارلمان باشد.

در حال حاضر، حزب ماکرون پس از جریان راست افراطی «اجتماع ملی» و جریان چپ‌گرا، در جایگاه سوم قرار دارد. اگر اجتماع ملی اکثریت پارلمان را به دست گیرد، ماکرون در بدترین وضعیت ممکن قرار خواهد گرفت و باید با یک نخست‌وزیر ملی‌گرا و مهاجرستیز کار کند. اگر هم ائتلاف چپ‌ها موفق به کسب اکثریت پارلمان شود، ماکرون باز هم نمی‌تواند نخست‌وزیر مطلوب خود را انتخاب کند و در نتیجه، امکان پیگیری سیاست‌های خود را نخواهد داشت، سیاست‌هایی که بر حمایت از کسب‌وکارها برای تقویت اقتصاد فرانسه متمرکز هستند.

یک تحلیلگر سیاسی فرانسوی در این باره به آسوشیتدپرس گفت: «ما در وضعیت ناشناخته‌ای هستیم. ناشناخته به معنای واقعی کلمه؛ زیرا در سنّت فرانسه، دولت ائتلافی نداشته‌ایم.»

بر اساس گزارش رسانه آمریکایی، تا پیش از انتخابات پارلمان اروپا و ظهور غیرمنتظره احزاب راست افراطی، ماکرون یک بازیگر کلیدی در جهان غرب بود که با حمایت خود از اوکراین در جنگ با روسیه و فعالیت در غرب آسیا و همکاری با شرکای عرب فرانسه شناخته می‌شد. او همچنین در اوایل سال میلادی جاری چشم‌اندازی را برای آینده اتحادیه اروپا ترسیم کرد و از اعضای این اتحادیه خواست ضمن افزایش آمادگی دفاعی خود، اصلاحات اقتصادی و تجاری عمده‌ای اعمال کنند تا برای رقابت با چین و ایالات متحده آماده باشند.

اما در حال حاضر، این رئیس‌جمهور ۴۶ ساله فرانسه در وضعیتی قرار دارد که احتمالاً باید قدرت را با یکی از احزابی که تا یک هفته قبل در جایگاه اپوزیسیون بودند تقسیم کند، امری که عملاً اختیارات ماکرون را محدود می‌کند.

قماربازی با حیات سیاسی
گردهمایی حامیان ائتلاف احزاب چپ در فرانسه

پیشینه و کارنامه ماکرون

نخستین مقامی که ماکرون برای تصدی آن از دریچه انتخابات گذر کرد، ریاست‌جمهوری بود! او در دهه سوم زندگی خود شغلش را به‌عنوان یک بانک‌دار ترک کرد تا به‌عنوان مشاور اقتصادی دولت سوسیالیست «فرانسوا اولاند» مشغول به کار شود. او ۲ سال در کنار اولاند در کاخ ریاست‌جمهوری کار کرد و سپس به‌عنوان وزیر اقتصاد در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، اقدامات مهمی را در راستای حمایت از کسب‌وکارها در کارنامه ثبت کرد، از جمله صدور مجوز فعالیت در روزها و ساعات تعطیل برای فروشگاه‌ها و کاهش محدودیت بخش‌های اقتصادی.

به گزارش این رسانه آمریکایی، ماکرون سپس در ۳۹ سالگی در نخستین انتخابات عمرش نامزد شد و با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه، به‌عنوان سیاستمداری تازه‌کار، رهبری امور را در دست گرفت. او بازار کار را انعطاف‌پذیرتر و شرایط دریافت حقوق بیکاری را سخت‌تر کرد. او همچنین مالیات کسب‌وکارها را کاهش داد تا استخدام را افزایش داده و نرخ بیکاری را کم کند.

گرچه ماکرون مدعی است با این سیاست‌ها نرخ بیکاری را از ۱۰ درصد به ۷.۵ درصد کاهش داده و به جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک کرده است، اما در پی تظاهرات جلیقه‌زردها، او لقب «رئیس‌جمهور ثروتمندان» را گرفت. بسیاری هنوز معتقد هستند که ماکرون با جامعه خود قطع ارتباط کرده و رئیس‌جمهوری مغرور است که با مردم فرانسه بیگانه است.

قماربازی با حیات سیاسی
تظاهرات جلیقه‌زردها

این‌ها باعث شد تا ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ علی‌رغم شکست دادن شخص مارین لوپن، اکثریت قاطع حزب خود در پارلمان را از دست داده و با احزاب هم‌فکر خود یک ائتلاف تشکیل دهد. سپس او برنامه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ را در دستور کار قرار داد که چندین ماه فرانسه را غرق در تظاهرات و آشوب کرد. در سال میلادی گذشته هم در پی کشته‌شدن یک نوجوان به ضرب گلوله پلیس، سراسر این کشور غرق در اعتراض شد.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که انتخابات امروز نیز جریان میانه‌رو در فرانسه را بیش‌ازپیش تضعیف کند. ماکرون حزب خود را تشکیل داد تا بهتر از جریان‌های اصلی راست و چپ در فرانسه عمل کند، اما اکنون به نظر می‌رسد که احتمالا این تلاش‌ها شکست خواهد خورد. اعلام انتخابات زودهنگام توسط او باعث شده جریان راست افراطی و ائتلاف گسترده‌ای از احزاب چپ تقویت شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، حتی حامیان ماکرون هم از اعلام تصمیم غافلگیرانه او برای برگزاری انتخابات حیرت‌زده شده و این اقدام را زیر سؤال بردند. «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه در یک گفت‌وگوی خبری گفت این تصمیم موجب بروز «نگرانی، سوءتفاهم و خشم» در میان مردم فرانسه شده است. «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر سابق این کشور نیز گفت ماکرون با این قمار بدموقع، اکثریت میانه‌رویی که در پارلمان قدرت داشتند را نابود کرده است.

این‌ها همه در حالی است که تنها ۲ روز پس از انتخابات پارلمان فرانسه، اجلاس سه‌روزه سران ناتو در واشنگتن برگزار خواهد شد و رهبران این ائتلاف نظامی شاهد حضور «کر استارمر» نخست‌وزیر جدید بریتانیا هستند؛ چهره‌ای که در انتخابات پارلمانی هفته گذشته این کشور پس از چندین سال موفق شد شکست سنگینی را بر حزب حکم محافظه‌کار تحمیل کرده و حزب کارگر را به اکثریت قاطع در مجلس عوام برساند.

ماکرون که زمانی سودای رهبری اروپا را در سر داشت، در نشست آتی ناتو در حالی حاضر می‌شود که بر اساس نتیجه انتخابات پارلمانی، حمایت بخش زیادی از مردم کشور خود را در اختیار ندارد.

یک تحلیلگر فرانسوی در این باره می‌گوید: «در این نشست تمرکز بیشتر روی بریتانیا خواهد بود تا فرانسه. قوی‌ترین رهبر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا خواهد بود و ماکرون در جایگاه یک رهبر ضعیف قرار می‌گیرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha