• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041711362
  • خبرنگار : 71145

موانع جدید اشغالگران در روند مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا

موانع جدید اشغالگران در روند مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا

روزنامه عبری «هاآرتص» به نقل از یک منبع خارجی ناشناس نوشت که اشغالگران خواسته‌های جدیدی ارائه کرده‌اند که می‌تواند مانع آتش‌بس و انجام مذاکرات تبادل اسرا با حماس شده یا آن را طولانی کند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از این منبع نوشت: «حماس موافقت خود را با آخرین موضع اسرائیل اعلام کرده اما اسرائیل در جلسه روز جمعه مسائل جدیدی را مطرح کرد.»

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه صهیونیست که نامش فاش نشده است، افزود که رژیم صهیونیستی در مذاکرات «موضع سختی» از خود نشان داد و چندین رسانه گزارش دادند که منابع اشغالگر برآورد می‌کنند مذاکرات حدود سه هفته ادامه یابد.

وبگاه عبری «وای نت» نیز گزارش داد هیئتی از «حماس» در بیروت با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار کرد و «موافقت با آتش‌بس» را به وی خبر داد.

دیوید بارنیا، رئیس موساد پس از انتقال یک پیام اساسی به میانجی‌گران از قطر بازگشت. محتوای پیام او این بود که برای پیشبرد توافق تبادل اسیران، حماس باید با دستورالعمل‌های کلی که به آنها منتقل شده و توسط شورای امنیت و جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده بدون هیچ تغییری تایید شده، موافقت کند.

نیویورک تایمز گزارش داد که بارنیا توضیح داد که درخواست حماس جهت تضمین برای توقف جنگ، تغییری اساسی نسبت به پیشنهاد شورای امنیت و رئیس جمهور بایدن است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از یک مقام حماس گزارش داد که این جنبش همچنان خواهان «ضمانت‌های کتبی» از میانجی‌ها است مبنی بر اینکه اشغالگران پس از اجرایی شدن مرحله اول، به مذاکره برای آتش‌بس دائمی ادامه بدهند، در حالی که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که جنگ تا زمانی که اشغالگران به اهداف خود در نابودی توان نظامی و توانایی حکومتی حماس و بازگرداندن تمامی اسرای صهیونیست در غزه دست پیدا نکنند، پایان نخواهد یافت.

۲ مقام اشغالگر گفتند مطابق با پیشنهادات قبلی، طبق این توافق، روزانه ۶۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه از جمله ۵۰ کامیون سوخت وارد غزه می‌شود و ۳۰۰ کامیون نیز به سمت شمال که به شدت آسیب دیده می‌روند.

پیشتر یک منبع در تیم مذاکره کننده صهیونیست‌ها که با رویترز صحبت کرده و خواستار عدم انتشار نام وی شده است، روز جمعه گفت که در حال حاضر فرصت واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد و این نشان دهنده یک تغییر بزرگ در مقایسه با مواضع قبلی اشغالگران در جنگ نسبت به زمانی است که گفته بود شرایط تعیین شده توسط حماس غیرقابل قبول است.

یک منبع حماس نیز تصریح کرد: پیشنهاد جدید شامل تضمین میانجی‌ها در خصوص دستیابی به آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌ها و خروج نیروهای اسرائیلی تا زمانی است که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha