• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041711392
  • خبرنگار : 71145

هیئت‌های صهیونیستی و آمریکایی درباره مذاکرات غزه به قطر و مصر می‌روند

هیئت‌های صهیونیستی و آمریکایی درباره مذاکرات غزه به قطر و مصر می‌روند

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و یک هیئت صهیونیستی در روزهای آینده وارد دوحه و قاهره خواهند شد.

به گزارش ایسنا، ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ظرف روزهای آینده برای شرکت در مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا بین اشغالگران و جنبش حماس، عازم دوحه، پایتخت قطر خواهد شد.

این خبر بر اساس آنچه رسانه‌های عبری از منابع آگاه گزارش کرده‌اند، بیان شده است.

انتظار می‌رود برنز در این سفر با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا رئیس موساد و عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر دیداری مشترک داشته باشد.

قاهره نیوز روز شنبه گزارش داد که مصر میزبان هیئت‌های صهیونیستی و آمریکایی خواهد بود تا در مورد مسائل باقی مانده در توافق آتش‌بس احتمالی در غزه گفت‌وگو کنند.

این کانال به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که مشاوره‌ها و تماس‌های مصر با جنبش حماس به عنوان بخشی از تلاش‌های مصر برای تکمیل توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسیران وجود دارد.

شبکه ۱۳ عبری گزارش داد که مذاکرات روز جمعه در قطر با مشارکت رئیس موساد، «مثبت» بوده است. این کانال اشاره کرد: «وضعیت خوش‌بینی در اسرائیل حاکم است که هفته‌ها مشابه آن را ندیده‌ایم.»

این کانال همچنین افزود هیئت‌های کاری اشغالگر در سطح حرفه‌ای در روزهای آینده به قاهره و دوحه می‌روند تا طرح نهایی توافق را تنظیم کنند و به موضوعات مورد اختلاف مانند هویت اسیرانی که شامل تبادل هستند، مکانیسم آتش‌بس و خروج نیروهای اشغالگر از غزه رسیدگی شود.

در رابطه با جدول زمانی، برآوردهای اشغالگران حاکی از آن است که دستیابی به توافق نهایی «در عرض چند روز اتفاق نمی‌افتد».

این رسانه‌ها اشاره کردند: ما شاهد آغاز مذاکراتی هستیم که ممکن است چند هفته به طول بینجامد. در حالی که طرفین هشدار دادند که دستیابی به توافق هنوز تضمین نشده است.

واشنگتن با همکاری میانجی‌های قطری و مصری به دنبال پیشبرد توافقی است که ممکن است به پایان جنگی که اشغالگران از ۲۷۵ روز در نوار غزه به راه انداخته‌اند و نیز به تبادل اسرا با حماس در پی موافقت جنبش با پیشنهاد ارائه شده توسط دولت آمریکا بینجامد.

این منابع به روزنامه گفتند که مذاکرات بارنیا در دوحه «مثبت با نیاز به کاهش شکاف‌ها برای دستیابی به پیشرفت» بود، در حالی که وبگاه عبری «واللا» به نقل از مقامات گزارش داد برنز در روزهای آینده به مذاکرات معامله تبادل اسیران در دوحه خواهد پیوست.

در این رابطه، پایگاه آمریکایی «آکسیوس» از منابع اشغالگر نقل کرد مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا این هفته در دوحه با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی دیدار خواهد کرد و یک هیئت اشغالگر شامل کارشناسان نیز برای گفت‌وگو در مورد مسائل عملیاتی به دوحه خواهد رفت.

فرصت طلایی

کانال ۱۳ عبری نیز نوشت نهادهای امنیتی «فرصتی طلایی" را برای دستیابی به توافق می‌بینند و به رهبری سیاسی توصیه می‌کنند از آن استفاده کنند.

این کانال اشاره کرد ارتش به رهبری سیاسی اطلاع داده که مبارزه با حماس برای سال‌ها ادامه خواهد داشت. این به معنای از دست دادن اسیران است.

نیویورک تایمز همچنین نوشت رهبران ارتش اشغالگر بر این باورند که معامله تبادل اسیران با جناح‌های مقاومت فلسطینی در غزه «مسیر درست» است، حتی اگر حماس در قدرت باقی بماند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: اکنون باید یک معامله منعقد شود و هر کسی که ۹ ماه پیش اسیران را رها کرده است، باید آنها را بازگرداند.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که مذاکرات دوحه زمان زیادی خواهد برد و پاسخ حماس میانجی‌ها را امیدوار کرد، اما مسائل زیادی وجود دارد که باید حل شود.

این پس از آن است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کابینه اشغالگر جمعه موافقت کرد که هیئت مذاکره کننده را برای از سرگیری مذاکرات در دوحه بفرستد و این رژیم اعلام کرد که - از طریق میانجی‌ها - پاسخی از حماس به پیشنهاد توافقنامه تبادل اسرا دریافت کرده است.

نه اشغالگران، نه حماس و نه میانجی‌ها پاسخ جدیدی را که جنبش مقاومت به میانجی‌ها ارائه کرد و چهارشنبه به دست اشغالگران رسید، منتشر نکردند، در حالی که رویترز روز پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد یک هیئت آمریکایی در نشست‌های دوحه شرکت خواهد کرد.

به گفته وی، حماس در موضع خود در مورد توافق اصلاحات بسیار زیادی اتخاذ کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha