• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403041309028
  • خبرنگار : 50233

رئیس پارک ملی توران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد

نجات یک توله‌ یوز ماده در توران / احتمال شکار شدن مادر «گیسو» + فیلم

نجات یک توله‌ یوز ماده در توران / احتمال شکار شدن مادر «گیسو» + فیلم

ایسنا/سمنان رئیس پارک ملی توران از زنده‌گیری یک توله‌ یوز که به احتمال زیاد مادرش به دست شکارچیان غیرمجاز کشته شده است، خبر داد و گفت: این توله‌ یوز به مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران منتقل شد و تحت مراقبت قرار گرفت.

علی‌اکبر قربانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اواخر خرداد ماه درباره یک توله‌ یوز که هر روز در یکی از مناطق فرومد در حوالی امجدیه فرومد تردد داشت و جیغ می‌زد، گزارشی به دست ما رسید. در همان روز ۲۵ خرداد ماه به منطقه رفتیم و توله‌ یوز را دیدیم.

وی با بیان اینکه این توله‌ یوز بسیار ضعیف شده بود، ادامه داد: از شدت ضعف، وزن توله‌ یوز آن زمان حدود ۱۰ تا ۱۵کیلوگرم شده بود.

او با بیان اینکه این توله‌ یوز احتمالاً به دنبال مادرش در منطقه فرومد حضور یافته بود، گفت: بررسی‌ها درباره علت مادر نداشتن این توله‌ یوز از سوی کارشناسان محیط زیست انجام شد.

رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره علت احتمالی مرگ یوز مادر، بیان کرد: ما در بررسی‌های خود در ارتباط با مرگ احتمالی یوز مادر به دو احتمال رسیدیم؛ نخست اینکه یوز مادر احتمالاً توسط شکارچی‌ها شکار شده و توله تنها مانده، دوم اینکه یوز مادر توسط سگ‌های گله یا حیوانات شکارگری مانند پلنگ و گرگ شکار شده است.

وی احتمال شکار توسط سگ گله را ضعیف و تقریباً غیرممکن ارزیابی و اظهار کرد: اصولاً در آن محدوده، گله‌ یا سگ گله وجود ندارد.

این دوستدار محیط‌ زیست با اشاره به احتمالات قوی‌تر درباره علت مرگ یوز مادر، ادامه داد: به احتمال قریب به یقین، علت مرگ یوز مادر شکار شدن توسط انسان‌ها و شکارچیان غیرمجاز بوده است.

قربانلو با بیان اینکه وزن توله‌ یوز به علت تغذیه مناسب نشدن و مرگ یوز مادر کم شده بود، افزود: توله‌ یوز به شدت ضعیف شده و چند روز احتمالاً هیچ غذایی نخورده بود.

رئیس پارک ملی توران با اشاره به برنامه‌ریزی محیط زیست برای زنده‌گیری این توله‌ یوز، گفت: فرآیند لازم برای تله‌گذاری انجام شد و ۲۷ خرداد ماه این توله‌ یوز در تله افتاد و به علت شدت گرسنگی، سه راس خرگوش داخل تله را خورد.

وی با اشاره به گرفتن مجوزهای لازم برای بی‌هوش کردن توله‌ یوز، توضیح داد: توله‌ یوز به قفس منتقل و فرآیند خون‌گیری و انجام برخی آزمایش‌ها انجام شد. ضمن اینکه کنه‌های توله‌ یوز از روی پوست جدا و با آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که بیماری ندارد. با اطمینان از سلامت این توله، اقدامات لازم انجام و این توله جدید به جمعیت یوزپلنگ‌های ساکن در مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران اضافه شد.

وی از بازیابی سلامت و بهبود روزافزون این توله خبر داد و گفت: همین امروز که بازدیدی داشتم، دیده شد که این توله‌یوز در سلامت است و وزنش زیاد شده و کاملاً سرحال است.

رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره جنسیت این توله، اظهار کرد: جنسیت این توله‌ یوز که «گیسو» نامگذاری شده، ماده است.

قربانلو در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایسنا درباره علت جیغ‌های توله یوز، گفت: یوزها از احساسی‌ترین حیات وحش هستند و معمولاً وقتی مادر یا فرزند خود را از دست می‌دهند، چند روز به همان محل می‌روند و جیغ می‌زنند و احتمالاً آنها را صدا می‌کنند. این رفتار و جیغ زدن را در مواردی که مادر یوز یا توله‌ یوز در تصادف‌های جاده‌ای از دست رفته است یا در شکار یا حتی مرگ طبیعی از بین رفته‌اند، بارها دیده و ثبت کرده‌ایم.

وی یادآوری کرد: در چنین مواردی معمولاً یوزها برای هفت تا هشت روز به محل تلف شدن مادران یا توله‌ های خود می‌روند و جیغ می‌کشند.

رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره سرنوشت احتمالی مادر این توله‌ یوز و کشف لاشه‌اش، گفت: هیچ اثری از لاشه این یوز مادر پیدا نشده و به احتمال قوی‌تر، یوز مادر توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۶:۰۹

خدا از شکارچی ها نگذره